|
|
امروز: چهارشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۰۷:۰۳
کد خبر: ۸۰۹۱۱
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۹
مهدی تقوی در خصوص رکود اقتصادی نیز اظهار داشت : ما در حال حاضر رکود اقتصادی نداریم. زمان دولت احمدی نژاد نرخ رشد منفی بود که در دولت دکتر روحانی این نرخ رشد مثبت شد و به این می گویند رونق اقتصادی و نه رکود.
بعد از سالها دوری از جوامع بین المللی، به تازگی رئیس جمهور ایران به دو کشور ایتالیا و فرانسه سفر کرد تا فصلی جدید در روابط ایران و اروپا رقم زند؛ روابطی که بعد از برجام، جانی دوباره گرفته است. 

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در این راستا به شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید گفت: روابط تجاری امروز نشات گرفته از اجرایی شدن برجام و لغو تحریم هاست که بسیار حائز اهمیت است.

مهدی تقوی ادامه داد : بعد از لغو تحریم ها تمایل خارجی ها برای آمدن در ایران به منظور سرمایه گذاری افزایش یافت؛ در نتیجه اقدام امروز رئیس جمهور نوعی بازاریابی است، به عبارت دیگر این یک حرکت در مسیر ایجاد یک سرمایه گذاری مشترک محسوب می‌شود و قطعا می تواند موثر باشد به هر صورت سال‌ها این روابط قطع و کم رنگ شده بود و امروز شاهد عادی شدن آن هستیم .

وی در پاسخ به این سوال که امروز برخی ابراز نگرانی می کنند که مبادا ایران تبدیل به کشوری برای واردات کالا شود، گفت: وقتی به کالاهای مستهلک شده بازار نگاه کنید متوجه خواهید شد تکنولوژی ما قدیمی شده است و نمونه بارز آن ناوگان هوایی ما است در حقیقت به دلیل وجود تحریم ما قادر به تامین کالاهای سرمایه ای نبودیم، حال با لغو تحریم ها می توانیم این کالاها را تامین و چرخ تولید را به راه بیاندازیم.

 قطعا قدم دیگر بعد از خرید هواپیما مربوط به تولید خودرو و تامین تکنولوژی و قطعات به روز در این عرصه است؛ بنابراین ایران کالا وارد خواهد کرد اما نه کالای مصرفی بلکه کالایی که برای به حرکت در آوردن چرخ تولید است.

تقوی افزود:نباید فراموش کرد آقای روحانی تنها بر اساس یک تصمیم یک جانبه به کشورهای اروپایی سفر نکرد بلکه آنها دعوت کردند از رئیس جمهور تا به کشورشان سفر کند و از این طریق مقدمات حضور خود را در ایران فراهم کنند، چرا که احساس کردند امروز به سرمایه گذاری در ایران نیاز دارند. 

این کارشناس مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد: قطعا این نوع روابط در اقتصاد بسیار سودمند خواهد بود و می تواند پاسخی باشد در برابر تقاضاهای سرکوب شده ؛ تقاضای سرکوب شده به این معنا که مردم کالاهایی را یا به دلیل نداشتن قدرت خرید و یا فقدان آن در بازار نتوانستند تهیه کنند طبیعی است با گسترش روابط تجاری و  اقتصادی ایران با جهان این موضوع نیز مرتفع خواهد شد. 

مهدی تقوی در خصوص رکود اقتصادی نیز اظهار داشت : ما در حال حاضر رکود اقتصادی نداریم. زمان دولت احمدی نژاد نرخ رشد منفی بود  که در دولت دکتر روحانی این نرخ رشد مثبت شد و به این می گویند رونق اقتصادی و نه رکود. 

وی در پایان پیش بینی کرد: آثار این روابط تجاری در برخی صنایع مانند خودرو و ... ممکن است سریعتر خود را نشان دهد اما طبیعی است که یک سال طول خواهد کشید تا سرمایه گذاری ها به نتیجه برسد و به دنبال آن اشتغال، افزایش درآمدها و افزایش قدرت خرید نمود پیدا کند .

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
|
در حال بررسی: ۰
|
انتشار یافته: ۲
لطف الله بهرو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
0
4
درود بر شما.
فرنود مهرزادگان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
0
1
امیدوارم دولت امید در گام دوم هم پیروز بشه... درود بر خاتمی
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین