|
|
امروز: شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۰
کد خبر: ۸۰۵۳۵
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۹
داریوش قنبری، عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری نیز در گفت‌وگو با «ابتکار» درباره شانس ورود کاندیداهای افراطی یا اعتدالی به مجلس دهم اظهار کرد: گرایش عمومی مردم به سمت و سوی اعتدال و میانه‌روی است و در مجموع کاندیداهای تندرو و افراطی جایگاهی در بین ملت ندارند.
در انتخابات ریاست جمهوری سال 92، حجت‌الاسلام حسن روحانی با انتخاب ادبیات و گفتمان «اعتدال» بیش از 51 درصد از آراء مردمی را به دست آورد و وی به عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران برگزیده شد. حسن روحانی در تمام مناظره‌ها و برنامه‌های انتخاباتی خود به واژه «اعتدال» در گفتمان و روش سیاسی تاکید داشت، اما اعتدال به چه معناست؟ اعتدال به معنای دوری از تفریط و افراط است. به عبارتی نباید در رفتار، رویکرد، منش، گفتمان و ادبیات مسئولان سیاسی تفریط و افراط حادث شود. در حالی‌که در ادبیات اکثر نمایندگان مجلس نهم و برخی از سیاسیون کشور به خصوص دولتمردان محمود احمدی‌نژاد ادبیات و رویکردی به نام «اعتدال» یا تعادل رفتاری به چشم نمی‌خورد. به دلیل اینکه هر یک از آن‌ها روزی از یک طرف پشت بام به زمین می‌افتادند به این معنا که با یک مویز گرمشان و با یک قوره سردشان می‌شد و از خود هیچ تعادلی نداشتند. به هر ترتیب روش و گفتمان حجت‌الاسلام حسن روحانی با نام «اعتدال» نتیجه داد و وی توانست نظر ملت ایران را به خود جلب و جذب کند. اگر یادمان باشد در نوروز سال گذشته پیامک تبریک عید از طرف رئیس جمهوری برای مردم ارسال می‌شد. به عبارتی آن پیام روش و ادبیات «اعتدال» را به معنای واقعی کلمه برای مردم تعریف و تفسیر کرد چراکه در آن پیامک‌ها گفته شده بود؛ «اعتدال همچون بهارست نه مثل سرما می‌لرزاند و نه مانند گرما می‌سوزاند». بعد از تنفیذ حسن روحانی توسط رهبر معظم انقلاب و تحلیف وی در مجلس شورای اسلامی بسیاری از نمایندگان خانه ملت روش و ادبیات اعتدالی رئیس جمهوری را انتخاب و مسیر وی را ادامه دادند، اما برخی از مسئولان، مدیران و نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچون گذشته تفریط و افراط را سرلوحه خودشان قرار دادند و تا به امروز نیز نقطه مقابل «اعتدال» را ادامه می‌دهند. در حالی‌که این اشخاص در سال 92 با چشم‌ها و گوش‌های خود دیدند و شنیدند که بیش از 51 درصد از ملت ایران چنین رویکردی را انتخاب کرده‌‌اند.

خانجانی: مجلس دهم، مجلسی اعتدالی، عقل‌گرا و اصلاح‌گراست

در این راستا این پرسش مطرح می‌شود که آیا کاندیداهای افراطی و رادیکال شانس ورود به مجلس دهم را دارند؟ آیا مردم بار دیگر به گفتمان و روش اعتدال اقبال خواهند داشت؟ چند درصد از کرسی‌های مجلس دهم از آن اعتدالگرایان خواهد بود؟ جهانبخش خانجانی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی درباره میزان شانس رای آوری اعتدالگرایان و افراطیون در مجلس دهم به «ابتکار» گفت: بی‌تردید مردم از روش‌های تند و رادیکال خسته شده اند و به عقیده من، آفت‌های کشور نیروهای تند و رادیکال هستند. او با بیان اینکه آسیب‌های جدی در عرصه‌های بین‌المللی و داخلی از جانب تندروها به ایران وارد شده است، تصریح کرد: در شرایط فعلی مردم دیدگاه‌های اصلاح‌گرایانه و اعتدالی را می‌پسندند. به دلیل اینکه ملت عزیز ایران خواهان جامعه ای آباد، آزاد و رو به پیشرفت هستند. بنابراین جامعه ای می‌تواند در مسیر پیشرفت حرکت کند که عناصر اعتدالی و اصلاح‌گری در آن برجسته باشد. به گفته این فعال سیاسی اصلاح‌طلب، با کمی پرسش و تحقیق در جامعه متوجه خواهید شد که گرایش مردم به سمت تندروی و افراطی‌گری نیست بلکه ملت ایران خواهان افرادی معتدل و اصلاح‌گرا هستند. بنابراین مردم به دنبال کاندیداهای اعتدالی توام با اصلاح‌گری در مجلس شورای اسلامی خواهند بود. عضو حزب کارگزاران سازندگی با اشاره به اینکه کاندیداهای ستیزه‌جو، افراطی و تندرو در مجلس دهم جایگاهی نخواهند داشت، گفت: امیدوارم مجلس دهم توهی از چنین افرادی باشد. به عقیده من، اشخاص افراطی و تندرو برای ورود به مجلس آینده رای حداکثری و قابل قبولی نخواهند داشت. به این معنا که شاید بین 4 تا 6 نفر از کاندیداهای رادیکال به مجلس راه یابند. وی در ادامه افزود: مجلس آینده، مجلس اعتدالی، عقل‌گرا و اصلاح‌گرا خواهد بود.

قنبری: گرایش مجلس دهم اعتدال است

داریوش قنبری، عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری نیز در گفت‌وگو با «ابتکار» درباره شانس ورود کاندیداهای افراطی یا اعتدالی به مجلس دهم اظهار کرد: گرایش عمومی مردم به سمت و سوی اعتدال و میانه‌روی است و در مجموع کاندیداهای تندرو و افراطی جایگاهی در بین ملت ندارند. او در ادامه افزود: تندروی در هر جناح و گروهی مورد مذموم ملت قرار دارد و چنین مساله ای به هیچ وجه مورد اقبال و پذیرش ملت عزیز ایران نیست. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه اوضاع و احوال جامعه شرایط انتخابات را به سمت و سوی اعتدال پیش می‌برد، اضافه کرد: در حال حاضر میانه‌روی به گرایش اصلی مردم بدل شده است به دلیل اینکه عامه مردم از افراط و تفریط آسیب دیده اند. بنابراین تنش، درگیری، نزاع، افراط و تفریط در سیاست، فرهنگ، اقتصاد و جامعه از جایگاه خوبی برخوردار نیست. نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کشور از افراطی‌گری و تندروی ضربات بسیار زیادی خورده است، تصریح کرد: متاسفانه ایران به واسطه تندروی هزینه‌های بسیاری را متحمل شده است و امیدوارم کاندیداهای معتدل وارد مجلس شوند تا دیگر کشور دچار هزینه‌های گزاف و بی اهمیتی نشود. قنبری تاکتیک و گرایش مردم را اعتدال دانست و در این باره افزود: ملت عزیز ایران خواهان اعتدال و پرهیز از هر گونه افراطی گری در عرصه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور هستند. بنابراین تندروها هیچ شانسی برای ورود به مجلس دهم ندارند. به گفته او، منافع ملی در چارچوب اعتدال و دوری از تندروی تحقق پیدا می‌کند. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه بسیاری از افراد تندرو به دلیل اقبال مردم به اعتدال تغییر گرایش داده اند، افزود: خطر افراط و تفریط در کمین عرصه‌های مختلفی همچون؛ سیاست، فرهنگ، جامعه و اقتصاد ایران قرار دارند. بنابراین باید در این زمینه‌ها مراقبت بیشتری نشان داد تا افراد و کاندیداهای معتدل وارد مجلس شورای اسلامی شوند. قنبری در پایان بیان کرد: به عقیده من، تعداد افراد تندرو و افراطی بسیار اندک خواهد بود به این معنا که چنین طیفی در اقلیت مجلس دهم قرار می‌گیرند. بنابراین افراطیون جایگاهی در مجلس آینده ندارند و امیدوارم بار دیگر گرفتار اشخاص تندرو و رادیکال نشویم.

صیامی: مردم از تندرویی و افراطی گری خسته شده اند

دلاور صیامی، دبیرکل جبهه حامیان ولایت نیز در این باره به «ابتکار» گفت: در حال حاضر افراط و تفریط در هر گروه و جناحی مورد قبول و پذیرش مردم نیست. به دلیل اینکه ملت عزیز ایران از تنش و افراطی گری خسته و دل آزرده شده اند. وی در این باره اضافه کرد: قطعا مردم به دنبال فضایی آرام در عرصه‌هایی همچون سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و... هستند. بنابراین ملت به کاندیداهای معتدل و اعتدالگرا رای خواهند داد. این فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه روش و ادبیات اعتدالی مورد اقبال مردم است و از تنش و درگیری نفرت پیدا کرده اند، افزود: به عقیده من، رویکرد مردم همچون انتخابات ریاست جمهوری سال 92 اعتدال است و طبیعتا در انتخابات مجلس دهم به نامزدهای معتدل رای خواهند داد. صیامی با اشاره به اینکه کاندیداهای ارزشی، متدین و معتدل مورد پسند مردم است، تاکید کرد: همانطور که پیشتر گفتم، نامزدهایی که روش و رویکردشان بر اساس اعتدال باشد شانس بیشتری برای ورود به دهمین دوره مجلس شورای اسلامی را دارا هستند. دبیرکل جبهه حامیان ولایت در ادامه تصریح کرد: به نظر من، افراد تندرو و افراطی هیچ شانسی برای حضور در مجلس آینده ندارند به این دلیل که مردم از افراط و تفریط خسته و ناراحت هستند و به چنین اشخاصی رای نمی‌دهند. وی اصل انتخاب کاندیداها را برای حضور در مجلس آراء مردمی دانست و در این باره گفت: مردم به نامزدهای انتخاباتی مجلس شورای اسلامی رای می‌دهند و طبیعتا افراد توسط آراء مردمی به عنوان نماینده، قدم به خانه ملت می‌گذارند. صیامی بیان کرد: بعید می‌دانم کاندیداهای افراطی و تندرو به مجلس دهم راه یابند، اما شاید چنین افرادی در اقلیت ناچیزی در مجلس آینده قرار بگیرند. او در پایان گفت: به نظر من، اکثریت کرسی‌های مجلس شورای اسلامی در اختیار نمایندگان معتدل و ولایی قرار خواهد گرفت.
منبع: ابتکار
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین