|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۲:۵۱
کد خبر: ۸۲۵۶۴
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۴
نخستین خودروی مشترک ایران خودرو و پژو اواخر سال آینده تولید خواهد شد. پس از آن طی دو سال یعنی 96 و 97 خودرو‌های 208 و 301 پژو وارد مدار تولید می‌شود.
نخستین خودروی مشترک ایران خودرو و پژو اواخر سال آینده تولید خواهد شد ایران خودرو، فیات ایتالیا را که شرکت‌ کرایسلر زیر مجموعه آن است شریک چهارم خود انتخاب کرد. دیگر شرکا سوزوکی، پژو و رنو هستند با مذاکرات صورت گرفته با وزارت راه قرار است خودروهای سواری بنز به عنوان تاکسی مورد استفاده قرار گیرد با شریکی غیر از پژو می‌خواهیم خودروهای ارزان قیمت و زیر 40 میلیون تومان طراحی کنیم

یکه زارع در جمع خبرنگاران توضیح داد

جزئیات توافق های خودرویی

گزیده صحبت‌های مدیرعامل ایران خودرو

قیمت خودروی 301 پژو دنده‌ای 58 میلیون تومان و اتومات 63 میلیون تومان است. همچنین خودروی 208 اتومات 68 میلیون و خودروی 2008 دنده‌ای 72 میلیون تومان و اتومات آن با شرایط تولید امروز 78 میلیون تومان است.

قرارداد با پژو قابل مقایسه با رنو در سال‌های گذشته نیست. رنو در آن زمان پولی وارد ایران نکرد.
اگر مجلس عدم همکاری با پژو را تصویب کند ایران خودرو به آن تصمیم احترام می‌گذارد.

تمام خودروهایی که قرار است با پژو تولید کنیم به روز خواهد بود و هیچ‌کدام آنها قدیمی نیست.
شرکت مشترک ایران خودرو و پژو با 500 میلیون یورو فعالیت خود را شروع می‌کند. بر این اساس در مرحله اول 15 هزار خودرو و در مراحل بعدی میزان تولید این مجموعه به 200 هزار دستگاه می‌رسد.

نخستین خودروی مشترک ایران خودرو و پژو اواخر سال آینده تولید خواهد شد. پس از آن طی دو سال یعنی 96 و 97 خودرو‌های 208 و 301 پژو وارد مدار تولید می‌شود.

قرارداد پژو با ایران خودرو که توسط تیم 15 نفره نهایی شده 200 صفحه دارد. اما باید بگویم که 80 درصد آن را می‌توان به صورت علنی اعلام کرد و تنها 20 درصد آن به دلیل عرف بین‌المللی محرمانه است. لذا هر مجموعه‌ای که بخواهد از این قرارداد اطمینان پیدا کند ما آماده شفاف‌سازی هستیم.
ایران خودرو با انتخاب فیات ایتالیا که شرکت‌های بزرگی چون کرایسلر زیر مجموعه آن است شریک چهارم خود را انتخاب کرد. بر این اساس سایر شرکا شامل سوزوکی، پژوو رنواست.

ایران خودرو نتوانست با شرکت فولکس واگن به نتیجه مثبت برسد. با توجه به اینکه این مجموعه در ایران شریک دارد امیدواریم که با آن بخش به همکاری مشترک و انتقال تکنولوژی دست پیدا کند.

ایران خودرو با شریکی غیر از پژو می‌خواهد خودروهای ارزان قیمت و زیر 40 میلیون تومان طراحی کند اما با تمام این تفاسیر خودروهای فعلی در آینده هم تولید خواهد شد اما با این تفاوت که خودروها از نظر کیفی، آپشن و خدمات پس از فروش متحول خواهد شد به گونه‌ای که مردم مشتری پر وپاقرص خودروهای ایرانی می‌شوند. ما دیگر در محصولات قدیمی درجا نمی‌زنیم.

با مذاکرات صورت گرفته با وزارت راه قرار است خودروهای سواری بنز به عنوان تاکسی مورد استفاده قرار گیرد.

قیمت خودروها پس از حذف کامل تحریم‌ها کاهش نخواهد یافت. لذا  نباید وعده دروغین به مردم داد


سیر تا پیاز قرارداد پژو و همکاری‌های خارجی که ایران خودرو پیش رو دارد روز گذشته توسط مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو اعلام شد. جزئیات پرداخت غرامت پژو به ایران، شفاف بودن نخستین قرارداد همکاری، امضای قرارداد با فیات ایتالیا و استفاده از تکنولوژی امریکا در صنعت خودرو، کنار نگذاشتن خودروهای فعلی، تفاهم با سایر شرکت‌های خودروسازی و به نتیجه نرسیدن مذاکرات با فولکس واگن مهم‌ترین سرفصل‌هایی بود که عنوان شد. در این نشست، هاشم یکه زارع ابتدا این جمله را گفت که ایران خودرو در همکاری با پژو مونتاژ کار نمی‌شود و به هیچ عنوان خودروهای قدیمی از شرکت فرانسوی روی خط تولید ایران خودرو نمی‌آید. تمام خودروها در قرارداد جدید با طراحی و تکنولوژی روز است. وی گفت: در حالی برخی از منتقدان این قرارداد را زیر سؤال می‌برند که بیش از 50 درصد آن به نفع ایران است. حتی دو روز قبل از امضای نهایی مسئولان شرکت پژو خواهان تغییر این قرارداد بودند و نمی‌خواستند برخی از بندهای آن برای شرکت پژو تکلیف شود. اما ما نپذیرفتیم و گفتیم چنانچه شروط لحاظ شده مورد تأیید و موافقت قرار نگیرد این قرارداد امضا نخواهد شد. در نهایت آنها تمام خواسته های ما را قبول کردند. بدین جهت تمام سعی تیم مذاکره‌کننده این بود که قرارداد جدید حاوی بندهایی باشد که منفعت بیشتری برای صنعت خودرو و مردم ایران داشته باشد. علاوه بر این، قرارداد ایران‌ خودرو با پژو کاملاً منافع قطعه‌سازان کشور را تأمین می‌کند و قرار است تکنولوژی در این قرارداد جدید به قطعه‌سازان داخلی منتقل شود.

وی اظهار داشت: قرارداد با پژو کاملاً شفاف و پاک است. 80درصد این قرارداد قابلیت انتشار دارد و ما می‌توانیم به مجلس یا هر دستگاه دیگری که در این مورد سؤال داشته باشد، توضیح کامل ارائه دهیم اما 20 درصد این قرارداد محرمانه است. در دنیا کدام یک از قرارداد های خودروسازان منتشر شده است، در بازارهای جهانی جزئیات قراردادهای خودروسازان منتشر نمی‌شود و انتشار برخی جزئیات قرارداد ایران‌خودرو و پژو نیز می‌تواند برای ما اخلال ایجاد کند.

یکه‌زارع ادامه داد: بر اساس قراردادی که بتازگی میان ایران‌خودرو و پژو منعقد شده قرار بر این است که شرکتی با سهم مساوی میان دو شرکت تأسیس شود و در شروع از ظرفیت‌های ایران‌خودرو استفاده کند، اما بعد از گذشت چهار سال کارخانه‌ای مستقل برای تولید با پژو خواهیم داشت.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو افزود: در قرارداد جدید موضوع افزایش ساخت داخل دنبال شده و نخستین محصولی که به بازار عرضه خواهد شد، پژو ۲۰۰۸ است که اواخر سال ۹۵ تولید آن آغاز می شود ضمن اینکه ظرف یکسال این خودرو به ۴۰ درصد ساخت داخل رسیده و سه سال بعد نیز ۷۰ درصد آن از قطعات داخلی تأمین می‌شود. وی تصریح کرد: در کنار داخلی‌سازی ۷۰ درصدی قطعات خودروهای جدید پژو در ایران، انتقال تکنولوژی نیز صورت می‌گیرد و قطعه‌سازان با همکاری مشترک با قطعه‌سازان طرف قرارداد پژو می‌توانند جزو زنجیره تأمین قطعات پژو در خارج از ایران هم قرار گیرند.

وی ادامه داد: پژو تنها شرکتی نبود که ایران را به خاطر تحریم کنار گذاشت، سایر شرکت‌ها چنین  کاری را انجام دادند اما باید قبول کرد در دوره جدید با توجه به تجربیات گذشته می‌توان همکاری‌های خوبی را آغاز کرد و عملاً ایران خودرو به دلیل شرایط گذشته با شرکت‌های پژو و رنو گره خورده است، اما این به معنای آن نیست که در مقطع فعلی مجدداً پژو شریک اول شود و این احتمال وجود دارد که به عنوان مثال فیات جای آن را بگیرد.

مدیرعامل ایران خودرو در ادامه به سرانجام رسیدن مذاکرات با فیات صحبت کرد و اظهار داشت: این مجموعه که دارنده خودروسازی کرایسلر و سایر مجموعه‌های بزرگ است در سال‌های آینده به یکی از قدرت‌های تولید خودرو تبدیل خواهد شد. به نظر می‌رسد در همکاری با فیات، شرکت خوبی را انتخاب کرده‌ایم و می‌تواند شریک خوبی برای ایران باشد اما هم‌اکنون در حال مذاکرات ابتدایی با این خودروساز ایتالیایی هستیم. وی گفت: همکاری ما با فیات باعث ارتقای صنعت خودرو خواهد شد. با این مجموعه نیز 70 درصد داخلی‌سازی محصولات و 30 درصد صادرات لحاظ خواهد شد.

یکه‌زارع درباره همکاری ایران با کرایسلر (خودروسازی امریکا) که زیر مجموعه فیات است، اظهار داشت: در مورد این موضوع باید در آینده نظر داد اما به هر حال ایران‌خودرو مایل است با هر شرکت قوی در دنیا کار کند ولی در مورد شراکت با خودروسازان امریکایی تابع نظر دولت هستیم. باید این نکته را هم توجه کنیم که می‌توانیم تکنولوژی امریکایی را از طریق فیات به خودروسازان ایرانی منتقل کنیم، چرا که فیات پلتفرم مشترک با شرکت‌های امریکایی دارد.

وی تأکید کرد: ما علاقه‌مند نیستیم که تنها با شرکت پژو همکاری کنیم به همین دلیل با سایر خودروسازان چون فولکس واگن هم مذاکره کردیم حتی شرکت بی‌ام و هم از برقراری روابط استقبال کرد ولی به دلیل داشتن نماینده رسمی در ایران ما از آنها فاصله گرفتیم. از سویی برخی برندها تمایل به حضور در ایران دارند اما حاضر به انتقال تکنولوژی نیستند. از همین رو در فهرست همکاری ما قرار نخواهند گرفت. یکه‌زارع در ادامه در پاسخ به قرارداد منعقد شده میان بنز و ایران خودرو دیزل گفت: در قرارداد جدید بنز ۵۱ درصد و ایران خودرو دیزل ۴۹ درصد سهم دارد و قرار است یک شرکت خدمات پس از فروش نیز به همین سهم ایجاد شود، ضمن اینکه شرکت بنز ۳۰ درصد سهام ایدم را در اختیار داشته و در محور خودرو نیز ۲۰ درصد سهام را خواهند داشت تا صاحب یک صندلی هیأت مدیره شوند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر شرکت گواه نیز بعد از سبک‌سازی از سوی ایران خودرو، توسط جوینت ونچر فروش، خریداری می‌شوند.

یکه‌زارع تصریح کرد: در موضوع همکاری با بنز در خودروهای سواری ظرف دو هفته آتی تفاهمنامه‌ای منعقد خواهد شد و روی موضوع خدمات پس از فروش نیز بنز ۵۱ درصد سهم خواهد داشت تا با توجه به قوانین کشور آلمان بتواند سرمایه بیشتری به ایران وارد کرده و لیزینگ را هم فعال کند.

منبع: ایران

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین