|
|
امروز: دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۲
کد خبر: ۸۰۴۱۴
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰
در این سال‌ها تریبون‌های سیاسی‌شده مداحی دست برخی مداحان می‌چرخید تا اینکه صوت‌ها و تصویرهای سینه‌زنی به همراه ذکر شعارهای انتخاباتی در هواداری از سعید جلیلی برای کاندیداشدن در انتخابات ریاست جمهوری سال ٩٢ منتشر شد
ورود مداحان و هیأت‌های مذهبی به فعالیت‌های انتخاباتی مسئله‌ای تازه نیست و برای نخستین‌بار با دولت احمدی‌نژاد آنها به‌صورت جدی در عرصه سیاست ظهور یافتند.

یک روز بعد از اینکه روزنامه جمهوری اسلامی در مطلبی از سازماندهی سه هزار مداح  برای ورود به انتخابات خبر داد، سایت «قدیم‌الاحسان» متعلق به حاج‌منصور ارضی مستند این خبر را رو کرد و در مطلبی به نقل از این مداح معروف به استفاده از ظرفیت‌های هیأت‌های مذهبی برای انتخابات اشاره کرد. منصور ارضی گفته است این ورود برای این است که بلایی مانند برجام بر سر ما نیاید.

ورود مداحان و هیأت‌های مذهبی به فعالیت‌های انتخاباتی مسئله‌ای تازه نیست و برای نخستین‌بار با دولت احمدی‌نژاد آنها  به‌صورت جدی در عرصه سیاست ظهور یافتند. آنها از پیشتیبانی متقابل دولت نهم هم برخوردار بودند. از چند ماه گذشته به این‌سو و با نزدیک‌شدن به انتخابات مجلس، دوباره تحرکات سیاسی جمعی از مداحان معروف شدت گرفته است.

سایت قدیم‌الاحسان متعلق به حاج‌منصور ارضی دیروز به نقل از او نوشت: «نکته‌ای را به عزیزانی که ساکن قم هستند گوشزد می‌کنم که توجه داشته باشند، ما امسال برای اولین‌بار ظرفیت هیأت‌ها را در نظر گرفته‌ایم که یک ظرفیت بالایی است و در گذشته خوب خرج نمی‌شد، اما برای این انتخابات حساس می‌خواهیم از این ظرفیت استفاده کنیم. برای این انتخابات واقعا همه باید قیام کنند، مخصوصا هیأت‌ها، که ان‌شاءالله افراد خوب و پاک وارد مجلس شوند تا مراقب باشند که بلاهایی مانند برجام بر سر ما نیاید . درباره انتخابات خبرگان هم این توجه باید وجود داشته باشد. خیلی مُضر است در این دوره کسانی که بوی آمریکا می‌دهند و حرف آمریکا را تکرار می‌کنند وارد مجلس شوند.
روز گذشته در محضر آیت‌الله موحدی‌کرمانی بودم، ایشان فرمودند هر کسی در این انتخابات ولایی کوتاهی کند، در بیعت با اهل‌بیت علیهم‌السلام کوتاهی کرده است...»

او در ادامه گفته است: «ان‌شاء‌الله امسال همه‌ هیأتی‌ها میدان بیایند، شما هم سعی کنید این صحبت‌ها را به بقیه انتقال دهید، باید کار کرد، «به ما چه مربوط گفتن‌«ها از مدینه شروع شد. ان‌شاءالله که موفق باشید».

روزنامه جمهوی اسلامی دو روز قبل در مطلبی کوتاه نوشته بود: «یک مداح که در تهران به دخالت در امور سیاسی و تعیین تکلیف برای مسئولان معروف است، در مراسمی در قم گفته است که سه هزار مداح در تهران ساماندهی شده‌‌اند تا در انتخابات، تلخ‌کامی برجام را جبران کنند».

پیش از این هم در خبری به نقل از «سعید حدادیان» اعلام شده بود اگر اصولگرایان نمی‌توانند به وحدت برسند، آنها خودشان دست‌به‌کار خواهند شد. فعالیت‌های انتخاباتی- تبلیغاتی مداحان معروف با آغاز ماه رمضان و شروع برنامه‌های هیأت‌های مذهبی،  از‌جمله هیأت مسجد امام حسن مجتبی(ع) و در رأس آن سعید حدادیان، کلید خورد. موج حملات خود را علیه هاشمی‌رفسنجانی و حسن روحانی، محمود احمدی‌نژاد و حتی صادق زیباکلام آغاز کردند، به‌طوری‌که این جلسات وعظ و سخنرانی در مساجد را در سال منتهی به انتخابات، به میتینگ‌های سیاسی خود تبدیل کردند. نمونه بارز و نزدیک آن، سخنان مداحی است که در برنامه تشییع غواصان شهيد، رئيس‌جمهوري و رئیس مجلس را با جملاتی ‌تند نواخته بود.  بعد از آنکه ماه رمضان شروع شد سعید حدادیان هم در منبرهای رمضانی خود سخنان روحانی درباره تحریم‌ها و اینکه «آنها که می‌گویند تحریم مهم نیست، گویی که از جیب مردم بی‌خبرند» را هدف قرار داده بود. او با همین سبک از هاشمی هم به دلیل ماجرای مهدی و هم به دلیل دستگیری فائزه انتقاد کرد. تریبون‌های مداحی در شرایطی، سیاسی شده است که تا پیش از این، حاج منصور ارضی که پایگاهش در مسجد ارک تهران قرار دارد، پیشتاز این حملات بود و حالا به نظر می‌رسد که او دوباره به صحنه بازگشته است.

در این سال‌ها تریبون‌های سیاسی‌شده مداحی دست برخی مداحان می‌چرخید تا اینکه صوت‌ها و تصویرهای سینه‌زنی به همراه ذکر شعارهای انتخاباتی در هواداری از سعید جلیلی برای کاندیداشدن در انتخابات ریاست جمهوری سال ٩٢ منتشر شد و بعد‌ها گویا این موضوع تا حدی رواج پیدا کرد که برخی مداحان درباره هر موضوع سیاست خارجی با همان سبک عزاداری، نوحه‌سرایی کردند.

همان زمان این رفتارها، واکنش‌هایی را اگرچه محدود به دنبال داشت. دو نماینده، یعنی غلامعلی جعفرزاده، نماینده رشت و بهروز نعمتی، عضو فراکسیون رهروان ولایت، از قوه قضائیه خواسته‌ بودند با مداحان هتاک برخورد کنند. دراین‌میان سیدرضا اکرمی، عضو جامعه روحانیت مبارز تهران، در توصیه‌ای به مداحان گفته بود اصلا جایگاه برخی مداحان نیست تا علیه سران مملکت که ما آنها را انقلابی دانسته و از خدمات آنها به انقلاب آگاهیم، صحبت کنند.

اعلام برائت خانه مداحان از سازماندهی
محسن طاهری، رئیس خانه مداحان که خودش در انتخابات مجلس پنجم به‌صورت مستقل کاندیدای انتخابات بوده است، از رفتار و گفتار این مداحان سیاسی اظهار برائت می‌کند و می‌گوید که منصور ارضی و سعید حدادیان اگر تصمیمی درباره حضور در انتخابات می‌گیرند، باید خودشان جواب‌گو باشند.

او پیش از این به روزنامه اعتماد گفته بود که حساب خانه مداحان درباره انتخابات را باید از منصور ارضی و سعید حدادیان جدا کرد. او دیروز به سایت «امید ایرانیان» هم گفته است این سازماندهی ادعا‌شده زیر نظر خانه مداحان نیست و حتی از این موضوع اظهار بی‌اطلاعی می‌کند. طاهری گفته است: «آقای ارضی تشکیلاتی به نام قدیم‌الاحسان دارند و احتمالا درباره آن تشکیلات صحبت کرده‌اند چون آنچه اعلام شده است، زیر نظر خانه مداحان نیست و آقای ارضی دراین‌باره نظر خودشان را گفته‌اند». او گفته که هنوز خانه مداحان در‌زمینه انتخابات تصمیمی نگرفته و اعلام موضع نکرده است و اصلا معلوم نیست که حتی بخواهد چنین کاری کند.



منبع: شرق
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین