|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۹
کد خبر: ۸۱۲۷۱
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۵
استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به نواقص در دولت قبل اظهار داشت : دولت احمدی نژاد شعار عدالت می داد؛ به صورت اصولی هیچ انسان خرد ورزی از عدالت احساس بدی ندارد .
سفرهای رئیس جمهور کشورمان به اروپا و در پی داشتن چندین قرارداد تجاری موجی از انتقاد و تشویق را به دنبال داشت. 

عضو موسسه دین و اقتصاد در این خصوص به شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید گفت : دولت آقای روحانی در زمینه سیاستهای تنش زدایی پیگیری های بالقوه زیادی می توانند هم شخصا و هم از طریق هیئت وزیران داشته باشند که کمک زیادی به آینده اقتصادی کشور خواهد کرد.



فرشاد مومنی ادامه داد :  اما آن چیزی که عدد علمی به ما آموخته است این است که هر گذاره ای اگر بخواهد اعتبار علمی داشته باشد حتما این باید گذاره ای مشروط باشد؛ یعنی در مورد مثبت بودن اصل ضرورت تنش زدایی مطلقا تردیدی وجود ندارد اما مسلما بسیاری از موارد نیکو و سرنوشت ساز و بالقوه عالی، وجود دارد که در معرض خطر بد دفاع کردن قرار دارند. 

وی تاکید کرد:  هر چیز اصولی و قابل دفاعی اگر به نحو نامطلوبی از آن دفاع نشود جایگاه و منزلت واقعی آن به خطر می افتد.

مومنی خاطر نشان کرد: به گمان من دولت محترم در شرایط بسیار خطیری قرار دارد به این معنا که اگر از این جهت گیری اصولی یعنی تنش زدایی در جهت ارتقا توان اقتصادی و افزایش کیفیت ایرانیان با یک رویکرد طولانی مدت بهره برداری شود این اقدامات در حافظه تاریخی ایرانیان به عنوان اقداماتی ثمر بخش باقی خواهد ماند اما اگر برخورد غیر برنامه ریزی شده و بر پایه احساسات صورت گیرد به نظر می رسد دولت در دامی خواهد افتاد که دولت احمدی نژاد افتاده بود.

 استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به نواقص در دولت قبل اظهار داشت : دولت احمدی نژاد شعار عدالت می داد؛ به صورت اصولی هیچ انسان خرد ورزی از عدالت احساس بدی ندارد، اما به اعتبار عدالت به رفتارهای علم گریزانه و قانون گریزانه ای که دولت احمدی نژاد داشت یک خاطره تلخ و زندگی پر مشقت و اقتصاد کوچک شده به همراه انبوهی از بحران ها به یادگار گذاشت. 

وی ادامه داد: در مورد تلاش های دولت جدید باید گفت ما در زمینه تعامل سازنده و در راستای اهداف توسعه ملی با دنیای خارج از باب ضرورت و از باب نیاز کشور تردیدی نداریم، اما اگر همین کار به صورت علم گریزانه و برنامه گریزانه صورت گیرد بر او همان خواهد رفت که رویه عدالت خواهی احمدی نژاد رفت.

فرشاد مومنی در پایان چند توصیه برای دولت یازدهم داشت و گفت : من مشفقانه به دولت روحانی توصیه می کنم به این واقعیت های مهم توجه داشته باشند؛

اول آنکه چشم اندازهای درآمد نفت یک چشم انداز نزولی است بنابراین تعهدات ارزی حتما باید مبتنی بر این چشم انداز باشد تا در مورد بازپرداخت تعهدات دچار مشکل نشویم.

دوم آنکه به گواه اعداد و ارقامی که وزیر اقتصاد مطرح کرده اند چیزی بالغ بر 600 هزار میلیارد تومان بدهی به جا مانده از دولت قبل را با خود حمل می کند بنابراین مطالعه دقیق سطح تحمل بدهی جدید نیز یک مسئله ضروری است.

سوم؛ ما در بسیاری از حیطه ها وضعیتی به مراتب بدتر از نفت و ناوهای هوایی داریم که انتخاب صحیح و این که این منابع باید به کدام یک تخصیص داده شود ،نیاز به یک مطالعه ای است که با مشارکت همه ارکان حکومت و جامعه مدنی باید بر آن توافق شود .
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین