|
|
امروز: يکشنبه ۰۳ تير ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۳
کد خبر: ۸۱۵۸۷
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۲
تصور برخی این بود که اصلاح‌طلبان از بین رفته‌‌اند و جایی برای عرض‌اندام ندارند. حضور نسل جوان اصلاح‌طلب در صحنه انتخابات، آنان را وادار به اتخاذ تاکتیک‌های تازه‌ای کرده که یک نمونه آن در ابتدای این نوشته مورد بحث قرار گرفت.
روزنامه شرق در یادداشتی به قلم اشرف بروجردی . فعال سياسي نوشت:

بخشی از اصولگرایان که به‌دلیل کهنه‌بودن روش‌ها و سخنان، چندان بین خود طرفداران این جناح هم پایگاهی ندارند، تاکتیک نخ‌نماشده تازه‌ای را در پیش گرفته‌اند. آنان اعلام می‌کنند اصلاح‌طلبان به اندازه‌ای نامزد در سراسر کشور دارند که فهرست‌های آنان از هم‌اکنون بسته شده است! این در حالی است که در بررسی صلاحیت‌ها توسط هیأت‌های نظارت، جمع‌ كثيري از نامزدهای اصلاح‌طلب و حتی چهره‌های میانه‌رو حامی دولت، ردصلاحیت شده‌اند. فهم این مسئله هم اساسا نیازی به کشف و شهود ندارد! کافی است فهرست‌های اعلام‌شده توسط وزارت کشور به تفکیک هر حوزه انتخابیه بررسی شود تا دیگر نیازی به یافتن چهره‌های نامرئی و نسبت‌دادن آنان به اصلاح‌طلبان نباشد. فارغ از اینکه چنین سخنانی در مرام بیان‌کنندگان آن چگونه ‌توجیه مي‌شود، درک شرایط اصولگرایان و دلیل بیان این جملات اصلا دشوار نیست. اصولگرایان از اینکه در فرایند انتخابات، با این پرسش افکار عمومی مواجه باشند که چرا از نبود رقیب در میدان خوشحال‌اند و اساسا رقابت در چنین فضایی برای آنان چه دستاوردی دارد، نگران‌اند. آنان سال‌هاست به‌دنبال آن هستند که در عرصه سیاست بتوانند برای خود پایگاهی ایجاد کنند که مقبول عامه مردم باشد اما رویکردهایی که شادمانی از حذف رقیب، بخشی از آن است، اصولگرایان را به چنین دستاوردی نمی‌رساند. این‌بار آنها به تاکتیک اصلاح‌طلبان نامرئی روی آورده‌‌اند تا اگر شرایط به همین صورت باقی ماند و حاصل انتخابات مجلس به سود اصولگرایان شد اعلام کنند رقبای ما نامزد داشتند اما رأی نیاوردند! اما این مسئله روی دیگری هم دارد. مبنای اصلاح‌طلبان، صداقت و شفافیت با مردم است. در این مدت ابتدا تلاش شد چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب که حضور آنان احتمالا حساسیت‌هایی ایجاد می‌کرد اساسا نامزد نشوند. در مقطع ثبت‌نام تعداد زیادی از چهره‌های دانشگاهی و جوانان باتجربه سیاسی ثبت‌نام کردند و برخی اصلاح‌طلبان شاخص که در دوره‌های گذشته به‌راحتی تأییدصلاحیت شده بودند هم به این جمع اضافه شدند. قریب‌به‌اکثریت این چهره‌ها نتوانستند نظر هیأت‌های نظارت را جلب کنند و حالا در فرصت اعتراض‌ها، در انتظار تصمیم شورای نگهبان هستند. اما مدعی نیستیم میان افرادی که باقی مانده‌‌اند، هیچ‌کدام کفایت لازم را ندارند. معتقدیم بین آنان می‌توان افرادی را یافت که اگرچه سابقه سیاسی ندارند یا حداقل سابقه فعالیت در تشکیلات اصلاح‌طلبان را ندارند، اما چهره‌های توانایی به‌شمار می‌روند. برخی ظرفیت و قابلیت‌های د‌رخورتوجهی دارند و در رویکردهای کلی با اصول اصلاح‌طلبی هم‌آوا هستند. هدف اصلاح‌طلبان، فقط ورود نیروهای تشکیلاتی آنان به مجلس نیست و به‌همین‌دلیل به نامزدها، نگاه کارکردی و عملکردی دارند؛ چهره‌هایی که اگر با رأی مردم وارد مجلس شوند بتوانند برای توسعه و رفاه مردم مثمرثمر باشند. شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان تابه‌حال بر سر ائتلاف با این چهره‌ها به تصمیم‌گيري نكرده اما ممکن است بزرگان و چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب در هر استان اعلام کنند به فلان نامزد باقی‌مانده رأی می‌دهند که اگرچه اصلاح‌طلب نیست اما ظرفیت بالایی برای مجلس دارد. حتما مخاطبان این یادداشت تا اینجا به دشواری شرایط اصلاح‌طلبان پی برده‌اند. بیان این سخنان فقط در مقام حرف ساده است. طبق اعلام شورای نگهبان، ١٦ بهمن قرار است نتیجه بررسی دوباره صلاحیت‌ها اعلام شود.

امید اصلاح‌طلبان به بازگشت چهره‌های شناخته‌شده این جریان سیاسی است اما اصل برای ما، ایجاد انسجام در آحاد ملت برای بهترین انتخاب در وضع موجود است. تصور برخی این بود که اصلاح‌طلبان از بین رفته‌‌اند و جایی برای عرض‌اندام ندارند. حضور نسل جوان اصلاح‌طلب در صحنه انتخابات، آنان را وادار به اتخاذ تاکتیک‌های تازه‌ای کرده که یک نمونه آن در ابتدای این نوشته مورد بحث قرار گرفت. در طول این سال‌ها، اتفاقات زیادی برای جریان اصلاحات رخ داده است. به‌هرحال سیاست ما شرکت فعال در انتخابات است. از مردم خواسته خواهد شد برای جلوگیری از ورود دوباره برخی تندروها به مجلس، هر تعداد نامزد قابل‌قبول در هر حوزه‌ای باقی بماند را انتخاب کنند حتی اگر فقط نیمی از تعداد نامزد هر حوزه را بتوان معرفی کرد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین