کد خبر: ۸۲۲۱۴
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۵
این منتقد در بخشی از صحبت‌هایش اظهار کرد: «این فیلم به عنوان فیلم اول آقای توکلی که آثار قبلی‌اش به دلیل فیلم کوتاه بودن کمتر دیده شده، این مزیت را دارد که بدون پیش داوری دیده می شود.»
دومین نشست نقد و بررسی روز پنجم جشنواره فیلم فجر به فیلم «متولد 65» به کارگردانی مجید توکلی از بخش نگاه نو اختصاص یافت. این جلسه با حضور توکلی کارگردان، محمد مهدی عسگرپور تهیه‌کننده، سپیده عبدالوهاب تدوین‌گر، پدرام شریفی و هنگامه حمیدزاده از بازیگران فیلم و با حضور جابر تواضعی به عنوان منتقد و محمدرضا مقدسیان به عنوان مجری جلسه برگزار شد.

 در ابتدای این نشست محمدمهدی عسگرپور تهیه‌کننده «متولد 65» با تاکید بر اینکه دیگر به شکل سنتی و روال عادی، تهیه‌کننده‌ها در این حوزه حضور ندارد، اظهار کرد: «بعد از اینکه اولین فیلم خودم را مشارکتی تهیه کردم، دیگر در این حوزه نبودم تا اینکه با توصیه رضا میرکریمی، فیلمنامه این اثر را خواندم و تهیه‌کنندگی آن را بر عهده گرفتم.»

وی ادامه داد: «پس از خواندن فیلمنامه، ارتباط اولیه با آن شکل گرفت و کار را شروع کردیم. فکر می‌کنم همچنان تهیه‌کننده ثابت سینما نباشم و گاهی در این حوزه حضور داشته باشم. ممکن است در این میان ارتباط با فیلم اولی‌ها هم شکل بگیرد.»

عسگرپور در بخشی از صحبت‌‌هایش اظهار کرد: «ورود افرادی برای اولین بار به سینما مقتضیاتی دارد، اما گاهی با پدیده‌هایی روبه‌رو می‌شویم که مسیر را زودتر طی می‌کنند. اما درباره این فیلم باید بگویم که فیلم‌نامه نشانه‌ای را به من نمی‌داد بلکه احساسم از فیلمنامه، متنی بی ادعا یا کم ادعا بود که اتفاقا جای خالی‌اش در سینما را می توان احساس کرد.»

وی ادامه داد: «فضای هیجانی جامعه باعث می‌شود گاهی با ورودهای عجیبی در سینما روبرو شویم، اما این فیلم کمی این فضا را می‌شکست و برای خودم تلطیفی در فضای سینما بود. در چند سال گذشته، سینماگران خوبی به خانواده سینمای ایران اضافه شده اند و فیلم‌سازهای تازه با آثار خوبی وارد این فضا شده‌اند.»

عسگرپور همچنین عنوان کرد: «واقعیت این است که توصیف وضعیت تولید در سینمای ایران سخت است، اما ایران جز کشورهایی است که ساخت فیلم اول در آن ساده‌تر از دیگر کشورها است. اما این همه قضایای موجود نیست، چرا که پرداختن به موضوع و ایده فیلم هم در اولویت قرار دارد. در حال حاضر در فضای مبهمی حرکت می‌کنیم و باید دید در این فضا چه می‌توان کرد.»

وی تاکید کرد: «وقتی درباره هنر و صنعت سینما صحبت کنیم، در حقیقت سینمای ایران جزو هیچ‌ کدام نیست و در عین حال هردو هست. در نتیجه هیچ کس نمی تواند تعریفی از فضای موجود داشته باشد.»

مجید توکلی: میرکریمی و عسگرپور مرا در ساخت فیلمم حمایت کردند

کارگردان «متولد 65» درباره ساخت این فیلم اظهار کرد: «طرح اولیه‌ای از سال‌ها پیش داشتم که دلم می‌خواست حتما آن را بسازم، چرا که نسل دهه شصت برایم بسیار مهم هستند و خودم هم از همین نسل هستم. نسل دهه شصت را، نسل بسیار بلاتکلیفی می‌دانم.»

وی افزود: «به دنبال به نمایش کشیدن بلاتکلیفی این نسل در مسائل اجتماعی، مذهبی و روابطشان بودم. البته هنوز فکر می کنم نسل دهه شصت جای کار دارد و هنوز می شود قصه های بیشتری از این نسل گفت.»

این کارگردان تاکید کرد: «آقای میرکریمی و عسگرپور از کسانی بودند که مرا در ساخت این فیلم حمایت بسیار کردند.»

توکلی در ادامه نیز گفت: «در طول فیلمبرداری، روند تعامل با عوامل فیلم را حفظ کردیم و با هم درباره نحوه اجرا گپ می‌زدیم. «متولد 65» فیلمی گروهی است، من نمی‌توانم ادعا کنم فیلم را به تنهایی ساخته‌ام.»

وی عنوان کرد: «انتخاب هنگامه حمیدزاده و پدرام شریفی، انتخاب های درستی برای این فیلم بود. شانس زیادی آوردم که نخستین فیلمم را تهیه کننده با سابقه ای مانند محمدمهدی عسگرپور بر عهده داشت.»

کارگردان فیلم «متولد 65» با بیان این که امیدوار است مشکلات کاخ جشنواره حل شود افزود: «دیشب نگران این بودم که حادثه منا در برج میلاد تکرار شود.»

پدرام شریفی، بازیگر این فیلم با اشاره تعامل بالای کارگردان با عوامل فیلم اظهار کرد: «مجید توکلی از آن دست کارگردانانی نیست که نیاز به متقاعد کردنش داشته باشید. او دست مرا در بازی بسیار باز گذاشت.»

وی افزود: «می‌خواهم تشکر ویژه‌ای از آقای عسگرپور داشته باشم، چون زمانی که قرار شد در این فیلم بازی کنم، سرباز بودم و هیچ امیدی نداشتم که بتوانم چهل روز سر فیلمبرداری حاضر شوم. از آقای عسگرپور متشکرم که اجازه دستگیری مرا نداد.»

هنگامه حمیدزاده، دیگر بازیگر این فیلم هم که در جلسه نقد و بررسی حاضر بود از تعامل مجید توکلی صحبت و از دست‌اندرکاران «متولد 65» تشکر کرد.

تواضعی: «متولد ۶۵» فیلم ساده‌ای است که در نگاه اول مخاطب را خلع صلاح می‌کند

تواضعی، منتقد این جلسه نیز گفت: «وقتی منتقدی خودش را در مقام فیلمساز قرار می‌دهد، باید ببینیم چقدر نکات موشکافانه‌ای که نسبت به دیگر آثار را دارند را در فیلم‌های خودشان به تصویر می‌کشند.»

وی اظهار کرد: ««متولد ۶۵» فیلم ساده‌ای است که در نگاه اول مخاطب را خلع صلاح می‌کند؛ از این جهت که ادعایی مبنی بر تقسیم سینما به قبل و بعد از خودش ندارد و داستان ساده‌ای را روایت می کند. آثاری که در همین مدت در جشنواره حضور یافتند، ویترین خشنی از سینمای ایران را نشان دادند. باید به این فکر کنیم که چه تعداد از مخاطبان با دیدن این فیلم‌ها راضی از سینما بیرون می‌‌روند.»

تواضعی اضافه کرد: «مکان لوکیشن در این فیلم محدود است و به اقتضای قصه‌ای است که روایت می‌کند و پایان فیلم با اینکه باز بود، مخاطب را سرگردان رها نمی‌کرد.»

این منتقد در بخشی از صحبت‌هایش اظهار کرد: «این فیلم به عنوان فیلم اول آقای توکلی که آثار قبلی‌اش به دلیل فیلم کوتاه بودن کمتر دیده شده، این مزیت را دارد که بدون پیش داوری دیده می شود.»

وی اضافه کرد: «این فیلم درباره نسلی است که می‌داند از راه درست به نتیجه نمی‌رسد. دغدغه‌های نسلی که خیلی درک نمی‌شود اما فیلم خیلی مختصر به این موضوع پرداخته شده و خیلی وارد قضیه نمی‌شود. با این حال همان چیزی را که انتخاب کرده به خوبی روایت می‌کند.»

تواضعی همچنین با بیان اینکه فیلم‌نامه خیلی محتاطانه برخورد می‌کند، اظهار کرد: «با توجه به ویژگی‌های و روان‌شناسی این نسل، فیلم‌نامه خیلی محتاطانه عمل می‌کند و سوال‌های زیادی را برای مخاطب بر جای می‌گذارد. با این‌حال فیلم بعد از اکران می‌تواند در گیشه موفق عمل کند و کارگردان و تهیه‌کننده این جسارت را خرج داده‌اند که از مهره‌های آزمایش شده استفاده نکنند.»

سپیده عبدالوهاب تدوینگر این فیلم هم که در جلسه حاضر بود از دست اندرکاران فیلم تشکر کرد.

منبع: آنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین