کد خبر: ۸۲۷۵۰
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۱
امیری با بیان این که اولین کشوری هستیم که دارای قانون اساسی و نظام انتخاباتی شدیم، تصریح کرد: نظر دولت و وزارت کشور برای شورای نگهبان مشورتی است و مستشاری نیست و پیگیری ها تا حدودی مقبول افتاد.
قائم مقام وزیر کشور پیگیری ها را باعث تغییر قابل توجهی در تایید صلاحیت ها دانست و گفت: حدود 51 درصد داوطلبان نمایندگی در مجلس شورای اسلامی تایید صلاحیت شدند.

 حسینعلی امیری روز سه شنبه در نشست خبری با خبرنگاران رسانه های خارجی که  این مطلب را بیان کرد.

امیری با بیان این که اولین کشوری هستیم که دارای قانون اساسی و نظام انتخاباتی شدیم، تصریح کرد: نظر دولت و وزارت کشور برای شورای نگهبان مشورتی است و مستشاری نیست و پیگیری ها تا حدودی مقبول افتاد.

خبرنگار آسوشیتد پرس پرسید: در دیدارهای وزیر کشور و رئیس جمهوری با اعضای شورای نگهبان چه مسائلی مطرح می شود و چگونه اعضای شورای نگهبان را متقاعد کردید تا یک هزار و 500 نفر بتوانند تایید شوند؟

قائم مقام وزیر کشور گفت: از جهت منطق حقوقی وجود یک نهاد غیردولتی مثل شورای نگهبان در بررسی صلاحیت ها یک امتیاز است و این کار باعث می شود انتخابات و انتخاب که یکی از موازین دموکراسی است، بهتر تضمین شود.

امیری افزود: قانون اساسی جمهوری اسلامی نظارت بر کلیه مراحل انتخابات را به عهده شورای نگهبان قرار داده و یکی از آن مراحل، برسی صلاحیت داوطلبان مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری است.

وی ادامه داد: در نظام انتخاباتی ما، گلوگاه استراتژیک انتخابات، هیئت های اجرایی هستند که از معتمدان محلی تشکیل شده اند، بعد از آن هیئت های نظارت هستند که باز هم از مردمی است اما وابستگی آنها با خط بریده با شورای نگهبان است.

سخنگوی وزارت کشور اضافه کرد: نهایتا شورای نگهبان وظیفه اصلی و اساسی نظارت بر انتخابات را بر عهده دارد و یکی از مراجع بررسی صلاحیت هاست.

امیری ادامه داد: در هیئت های اجرایی نزدیک 807 نفر از 12 هزار نفر حائز شرایط تشخیص داده نشدند. در هیئت های نظارت سه هزار و 374 نفر حائز شرایط تشخیص داده نشدند که برای بررسی در شورای نگهبان آمد.

وی یادآور شد: در شورای نگهبان 6 هزار و 175 نفر تایید صلاحیت شدند و پنج هزار و 252 نفر یا احراز شرایط نشدند یا رد صلاحیت شدند. اگر ما این عدد را به نسبت بسنجیم بیش از 51 درصد تایید صلاحیت شدند.
قائم مقام وزیر کشور اظهار داشت: همانطور که آقای رییس جمهوری اعلام کردند بحث تعامل ضابطه مند و پیگیری تایید صلاحیت تعداد دیگری که واجد صلاحیت هستند به معاون اول رئیس جمهوری و همچنین به وزارت کشور و وزیر کشور واگذار شد.

امیری با بیان اینکه جلسات متعددی در طول دوره انتخابات با دبیر ، معاون اجرایی و انتخابات و اعضای شورای نگهبان داشتیم،گفت: تحلیلمان را درخصوص تایید و رد این تعداد و در بحث های سیاسی، اجتماعی و مسائل بین المللی خدمت همین عزیزان مرتب و مستمر عرض کردیم.

وی افزود: در آنجایی که لازم بود مکاتبه شده، در جایی که لازم بود تحلیل ها مکتوب شده و علاوه بر آن، تحلیل های کلی و منطقه ای هم در اختیار شورای نگهبان قرار دادیم و خوشبختانه این مشورت ها و پیگیری ها در شورای محترم نگهبان به نتیجه رسید.

سخنگوی وزارت کشور همچنین گفت: بیش از هزار و 400 نفر دیگر هم توسط شورای نگهبان تایید صلاحیت شدند که در بین تایید صلاحیت شده ها هم اصولگرا، هم اصلاح طلب و هم اعتدالی ها وجود دارند.

امیری اضافه کرد: انتخابات سه رکن دارد ؛ یک رکن مردم هستند یک رکن دولت و مشخصا وزارت کشور است که مجری هستند و یک رکن هم شورا نگهبان به عنوان ناظر انتخابات است. وی خاطرنشان کرد: پیگیری ها و مشورت های مسئولان دولت و بویژه آقای وزیر محترم کشور در شورای نگهبان تا حدود قابل توجهی مقبول افتاد و دوستان در شورای نگهبان درتعداد افراد تایید صلاحیت شده، تغییر قابل توجهی دادند. اکنون برای هر کرسی مجلس شورای اسلامی بیش از 21 نفر رقابت خواهند کرد.



منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین