|
|
امروز: شنبه ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۳
کد خبر: ۸۱۴۳۰
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۶
از فرانسوی‌ها گلایه کردم که در سال‌های گذشته بیشتر از دیگر کشورها تحت تاثیر مسائل سیاسی، ایران را تحت فشار گذاشته‌اند. البته در ادامه تاکید کردم گذشته‌ها گذشته .
رئیس اتاق بازرگانی ایران دشواری‌ها و امیدهایی را که در سفر به ایتالیا و فرانسه با آنها مواجه شده، شرح می‌دهد.

محسن جلالپور، رئیس اتاق ایران، در شماره جدید مجله «تجارت فردا» روایتی از سفر هیات اقتصادی ایران به ایتالیا و فرانسه نوشته است.

جلالپور روایت خود از این سفر را با شرح تنش‌های پیش آمده آغاز کرده است: «سفر هفته گذشته به ایتالیا و فرانسه خیلی سفر پرمحتوایی بود و البته برای من این سفر خیلی تنش داشت. واقعاً در این چند روز حضور در ایتالیا و فرانسه تقریباً در تمام لحظاتش یک اضطراب و تنشی به همراه من بود. چون از یک طرف تیم همراه رئیس‌جمهوری بسیار قوی و از سوی دیگر توقع آنها از بخش خصوصی بسیار است.»

در ادامه می‌توانید بخش‌هایی از این روایت را بخوانید:

*من واقعاً نگران بروز کوچک‌ترین خدشه در برنامه‌هایی بودم که در هماهنگی با هر کدام از این وزرا در جلسات وجود داشت و باید مسائل را خیلی جدی رصد می‌کردم. از طرف دیگر تیم ما یا همان هیات بخش خصوصی ایران در این سفر حدود 100 نفر بود که سامان دادن به برنامه‌های آنها هم کار ساده‌ای نبود.

*در طول این سفر شخصاً به دنبال آن بودم که هم طرف ریاست جمهوری و وزرا این باور را پیدا کنند که بخش خصوصی توان بالایی دارد که همراه آنها باشد و هم بخش خصوصی کشور احساس نکند که بی‌هدف آمده است.

*در روز بعد از رسیدن به ایتالیا، جلسات را با مقامات بیمه ساچه شروع کردیم. جلسه با مدیران بیمه ساچه ایتالیا جلسه خوبی بود. استقبال خوبی هم شده بود. مدیران این شرکت بیمه‌ای تقریباً معرفی خوبی از ساچه را مطرح و اعلام کردند مهم‌ترین اصل از این به بعد اعتمادسازی دولت به بخش خصوصی ایران است. همچنین سخن آنها این بود که برگشت به دورانی مانند سال‌های قبل از تحریم و داشتن همکاری‌هایی مانند سال‌های قبل از تحریم کار ساده‌ای نیست. چون اولاً ساز و کار آن وجود ندارد و دوماً تا اندازه‌ای هنوز هم بی‌اعتمادی وجود دارد.

*در مکان‌ها و زمان‌های مختلف با مدیران مجموعه ساچه ملاقات داشتم و خیلی جدی مساعد بودن شرایط ایران را برای آنها بازگو کردم و گفتم ما اطمینان داریم دوران گذشته باز‌نمی‌گردد و اطمینان داریم که این وضعیت پایدار خواهد ماند.

*در طول این سفر هم در صحبت‌های بنده و هم در صحبت‌های آقای رئیس‌جمهور این مطلب تاکید شد که زمان کوتاه است و باید خیلی زود اعتماد ایجاد و از ظرفیت موجود استفاده کرد. از سوی دیگر سعی هم کردیم که آنها متقاعد شوند به اینکه باید در هر صورت این ریسک را بپذیرند و در ابتدای دوره کار را با سرعت شروع کنند.

*واقعاً فکر نمی‌کردیم رئیس اتاق ایتالیا که جدیداً و حدود 5/1 ماه است انتخاب شده، چنین استقبالی از هیات ما بکند. به نظر می‌رسد ایشان خوشبختانه موقعیت خوبی دارد و بسیار علاقه‌مند به کار ایران است. احساس کردم واقعاً تمایل شدیدی به همکاری با ایرانی‌ها دارد و در ملاقات‌های دوجانبه این تمایل را نشان می‌داد.

*من ملاقاتی با آقای دکتر نهاوندیان و رئیس اتاق ایتالیا داشتم که در این ملاقات آقای دکتر نهاوندیان تاکید کردند ما فقط و فقط این جلسه را گذاشتیم تا پیام حاکمیت و دولت ایران را به شما منتقل کنیم که از این به بعد شما باید با بخش خصوصی ایران ارتباطات را رقم بزنید و ما منتظر هستیم که صداهای خوبی از این مذاکرات خارج شود.

*برنامه‌های حضور ما در ایتالیا رو به اتمام بود که با مشکلی مواجه شدیم. به ما اعلام شد در پی اعتصاب در فرودگاه پاریس، پروازمان دو ساعت جلو افتاده است. این در حالی بود که من از همان ساعت 23 و 30 دقیقه شب قبل تا ساعت 14 روز پرواز خروج از ایتالیا پیگیری کرده بودم که در صورت امکان ساعت پرواز ما را تغییر ندهند و ما بتوانیم جلسه‌ای با مدیران بانکی ایتالیا داشته باشیم. اما به هر ترتیب تلاش ما نتیجه نداد و اعلام کردند اگر پرواز در این ساعت نداشته باشید بعداً معلوم نیست چه خواهد شد و شما در ایتالیا می‌مانید و امکان برنامه اعزام به فرانسه وجود نخواهد داشت. به هر حال با مشورتی که با دوستان کردیم همه تایید کردند ریسک نکنیم و حرکت به سمت فرانسه را زودتر در برنامه قرار دهیم. خلاصه ساعت 14 آن روز بعد از ناهار با اتوبوس‌ها به فرودگاه رفتیم و ساعت 18 پرواز ما از ایتالیا بلند شد. در پرواز همه شاداب به نظر می‌رسیدند.

*در زمان حضور در فرانسه هم اولین برنامه ما ملاقات با اعضای اتاق بازرگانی این کشور بود. با اعضای اتاق پاریس در محل بورس اوراق قرار داشتیم. ابتدا رئیس اتاق پاریس خوشامد گفت و تاکید کرد با وجود نوسان‌هایی که در گذشته در رابطه اقتصادی فرانسه و ایران به وجود آمده، فعالان اقتصادی این کشور علاقه زیادی به رابطه با ایران دارند و ابراز امیدواری کرد که از این به بعد، سطح مناسبات دو کشور ارتقا پیدا کند.

*از فرانسوی‌ها گلایه کردم که در سال‌های گذشته بیشتر از دیگر کشورها تحت تاثیر مسائل سیاسی، ایران را تحت فشار گذاشته‌اند. البته در ادامه تاکید کردم گذشته‌ها گذشته و فرانسوی‌ها باید از این به بعد جبران مافات کنند و با تسهیل و تسریع در مشکلات موجود، موانع را بردارند.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین