کد خبر: ۸۰۵۸۶
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۸
جنتیلونی افزود: بنابراین قادر خواهیم بود خیلی فوری روابط با ایران را دوباره ایجاد کنیم من در سال گذشته دوبار به ایران سفر کردم و شاهد انتظارات بزرگ در داخل جامعه آنها ( ایرانی‌ها) و به علاوه احساسات خاص نسبت به ایتالیا بودم.
وزیر امور خارجه ایتالیا گفت که دیپلماسی با توافق هسته‌ای یک معجزه کوچک خلق کرد و ما برای آغاز مذاکرات سوریه نیازمند دومین معجزه هستیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، پائولوجنتیلونی، وزیر امور خارجه ایتالیا روز سه شنبه در گفت‌وگو با شبکه سی ان ان در پاسخ به سوالی درباره‌ اهمیت سفر حسن روحانی رئیس جمهور ایران به ایتالیا گفت: من فکر می‌کنم که این سفر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است چراکه اولین سفر رئیس جمهور روحانی به یک کشور غربی تنها چند روز پس از روز اجرای توافق هسته‌ای است توافقی که موجب لغو تحریم‌های ایران شده است.

وی ادامه داد: بنابراین اکنون فرصتهای بی‌شماری برای تجارت کشورهای غربی، اتحادیه اروپا و به ویژه ایتالیا با ایران وجود دارد که یک بازار با 80 میلیون جمعیت محسوب می‌شود. جوامع تجاری ایتالیا بسیار علاقه‌مند به تجارت با ایران هستند.

وزیر امور خارجه ایتالیا تاکید کرد‌: واضح است که این تنها یک سفر اقتصادی نیست، بلکه سیاسی نیز هست.

وی با اشاره به امضای چند قرارداد و یادداشت تفاهم میان دو کشور در سفر روحانی به ایتالیا گفت: در حال حاضر یک عصر جدید در روابط اقتصادی میان ایران و ایتالیا ایجاد شده است. به طور قطع به دلیل تحریم‌ها برای برقراری روابط تجاری با ایران مشکلاتی داریم چراکه کشورهای دیگر مثل چین، روابط اقتصادی‌شان را با ایران محکم کرده‌اند اما باید تاکید کنم که روابط بسیار کهنی داریم.

جنتیلونی افزود: بنابراین قادر خواهیم بود خیلی فوری روابط با ایران را دوباره ایجاد کنیم من در سال گذشته دوبار به ایران سفر کردم و شاهد انتظارات بزرگ در داخل جامعه آنها ( ایرانی‌ها) و به علاوه احساسات خاص نسبت به ایتالیا بودم.

وی در پاسخ به سوالی درباره‌ ارزیابی‌اش از دیدار روحانی با پاپ فرانسیس بیان کرد:‌ این دیدار بسیار مهم است شاید یکی از مسائل مورد بحث پتانسیل همکاری ایران در چالش‌های منطقه‌ای شامل سوریه باشد. در کل فکر می‌کنم که دیدار رئیس جمهور روحانی با پاپ حامل این پیام است که پس از توافق هسته‌ای ما امکان مشارکت و حضور ایران در حل مسائل منطقه‌ای را داریم.

وی تاکید کرد:‌ ایران نقش جدیدی برای بازی در منطقه دارد.

جنتیلونی همچنین گفت:‌ سفر روحانی یک فرصت برای ما و کشورهای غربی به ویژه ایتالیا و فرانسه که به آنها سفر می‌کنند است تا روی نقش جدید که ایران می تواند در منطقه داشته باشد تاکید کنند.

وی درادامه با بیان این که دیپلماسی با توافق هسته‌ای یک معجزه کوچک آفرید، تصریح کرد: ما اکنون نیازمند موجی هستیم تا مذاکرات سوریه آغاز شود. از نظر من ایران باید مشارکت داشته باشد و از استفان د‌میستورا نماینده سازمان ملل در امور سوریه حمایت کند.

وزیر امور خارجه ایتالیا با بیان اینکه هنوز مطمئن نیستم که آنها ( ایرانی‌ها ) آمادگی کافی برای نوعی از انتقال را داشته باشند که به برکناری بشار اسد از قدرت منجر شود، افزود: اما آنها آماده حمایت از دوره انتقالی هستند و این آغاز یک فرایند است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین