|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۷
کد خبر: ۸۰۳۴۲
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۳
رئیس سازمان حج و زیارت کشور گفت: قطع رابطه سیاسی با عربستان به منزله عدم پیگیری حقوقی فاجعه منا نیست و پیگیری حقوقی برای گرفتن دیه کامل جانباختگان فاجعه منا ادامه دارد.
سعید اوحدی یکشنبه در دیدار با خانواده جانباختگان حادثه منا استان فارس در حرم مطهر حضرت احمدبن موسی شاهچراغ(ع) بیان کرد:پیگیری حقوقی حادثه منا بر عهده وزارت امور خارجه کشور قرار دارد و تا قبل از قطع رابطه سیاسی با کشور عربستان در این زمینه پیگیری ها و جلسات متعدد خارجی و داخلی برگزار شده است.

وی افزود: بر اساس آخرین جلسه برگزار شده در زمینه پیگیری حقوقی این فاجعه در کشور، تاکید بر این شد که وزارت امور خارجه حتی با گرفتن وکیل در یکی از کشورهای عربی باید بجد پیگیر حقوق دیه کامل شهدای حادثه منا باشد.

اوحدی اظهارداشت: بر اساس احکام شرعی کشور عربستان هرگونه حادثه به جز فوت عادی برای همه زائران ورودی به این کشور مشمول دریافت دیه کامل می شود که در حوادث مشابه حادثه منا حتی حوادث ازدحام طواف زائران که در گذشته در کشور عربستان رخ داده است، عربستان این دیه را پرداخت کرده است.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: کشور ایران مصمم به گرفتن حق دیه کامل جانباختگان این حادثه است و دستگاه دیپلماسی کشور با جدیت دیه کامل جانباختگان حادثه منا را دنبال می کند.

وی با بیان اینکه مدارک و اسناد این فاجعه تهیه و در اختیار وزارت امور خارجه قرار گرفته است ادامه داد: زائران ما در کشور عربستان تحت پوشش بیمه بودند و این در حالی است که ما در سازمان حج و زیارت نیز میزان دیه ای به عنوان بیمه برای زائران در نظر گرفته ایم.

وی گفت: سوء مدیریت، بی کفایتی و عدم همکاری دولت عربستان از مهمترین عوامل ایجاد این حادثه غمناک بود که حقوق به حق جانباختگان این حادثه را دنبال می کنیم.

حادثه منا همزمان با عید قربان 1436 قمری (دوم مهر 94 ) در عربستان رخ داد و صدها کشته از زائران برجا گذاشت.

اوحدی عنوان داشت:یکی از مطالبه های خانواده های جانباختگان حادثه منا ابلاغ واژه شهید به جانباختگان این حادثه بود که در حال پیگیری این مهم هستیم.

او افزود: بر اساس قوانین بنیاد شهید و امور ایثارگران در کشور این کارباید در کمیسیون ویژه ای دنبال و تصمیم گیری شود که امیدواریم این کمیسیون تا دوهفته آینده نتیجه نهایی را اعلام کند.
 
رئیس سازمان حج و زیارت گفت:در حین و بعد از رخداد فاجعه منا شایعاتی مبنی بر دزدیده، بازداشت و شکنجه برخی زائران ما مطرح شد که هیچ کدام از این شایعات صحت نداشت.

رئیس سازمان حج و زیارت کشور اضافه کرد: در فاجعه منا هفت هزار و 540 زائر مسلمان از کشورهای مختلف جان باختند که از این تعداد 464 زائر ایرانی بودند که تا امروز پیکر همه جانباختگان کشورمان شناسایی و بیشتر آنها به کشور منتقل شده و یا با درخواست خانواده های آنها در کشور عربستان مدفون شدند.

وی افزود: از تعداد شهدای جانباخته کشور ایران در حادثه منا تعداد 42 جانباخته بنا به درخواست خانواده ها و یا وصیت خود افراد در کشور عربستان مدفون شده اند.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین