کد خبر: ۸۱۳۲۳
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۱
رضا میرکریمی مدیرعامل خانه سینما تاکید کرد که "جایزه مردمی فقط به یک فیلم داده می‌شود و مانند بعضی دوره‌های گذشته که اعلام می‌شده به دلیل نزدیک بودن امتیاز‌ها‌، این جایزه به دو فیلم تعلق می‌گیرد، قطعا امسال چنین چیزی نیست، زیرا فقط یک معجزه رخ بدهد تا دو فیلم رای برابر داشته باشد بنابراین حتی اگر دو فیلم امتیازشان نزدیک به هم باشد قطعا این جایزه به فیلمی تعلق می‌گیرد که امتیاز بالاتری را به دست آورده باشد."
شنبه 10 بهمن ماه در اولین روز بازگشایی (پس از تعمیرات) سالن زنده‌یاد سیف‌الله داد در خانه سینما‌، نشستی برای توضیح چگونگی اهدای جایزه مردمی جشنواره فیلم فجر با حضور علی آشتیانی‌پور رئیس ستاد این جایزه و رضا میرکریمی – مدیرعامل خانه سینما- برگزار شد.
در آغاز این برنامه‌، میرکریمی با ابراز قدردانی از محسن شاه ابراهیمی که طراحی بازسازی این سالن را انجام داده است‌، گفت: اگر در این مدت که مسئولیت خانه سینما را به عهده گرفته‌ام جلسه مطبوعاتی نداشتیم. به دلیل سیاستی بود که بعد از دوره‌ای پرتنش و پر حرف و حدیث‌، تلاش کردیم فضا را آرام کنیم. به همین دلیل بیشتر کار می‌کنیم و کمتر حرف می‌زنیم اما بعد از جشنواره فجر حتما درباره آنچه که در این مدت اتفاق افتاده صحبت می‌کنم.
او که دبیری بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر را برعهده دارد،‌ اضافه کرد: تاکنون کارهای زیادی برای برگزاری این جشنواره انجام داده‌ایم و خیلی جلوتر از موعد همیشگی کارها را پیش‌ برده‌ایم به طوری که فیلم‌ها انتخاب و مهمانان هم دعوت شده‌اند و بعد از برگزاری بخش ملی جشنواره فجر، کنفرانسی مطبوعاتی برگزار می‌کنیم.
او ادامه داد: اما امروز روز بخش ملی جشنواره فجر است که اگر بگوییم به عنوان یک میراث فرهنگی اهمیت دارد سخنی به گزافه نگفته‌ایم. چرا که جشنواره فجر مهم‌ترین رویداد فرهنگی سال است و مانند ابنیه و آثار میراث فرهنگی نیازمند مراقبت‌های ویژه‌ای است.
مدیرعامل خانه سینما خاطر نشان کرد: یکی از ابعاد مهم جشنواره فجر مردمی بودنش است که از این نظر شاید بی‌نظیر باشد و نمونه مشابه آن را در هیچ جای دنیا نداریم، به همین دلیل به این اتفاق می‌توان به عنوان سرمایه‌ای ارزشمند نگریست.
کارگردان فیلم «دختر» با اشاره به اهدای جایزه مردمی جشنواره فیلم فجر ابراز امیدواری کرد که خودش هم روزی این جایزه را به دست آورد. زیرا دریافت چنین جایزه‌ای نشان می‌دهد آن فیلمساز علاوه بر تخصص فیلمسازی به خوبی به سلیقه تماشاگر آگاه است و از این جهت این جایزه برتری ویژه‌ای دارد.
میرکریمی با اشاره به تغییرات روبنایی این دوره از سیمرغ مردمی متذکر شد: بعد از بررسی سال‌های گذشته و گردآوری اطلاعات آن دوره‌ها دریافتیم پایه اولیه خوب بوده است و به همین دلیل روی همان پایه اما با یک رنگ و لعاب زیبا‌تر که مخاطبان را بیشتر به رای دادن ترغیب کند،‌ شیوه امسال را طراحی کرده‌ایم.
وی خطاب به فیلمسازان حاضر در این دوره از جشنواره اطمینان داد که امسال یکی از امین‌ترین و خوش‌نام‌ترین تهیه کنندگان سینما به عنوان رئیس ستاد آرای مردمی انتخاب شده و گروه همراه او در کمال عدالت و انصاف عمل می‌کند و از این جهت جای نگرانی نیست.
در ادامه علی آشتیانی پور تهیه کننده سینما و مدیر ستاد برگزاری انتخاب بهترین فیلم از دیدگاه تماشاگران توضیحاتی را درباره شیوه اهدای این جایزه بیان و تاکید کرد هیچ سفارشی را نمی‌پذیریم.
او گفت: برای شمارش آرای مردمی حساسیت خیلی بالایی وجود دارد، البته همه فیلم‌ها قرار نیست در همه سانس‌ها به رای گیری گذاشته شوند بلکه سانس‌های مشخصی را انتخاب کرده‌ایم و جدول پیچیده‌ای در حال آماده شدن است که طبق آن رای گیری انجام می‌شود.
آشتیانی پور خاطر نشان کرد: تلاش می‌کنیم با وجود خطرهای احتمالی که ممکن است امنیت کار را به خطر بی‌اندازد‌، سلامت رای گیری را حفظ کنیم. البته فرمول قبلی قابل قبول بود و ما براساس آن عمل مِی‌کنیم به این معنا که از همه آرا خوشه برداری می‌کنیم و در اختیار ستاد قرار می‌دهیم و آمار به سرعت در سایت خانه سینما منتشر می‌شود و به اطلاع دبیر جشنواره و رسانه‌ها می‌رسد.
این تهیه کننده سینما با اشاره به بررسی نقاط قوت و ضعف دوره‌های گذشته‌، یادآور شد: امسال تدابیری داریم که این جایزه بهتر از دوره‌های پیش برگزار شود به این صورت که کارت‌های با رنگ‌های مختلف برای روزهای مختلف در اختیار جشنواره قرار می‌گیرد. همه این کارت‌ها مُهر شده و قبل از رسیدن به متصدیان صندوق‌ها‌، اگر تخلفی انجام شده باشد‌، خیلی زود معلوم می‌شود و آن کارت خلاف از جرگه رای گیری بیرون می‌آید.
او با بیان اینکه موسسه "رسایش" با 75 نیرو برای شمارش آرا حضور دارد‌، افزود: برای توجیه این دوستان دوره‌ای تدارک دیده‌ایم.
آشتیانی پور گفت:امسال سه فیلم از بخش «نگاه نو» به بخش «سودای سیمرغ» آمده‌اند، به همین دلیل تعداد بیشتری از فیلم‌ها مورد رای‌گیری قرار می‌گیرند.
این تهیه کننده ادامه داد: پنج بازرس ویژه داریم که به طور ناشناس نظارت دارند و در کنار آنها هفت بازرس داریم که از طریق لباس‌ها و کارتشان شناخته می‌شوند و صندوق‌ها را رصد می‌کنند.
به گفته وی؛ 45صندوق برای رای گیری طراحی شده‌اند و امتیازها از 4 تا صفر پیش بینی شده‌ است.
رئیس ستاد آرای مردمی جشنواره فیلم فجر خاطر نشان کرد: برای اینکه مردم قدر کارت‌های رای را بهتر بدانند و بیشتر در رای گیری مشارکت کنند، 30 سکه را به عنوان جایزه مردمی در نظر گرفته‌ایم و هر شب سه نفر به عنوان برگزیده انتخاب می‌شود که این سکه‌ها را می‌گیرند و روز بعد نامشان در سالن‌های سینما منتشر می‌شود.
او با بیان اینکه محسن شاه‌ابراهیمی طراحی صندوق‌ها را انجام داده است افزود: تلاش کردیم شفافیت رای گیری از خود صندوق‌ها شروع کنیم، به همین دلیل صندوق‌های ما کاملا شفاف طراحی شده‌اند.
آشتیانی‌پور همچنین از پخش تیزری برای آموزش رای گیری مردمی در سینماهای مردمی جشنواره خبر داد و گفت: این تیزر توسط کاوه ابراهیم‌پور ساخته شده است و با همراهی صدای ژرژ پطروسیان پخش می‌شود.
وی تاکید کرد: اضافه کارت‌هایی که بین مردم توزیع می‌شود باطل خواهد شد و این موضوع اطلاع داده می‌شود و برگه‌های باطل شده به ما ارجاع داده خواهد شد.
آشتیانی پور با بیان اینکه آیین نامه رای گیری روی سایت خانه سینما منتشر می‌شود افزود: سه تن از دوستان شورای عالی تهیه کنندگان که در این دوره از جشنواره فیلم ندارند به عنوان ناظر انتخاب می‌شوند و با ما همراهی می‌کنند.
او همچنین خبر داد که امسال دوربین‌هایی در سینماهای مردمی مستقر می‌شوند که اگر افراد و تیم‌هایی چندین بار خواستند درسینماهای مختلف رای بدهند شناخته بشوند و رای‌ آنها باطل شود.
آشتیانی پور گفت: سانس‌های رای گیری برای ما مشخص است اما به دلیل رعایت سلامت،‌ آنها را اعلام نمی‌کنیم.
وی همچنین خاطر نشان کرد: تقریبا در سه روز اول جشنواره همه فیلم‌ها باید یک دوره به رای گیری گذاشته شود و اگر فیلمی تا روز چهارم در رای گیری حضور نداشت از گردونه رای خارج می‌شود.
مسوول ستاد آرای مردمی فجر در پاسخ به پرسشی درباره شرکت عوامل فیلم‌های سینمایی در رای گیری مردمی که در پردیس ملت برگزار می‌شود‌، تصریح کرد: نمی‌توانیم منکر حضور دوستان سینما گری شویم که در کاخ مردمی جشنواره حاضر می‌شوند اما از آنجا که امکان مساوی برای رای گیری تمام فیلم‌ها در این پردیس وجود دارد،‌ شرکت عوامل فیلم‌ها در رای گیری مردمی ایرادی نخواهد داشت.
او همچنین از رضا میرکریمی که فیلمش را به دلیل جلوگیری از هرگونه شائبه‌ای از رقابت‌های مردمی خارج کرده است،قدر دانی کرد.
به گزارش ایسنا، پرویز پرستویی گفت: حتما در جشنواره فیلم فجر شرکت می‌کنم چون جشن خانوادگی ماست.
این بازیگر که روز شنبه 10 بهمن ماه همزمان با نشست تشریح جزییات شیوه‌ی اهدای سیمرغ مردمی جشنواره فیلم فجر در خانه سینما حضور داشت درباره اظهاراتی که چندی پیش درباره جشنواره فیلم فجر مطرح کرده بود‌، گفت: حتما در جشنواره شرکت می‌کنم، چون جشن سینما و خانواده ما است و اگر گله‌ای کردم، گله دوستانه‌ای بوده و به هیچ وجه قصد خدشه دار کردن جشنواره فجر را نداشتم.
او اضافه کرد: دست کم در دوسال اخیر همه ما هنرمندان وظیفه خود می‌دانیم که از جشنواره حمایت کنیم و خود من هم امسال در جشنواره فیلم دارم اما حتی اگر فیلم هم نداشتم باز هم به جشنواره می‌آمدم.
بازیگر فیلم‌های «آژانس شیشه‌ای»،«روبان قرمز» و «مرد عوضی» ادامه داد: سخنانی که چندی پیش درباره جشنواره مطرح کردم در دلی دوستانه بود، شاید انتظار داشتم به عنوان هم نسل خسرو شکیبایی وقتی تصویر او به عنوان پوستر جشنواره رونمایی می‌شود،‌ من هم به عنوان هم نسلی از او در این برنامه شرکت می‌داشتم.
پرستویی اضافه کرد: از الان به همه هنرمندان و دست اندرکاران جشنواره فیلم فجر خسته نباشی می‌گویم و برایشان آرزوی موفقیت دارم و پیشاپیش این جشن را به همه اهالی سینما تبریک می‌گویم.
محسن شاه ابراهیمی نیز از دیگر حاضران این نشست بود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین