|
|
امروز: دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۶
کد خبر: ۸۰۷۴۵
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۱
تا دهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی تنها یک ماه فاصله وجود دارد و این درحالی است که برخی همچنان به بررسی صلاحیت ها اعتراض دارند،حال این سوال در ذهن نقش می بندد که جناح چپ چه رفتاری از خود بروز خواهد داد؟!
رفتارهای سیاسی پیش از انتخابات بسیار حایز اهمیت است به گونه ای که می توان نتیجه انتخابات را در گرو رفتارهای پیش از آن دانست . 

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا امروز 9 دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار شده است و اکنون در آستانه  دهمین دوره انتخابات قرار داریم. 

مسلم است که در طول این 37 سال و برگزاری انتخاباتی که به طور میانگین هر دو سال یک بار برگزار شده است حرف و حدیث کم نبوده، اختلافات همواره واکنش هایی را به دنبال داشته که در انتخابات نمود پیدا کرده است.

نگاه به گذشته 

بیشترین کشمکش جناح های سیاسی در جریان انتخابات را می توان به مجلس ششم به بعد دانست.

در شرایطی که مجلس ششم،مجلس با اکثریت اصلاح طلب بود با رسیدن به پایان آن اختلاف بر سر ردصلاحیت های سال 82 موجب شد تا مجلس نسبت به آن واکنش نشان دهد و حتی تحصن نمایندگان در آن مقطع به نشانه اعتراض به این  موضوع بود، رفتاری که بسیار به آن نقد وارد شد. 

نهایتا صندوق های رای در سال 80 با قهر نسبی اصلاح طلبان رو به رو شد و مجلس هفتم با اکثریت اصولگرا تشکیل شد. پس از آنکه در سال 84 دولت نیز در اختیار اصولگرایان قرار گرفت ،طیف راست تلاش کرد تا همچنان سنگر بهارستان را نیز در اختیار داشته باشد؛ از این رو سال 86 تلاش یک پارچه جناح راست و کمک هایی که دولت به کانیداهای طرفدار خود کرد و البته خارج شدن تعداد قابل توجه اصلاح طلبان از گردونه انتخابات موجب شد بار دیگر هشتمین انتخابات با بی اعتنایی اصلاح طلبان مواجه شود. 

بر این اساس مجلس هشتم مجلسی با اکثریت مطلق اصولگرایان تشکیل شد. 

این روند در سال 90 نیز در پیش گرفته شد، به گونه ای که انتخابات مجلس نهم  اولین انتخابات بعد از وقایع سال 88 بود، انتخاباتی که دیگر در آن خبری از حضور نمایندگان اصلاح طلب به جز تعدادی انگشت شمار وجود نداشت و مسئله تحریم  انتخابات نیز مطرح شده بود؛ و بدین ترتیب اسفند سال 90 در جریان رقابت اصولگرایان با اصولگرایان مجلس نهم تشکیل شد. 


انتخابات دهم، با کدام آرایش؟!

تا دهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی تنها یک ماه فاصله وجود دارد و این درحالی است که برخی همچنان به بررسی صلاحیت ها اعتراض دارند،حال این سوال در ذهن نقش می بندد که جناح چپ چه رفتاری از خود بروز خواهد داد؟!

نتیجه  سه دوره قهر اصلاح طلبان با صندوق های رای  را می توان نقشه راه امروز دانست؛ به عبارت دیگر هرچند عده ای، شاید بر اساس نیت‌های مغرضانه و شاید بر اساس افکار خام در شبکه های اجتماعی بر کوس تحریم انتخابات می کوبند اما به نظر می رسد جناح چپ دیگر حاضر نیست اشتباهات گذشته خود را تکرار کند و با سپردن میدان به دست رقیب، خود را در آستانه حذف از مهمترین کرسی ها قرار دهد. 

در این راستا صادق زیبا کلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران  به شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید گفت : به نظر نمی رسد اصلاح طلبان بخواهند این بار نیز خود را کنار بکشند لذا لازم است رهبران اصلاح طلب وارد میدان شوند و از مردم بخواهند تا در انتخابات شرکت کنندد و حتی اگر هیچ کاندیدا اصلاح طلبی وجود نداشته باشد افراد و کاندیداهایی را که اصلاح طلب نیستند اما به منش و مشی اصلاحات و اعتدال نزدیکند را شناسایی و به مردم معرفی کنند.


وی ادامه داد : من معتقدم افرادی که امروز تردید دارند اصلا در انتخابات شرکت بکنند چنانچه با چنین لیستی از سوی اصلاح طلبان رو به رو شوند تغییر رویه خواهند داد. 

وی افزود: بنابرای در این میان باید گفت نقش رهبران اصلاح طلب بسیار حائز اهمیت است. همانطور که  سال 92 وقتی آقای هاشمی رفسنجانی و رئیس دولت اصلاحات از حامیان خود خواستند تا در انتخابات شرکت کنند نتیجه  کاملا تغییر کرد و 18 میلیون به آقای روحانی رای دادند.

زیبا کلام تاکید کرد: امروز وظیفه رهبران اصلاح طلب بسیار سنگین تر شده است. آنها باید مردم را موجاب کنند که هرگاه در انتخابات شرکت نکرده اند این امر کاملا به سود تندروها تمام شده است و انتخابات سال 90 این موضوع را تائید می کند چرا که بسیاری از نمایندگانی که امروز انها را تندرو می دانیم در انتخابات مجلس نهم با 5 درصد آرا راهی مجلس شدند. 

بنابراین با توجه به تجربه گذشته به نظر می رسد نه تنها بحث تحریم انتخابات دیگر مطرح نیست بلکه حضور فعال در این عرصه مد نظر است.

علیرضا محجوب نیز پیش از این به شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید گفته بود اگر 99 کاندید اصلاح طلب هم رد شود حلقه صدم باید تشکیل و لیست اصلاح طلبی ارائه شود .

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
|
در حال بررسی: ۰
|
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۷
0
0
ول کن بابا دلت خوشه!
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین