کد خبر: ۸۱۵۴۵
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۲
به نقل از پایگاه النشره، مذاکرات «ژنو۳» روز دوشنبه به صورت رسمی آغاز می شود و استفان دی میستورا نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه به صورت جداگانه ابتدا با هیات نمایندگان دولت سوریه و سپس مخالفان سوری دیدار می کند.
مذاکرات «ژنو۳» برای حل بحران سوریه روز دوشنبه با دیدار استفان دی میستورا با هیات نمایندگان دولت سوریه رسما آغاز می شود.

 به نقل از پایگاه النشره، مذاکرات «ژنو۳» روز دوشنبه به صورت رسمی آغاز می شود و استفان دی میستورا نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه به صورت جداگانه ابتدا با هیات نمایندگان دولت سوریه و سپس مخالفان سوری دیدار می کند.

بر این اساس دی میستورا ابتدا روز دوشنبه ساعت ۱۳:۳۰ به وقت تهران با هیات مذاکره کننده دولت سوریه و سپس در ساعت ۱۹:۳۰ با هیات مخالفان سوری دیدار می کند. «خوله مطر» سخنگوی دی میستورا نیز با هیات مخالفان داخل که بخشی از آنها پس از دیدار دی میستورا با هیات ائتلاف ریاض وارد ژنو شدند، دیدار خواهد کرد.

گفتنی است هیات مذاکره کننده دولت سوریه همچنان با حضور «محمد علوش» نماینده گروه تروریستی موسوم به جیش الاسلام و همچنین نماینده گروه موسوم به احرار الشام در مذاکرات ژنو مخالف است.

در همین حال «بشار الجعفری» نماینده دائم سوریه در سازمان ملل که ریاست هیات مذاکره کننده دولت سوریه در ژنو را برعهده دارد اعلام کرد که هیات مذاکره کننده دولت سوریه تا این لحظه نمی داند در مقابل کدام مخالفان برای مذاکره خواهد نشست.

وی با اشاره به اینکه بر اساس قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت استفان دی میستورا مامور تشکیل هیات مخالفان سوری است تصریح کرد که برخی کشورهای منطقه ای و بین المللی می خواهند مذاکرات حل بحران سوریه را به نقطه صفر بازگردانند.

الجعفری با بیان اینکه عربستان و اردن دو کشور حامی تروریسم در سوریه هستند و در تعیین لیست های مورد درخواست در قطعنامه ۲۲۵۴ سازمان ملل ناکام ماندند، گفت: عربستان از تشکیل هیات مذاکره کننده مخالفان و تعیین اینکه چه کسانی مخالف هستند ناتوان بود و اردن نیز در تعیین لیست گروه های تروریستی عاجز ماند. غیرممکن است این دو کشور به صورت بیطرف و واقع بینانه این ماموریت را انجام دهند.

الجعفری در خصوص طرح پیش شرط برای مذاکرات ژنو نیز گفت: طرح پیش شرط با قطعنامه ۲۲۵۴ سازمان ملل و دو بیانیه وین مغایر است و دمشق هیچ گونه پیش شرطی را مطرح نکرده است. حضور ما در اینجا نشان دهنده جدیت دولت سوریه است و این امر در خصوص طرف دیگر که پیش شرط هایی را مطرح کرده است مطابقت ندارد.

وی با تاکید بر اینکه حل موضوعات انسانی بدون ریشه کنی تروریسم غیرممکن است اعلام کرد که دولت سوریه اطلاعات کاملی را پیرامون موضوعات انسانی که بخشی از گفت وگوها نیز خواهد بود، در اختیار دارد.
منبع: مهر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین