|
|
امروز: دوشنبه ۱۸ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۵
کد خبر: ۸۲۲۹۵
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۲
این مساله آنجا مهم می نماید که خروج سرمایه های بی شمار از کشورهای منطقه در پی ناامنی های موجود، ایران را در میان کشورهای منطقه به بازار باثبات و امنی تبدیل کرده است که می تواند اتراقگاه سرمایه های شرکتهای بزرگ و چندملیتی باشد.
روزنامه ابتکار در یادداشتی به قلم محبوبه مغانی نوشت: رشد نماگرهای بازار سرمایه، پس از اجرای برجام طی روزهای اخیر نشان از بازگشت امید به تغییر شرایط بنگاه های اقتصادی در پی وروود سرمایه گذاران خارجی دارد.

 اما آنچه که شدت بیشتری به رشد بورس پس از اجرای برجام طی هفته گذشته داد، سفر چهار روزه رییس جمهور به کشورهای ایتالیا و فرانسه بود که انعقاد قرار دادهای نفتی، فولادی و خودرویی تنها بخشی از قرار دادهایی بودکه طی این سفر اعلام شد. اما بودند اخباری که در پی همراهی 120 سرمایه گذاری که در این سفر رییس جمهور را همراهی می کردند، به طور رسمی اعلام نشد اما انتشار آن به طور غیر رسمی توانست بازار سرمایه را بیشتر خشنود سازد. در واقع پیش از اجرای برجام و آغاز ارسال گزارش های 9 ماهه ناشران بورسی بود که مدیران شرکت های بورسی، سال مالی منتهی به 94 را، سال سختی برای خود توصیف می کردند، به ویژه آنجاکه عملکرد شرکتهای بورسی پس از گذشت 9 ماه از سال 94، اخبار مثبتی را مبنی بر درآمد و فروش مناسب به سهامداران و بازار سرمایه مخابره نمی کرد. براین اساس بود که در هنگام ارایه گزارش های 9 ماهه، برخی از مدیران این شرکتها پیشدستی کرده و با گوشزد این مساله که نباید انتظار چندانی برای تحقق اعداد و ارقام اعلام شده در بودجه این شرکتها داشته باشند؛ آب پاکی را به دست سهامداران خود ریختند. با این حال به زعم این مدیران، تنها مساله ای که می توانست ناشران بورسی را از شرایط رکود اقتصادی برهاند، همانا رفع تحریم ها بود تا به واسطه آن، راه برای صادرات، رفع هزینه های مالی، حمل و نقل آسان و مهم تر از همه ورود شریکی فراتر از مرزهای ایران هموار سازد.

اما هنوز چندی از ارسال گزارش های بورسی به بازار نگذشته بود که شیپور لغو تحریم های اقتصادی به صدا در آمد و نگرانی را از شرکت های بورسی به دور ساخت. به ویژه در شرکتهای سرمایه گذاری که در پی رشد بازار سرمایه در میان رکود دیگر بازار های سرمایه گذاری، ارزش بازارشان را افزایش داده است. در چنین شرایطی است که حضور موثر شرکت های سرمایه گذاری در دیگر صنایع بازار سرمایه، سرمایه های سرمایه گذاران حقیقی و غیر حرفه ای را جذب و تعادل را به بازار سرمایه باز خواهد گرداند. اما آنچه که از زمان رفع تحریم ها تا کنون شتاب بیشتری به بازار سرمایه داده است، حضور سرمایه گذاران خارجی و بازگشت شرکای تجاری خارجی در برخی از شرکتهای بورسی و انعقاد قرار دادهای جدید تجاری با سرمایه های تازه نفس است که بازار را خرسند ساخت.

این مساله آنجا مهم می نماید که خروج سرمایه های بی شمار از کشورهای منطقه در پی ناامنی های موجود، ایران را در میان کشورهای منطقه به بازار باثبات و امنی تبدیل کرده است که می تواند اتراقگاه سرمایه های شرکتهای بزرگ و چندملیتی باشد. مساله ای که به راحتی می توان رد آن را تنها با نگاهی به رشد قیمتی سهام شرکت های بورسی و صف های خرید آنها یافت. براین اساس است که پس از توسعه فعالیتهای بانک های تجاری در پی رفع محدودیت های بین المللی، بازوی اجرای این بخش از صنایع بورسی اکنون به میدان آمده اند تا از بازار جدید به دور نمانند. شرکتهای تامین سرمایه به عنوان بانکداری سرمایه گذاری در کشور که در دوران تحریم متولد شدند، در حال حاضر فرصتی برای عرض اندام یافتند تا اینبار خارج از حوزه عملکردشان در بازار سرمایه در ارزش گذاری، انتشار و فروش سهام، با فاندهای بزرگ خارجی مرتبط شوند؛ اقدامی که آنها را قادر خواهد ساخت تا در حوزه های بزرگتری برای تامین منابع مالی شرکت های ایرانی وارد شوند. شرکت هایی که به پشتوانه حضور بانک های تجاری در ترکیب سهامداری خود از اعتماد به نفس بالاتری برای جذب فاندهای خارجی و سوق آنها به بازار سرمایه برخوردارند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین