|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۹
کد خبر: ۸۲۶۷۸
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۷
یک عضو تیم مذاکراتی ایران با بیان این که رییس‌جمهور آینده آمریکا ناچار است برجام را بپذیرد، گفت: ایران یک سال دیگر بسیار قدرتمندتر از امروز خواهد بود و دولت جدید آمریکا در صورت مخالفت با برجام، نه حمایت شورای امنیت را خواهد داشت و نه حمایت روسیه، چین یا اتحادیه اروپا را.
حمید بعیدی‌نژاد در همایش "فرجام برجام؛ جشن پیروزی تدبیر و عقلانیت" که عصر دوشنبه به همت انجمن اسلامی پیروان خط امام (ره) در تالار پیامبر اعظم دانشگاه اصفهان برگزار شد، در واکنش به اظهارات یکی از دانشجویان مخالف برجام که خطاب به او در خصوص نتیجه وعده‌های دولت تدبیر و امید و گزارش 100 روزه دولت اظهار کرد: من به عنوان نماینده دولت در این نشست حاضر نشدم که تنها از سیاست‌های دولت حمایت کنم. با این وجود همه ما امیدواریم به وعده‌های رییس دولت تدبیر و امید که برخواسته از آرمان‌ها و خواسته‌های مردم و نظام است هر چه زودتر تحقق یابد و کشور در همه عرصه‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی به توسعه و تعالی دست یابد.

مدیرکل امور سیاسی و بین‌الملل وزارت خارجه با تاکید بر این که برجام قرار نیست که در ایران شغل یا توسعه صنعتی بر اساس فاکتورهای اقتصادی ایجاد کند، افزود: آثار برجام می‌تواند در هر کدام از حوزه‌های اقتصادی عرصه‌های جدیدی را پیش‌ روی کشور قرار دهد. با این وجود به اعتقاد همه کارشناسان مهم‌ترین دستاورد هسته‌ای برجام رفع همه محدودیت‌هایی است که تاکنون در مسیر حرکت توسعه ایران قرار داشته است. زمانی که موانع پیش‌رو حذف شود فرصت برای تحقق همه آرمان‌ها نیز فراهم خواهد شد این در حالی است که از نظر تئوریک موانع ممکن است برچیده شود ولی باز مدیران کلان اقتصادی نتوانند از فرصت‌های موجود استفاده کنند.

وی با اشاره به محدودیت‌های ایران پیش از دستیابی به توافق هسته‌ای، گفت: ایران در زمان ورود به مذاکرات هسته‌ای تمام مشتریان نفتی خود به جز پنج کشور را از دست داده بود. قدرت‌های بزرگ اروپایی و آمریکایی خریداران نفت ایران را هدف قرار داده بودند و با اعمال فشارهای متوالی بر آن‌ها ایران را از فروش نفت خود محروم می‌کردند.

بعیدی‌نژاد با تصریح وضعیت صادرات نفت ایران در ابتدای مذاکرات هسته‌ای، خاطرنشان کرد: زمانی که تیم مذاکره کننده هسته‌ای گفت‌وگوهای خود با کشورهای 1+5 را آغاز کرد صادرات نفت ایران از 2.5 میلیون بشکه در روز به یک میلیون کاهش یافته بود و بر اساس برنامه‌هایی که کنگره آمریکا برای دورنمای اقتصاد ایران در نظر گرفته بود قرار بود صادرات نفت ایران به صفر برسد.

مدیرکل امور سیاسی و بین‌الملل وزارت خارجه تصویب لایحه پنج صفحه‌ای 17 سناتور با عنوان قانون ممنوعیت کامل تجارت با ایران را یکی از برنامه‌های مصوب خزانه‌داری آمریکا برای ایران مورد توجه قرار داد و گفت: این 17 سناتور تحت این قانون در نظر داشتند که کشورهای جهان را در دو راهی انتخاب مبادلات اقتصادی با ایران یا آمریکا قرار دهند بنابراین بدون شک وضعیت اقتصادی ایران در ابتدای مذاکرات هسته‌ای بسیار نامساعد بود.

او در عین حال ادامه داد: این در حالی بود که ایران در این وضعیت بغرنج اقتصادی حتی نمی‌توانست از عواید درآمدهای نفتی خود به طور کامل استفاده کند به طوری که درآمدهای نفتی به پنج حساب کنترل شده در کشورهای ژاپن، کره، هند، ترکیه و چین واریز می‌شد و ایران تنها می‌توانست درصدی از این میزان را با خرید کالاهای مصرفی این کشورها تامین کند.

بعیدی‌نژاد با اعتقاد به این که وجود تحریم‌های ظالمانه علیه ایران یکی از مهم‌ترین دلایل بروز و ظهور مفاسد اقتصادی در ایران بود، افزود: در کنار تمام ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های شدیدی که تا پیش از برچیده شدن تحریم‌ها، اقتصاد و منافع ایران را تهدید می‌کرد. این تحریم‌ها مشکلاتی را نیز برای اقتصاد ایران ایجاد کرد به طوری که اشخاصی مانند کسانی که اکنون در دادگاه‌های ایران به عنوان مجرمان اقتصادی شناخته می‌شوند به صحنه اقتصادی ایران وارد شدند و پدیده‌هایی هم‌چون اختلاس که در طول انقلاب اسلامی بی‌سابقه بود را برای کشور ایجاد کردند.

این دیپلمات ارشد ایرانی با بیان این که آزاد شدن صادرات نفت ایران یکی از مهم‌ترین دستاوردهای برجام است، گفت: ایران اکنون به همان 2.5 میلیون سهمیه اوپک خود رسیده است اگرچه در خلال سال‌هایی که کشور با فشار تحریم‌ها روبه‌رو بود برخی کشورها که اکنون ادعای‌شان گوش فلک را کر کرده با تخصیص سهمیه‌های نفت ایران به خود صحنه را برای حضور مجدد ایران تنگ کردند. آن‌ها می‌خواهند محرومیت را برای ایران نهادینه کنند و کسب کامل سهمیه‌های اقتصادی به ویژه در حوزه نفت اکنون یکی از راهبردهای مهم ایران در صحنه بین‌الملل است.

بعیدی‌نژاد با تاکید بر این که بدون مدیریت حذف محدودیت‌ها و محرومیت‌هایی که به مدد برجام برای کشور حاصل شده بی‌نتیجه خواهد ماند، گفت: همه باید با یکدیگر همدل باشیم و به سمت تحقق اهداف توسعه‌یی ایران حرکت کنیم. اکنون فضای مناسبی برای تعامل و ارتقای روابط با سایر کشورها در همه حوزه‌ها حاصل شده و اقتدار ایران در منطقه نیز بدون شک می‌تواند فرصت‌های عظیمی را پیشروی کشور قرار دهد.

وی اظهار کرد: ایران انزوای تحمیلی قدرت‌های بزرگ جهان را تاکنون نپذیرفته و تنها کافی است که اکنون برجام را در چارچوب صحیح تحلیل کند و با برنامه‌ریزی دقیق، علمی و منطقی به مدد بنیه علمی خود عرصه‌های صنعت، اجتماع و سیاست را از آن خود کند.

مدیرکل امور سیاسی و بین‌الملل وزارت خارجه با رد این شائبه که دانشمندان هسته‌ای پس از برجام خانه‌نشین شده‌اند، تصریح کرد: صنعت هسته‌ای ایران روز به روز پویاتر شده و طی چند سال آینده خواهید دید که فارغ التحصیلان نخبه کشور در بخش‌های مختلف هسته‌ای به کار گرفته می‌شوند اگرچه طبیعی است که سازمان انرژی اتمی توانایی به‌کارگیری و استخدام همه فارغ‌التحصیلان رشته‌های فیزیک و هسته‌ای را ندارد اما این که عده‌ای بعد از تحولات هسته‌ای از کار بیکار شده باشند را به طور قطع تکذیب می‌کنم. صنعت هسته‌ای، مشاغل و فرصت‌های جدیدی را پیشروی مشتاقان و علاقه‌مندان به این عرصه قرار خواهد داد.

او با اشاره به برخی ادعاها درباره اجرا نکردن برجام در صورت به قدرت رسیدن جمهوریخواهان در آمریکا، گفت: نباید به شعارهای انتخاباتی کاندیداها پیش از برگزاری انتخابات دقت کرد یا بر آن‌ها استناد کرد. اکنون زمان انتخابات حزبی دو جریان جمهوریخواه و دموکرات در آمریکا فرا رسیده است و جمهوریخواهان می‌دانند که برای تامین رای خود و گرفتن رای مخالفان برجام باید برخلاف برنامه اقدام مشترک با ایران سخن بگویند.

بعیدی‌نژاد اضافه کرد: شعارهای انتخاباتی با آن چه در عمل اتفاق می‌افتد متفاوتند. آمریکا اگر تفاهم خود با ایران را بر هم بزند چیزی به دست نمی‌آورد و دولت‌های اروپایی در صحبت‌های صریح خود با مقامات ایرانی بر این نکته اذعان کرده‌اند که اگر رییس‌جمهور جدید آمریکا نظری مخالف با برجام داشته باشد مسیر خود با آمریکا را تغییر خواهند داد و از سیاست‌های جدید این کشور تبعیت نخواهند کرد. این در حالی است که هیچ کشوری در جهان پیش‌بینی نمی‌کند که دولت جدید آمریکا مواضعی خلاف برجام را در پیش بگیرد.

این مذاکره‌کننده ارشد ایرانی با تاکید بر این که رییس‌جمهور آینده آمریکا ناچار است برنامه‌های اقدام مشترک ایران را بپذیرد، اظهار کرد: ایران اکنون بسیار قدرتمندتر از گذشته شده و کشورهای قدرتمند جهان که زمانی مذاکره با ایران را اولویت خود قرار دادند اکنون می‌دانند که با لغو کامل تحریم‌ها و آزاد شدن منابع مالی ایران یک سال دیگر بسیار قدرتمندتر از امروز خواهد بود و دولت جدید آمریکا در صورت مخالفت با برجام، نه حمایت شورای امنیت را خواهد داشت و نه حمایت روسیه، چین یا اتحادیه اروپا را.

وی با اشاره به سه قطعنامه تحریمی شورای امنیت علیه ایران تا پیش از اجرای برجام، گفت: شورای امنیت سازمان ملل زمانی به برنامه‌های هسته‌ای ایران به چشم تهدید صلح و امنیت جهانی نگاه می‌کرد که ایران تحت فصل هفتم این شورا قرار گرفته بود اما با اجرای برجام و بی‌اثر شدن قطعنامه‌های تحریمی ایران اکنون فرصت‌های خوبی را در اختیار خواهد داشت.

بعیدی‌نژاد اضافه کرد: امروز زمان بررسی این که آیا برجام می‌توانست بهتر از این باشد یا خیر؟ نیست. عالی‌ترین نهادهای کشور از جمله رهبری، مجلس و دولت برجام را پذیرفته‌اند پس بهتر است از فرصت‌های پیشروی خود نهایت استفاده را ببریم.

او با اشاره به تلاش آکادمی‌های علمی دنیا برای شناخت مبانی فکری و اعتقادی شیعه، اظهار کرد: محققان حوزه اجتماعی جهان به این باور رسیده‌اند که ایدئولوژی با اعتقادات ناهنجار و افراطی گروه‌های تروریستی و تکفیری متفاوت است و با وجود این که سال‌ها کشورهایی هم‌چون آمریکا سعی در القای ایران‌هراسی به جهانیان و تبدیل چهره ایران به یک کشور نافی صلح و امنیت جهانی داشتند اما حتی یک ایرانی در هیچ کدام از عملیات تروریستی گروه‌های افراطی در اروپا یا آمریکا تاکنون حضور نداشته است.

وی اضافه کرد: ایران اکنون به کشوری تبدیل شده که بعد از گذشت سی و چند سال از پیروزی انقلاب اسلامی هم منبع مقاومت منطقه شناخته می‌شود و هم محکم و استوار در برابر فرقه‌گرایی و افراط‌گرایی ایستاده است.

بعیدی‌نژاد رفتارهای برخی کشورهای منطقه در برابر پیشرفت‌های ایران را نوعی رفتار کودکانه خواند و اظهار کرد: ملت ایران عصبانیت برخی کشورهای منطقه را با متانت تحمل می‌کند اما پیام‌های رسیده از بسیاری از کشورهای جهان حاکی از این مساله است که سران کشورهای مطرح جهانی قدرت گرفتن ایران را عامل عصبانیت دولت‌های مخالف ایران در خاورمیانه می‌دانند.

مدیرکل امور سیاسی و بین‌الملل وزارت خارجه با اشاره به دشواری روند مذاکرات هسته‌ای در طول ماه‌های گذشته، اضافه کرد: به حق می‌توان گفت تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران مقتدرانه با پشتوانه ملت پای میز مذاکرات حاضر شد و از تمدن کهن ایرانی اسلامی دفاع کرد به طوری که طرف‌های مذاکره کننده ایران بارها بر این نکته اذعان کردند که ما در مذاکره با شما خود را در برابر یک تمدن چندین هزار ساله احساس می‌کنیم.

وی با اشاره به کسانی که تیم مذاکره کننده هسته‌ای را متهم می‌کنند، گفت: متاسفانه برخی میز مذاکره را درک نمی‌کنند به طوری که تصور آن‌ها بر این است که گفت‌وگو با قدرت‌های جهانی چیزی شبیه شرکت در مجامع بین‌المللی برای تبادلات علمی است در حالی که مذاکرات در چنین سطح وسیعی بسیار سخت و طاقت فرسا بوده است به طوری که اگر پشتوانه ملت نباشد بسیاری از اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای دیگر حاضر به حضور در اتاق‌های گفت‌وگو نیستند.

بعیدی‌نژاد با اشاره به حضور همیشه در صحنه مردم ایران در طول تاریخ، تصریح کرد: انقلاب اسلامی ایران پروژه‌ای ناتمام مانده از زمان مشروطه بود که به لطف رهبری به نتیجه رسید و مردم سالاری دینی را در کشور تثبیت کرد.

این مقام ارشد وزارت خارجه ایران با بیان این که تغییرات بزرگ بدون حضور مردم امکان‌پذیر نیست، اضافه کرد: ممکن است در دوران‌های گذشته نیز سوابقی از رشد اقتصادی وجود داشته باشد اما اگر توسعه اقتصادی یا فرهنگی متکی به حضور مردم نباشد ممکن است با یک رشد بادکنکی در مقطعی از زمان به اوج رسیده و سپس افول کند.

او با اشاره به وقایع سیاسی در عراق اضافه کرد: صدام بدون بهره‌مندی از مقبولیت مردم حتی توانست دست به ایجاد تغییرات سودمندی در عراق بزند اما در ادامه این کشور با چنان تشتت‌هایی روبه‌رو شد که به ناچار تحولات سیاسی را پذیرفت بنابراین هرگز نمی‌توان از نقش کلیدی مردم در توسعه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی چشم‌پوشی کرد. امروز ایران یکی از پرافتخارترین کشورهای دنیاست که در آن مردم برای سرنوشت خود تصمیم می‌گیرند و با حضور در انتخابات مختلف شرایط سیاسی خود را رقم می‌زنند.

بعیدی‌نژاد با تاکید بر این که چشم امید به جوانان دانشگاهی و اساتید است، افزود: رشد و توسعه صنعت هسته‌ای ایران جز با رشادت‌های دانشمندان هسته‌ای امکان‌پذیر نبود. امروز نگاه علمی جهان به دانشگاه‌های ایران دوخته شده است.

وی با بیان این که تا پیش از اجرای برجام بسیاری از قدرت‌های جهانی با همه توان سعی در انعکاس نداشتن پیشرفت‌های جامعه ایران داشتند، افزود: با وجود تحریم‌های ظالمانه، ایران در صنعت هسته‌ای به پیشرفت‌های ملموسی دست یافت. دانشگاه‌های ما قدرت علمی خود را با وجود همه محدودیت‌ها و تحریم‌ها ثابت کردند و این بخشی از موفقیت ایران در این مسیر بوده است.

وی افزود: مجموعه‌ای از علوم مختلف از زمان طراحی تا غنی‌سازی اورانیوم باید در یک سانتریفیوژ لحاظ شود. دانشمندان هسته‌ای ایران سختی‌های بسیاری را تاکنون تحمل کردند و به صورت شبانه‌روزی در این راستا تلاش کردند تا سانتریفیوژهایی متناسب با نیاز ایران تولید کنند.

بعیدی‌نژاد با اعتقاد به این که فرهنگ و تمدن ایرانی با رسیدن به تمدن اسلامی برای کشور افتخارآفرین شد، گفت: سازمان ملل متحد در حال حاضر 190 عضو دارد این در حالی است که 50 سال قبل این رقم شاید با دشواری به 100 کشور می‌رسید. ایران امروز قدرت خود را به جهانیان ثابت کرده همان طور که در طول تاریخ طلایه‌داران علم و تمدن مانند ابن سیناها و رازی‌ها را به جهان معرفی کرده بود.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین