|
|
امروز: دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۶
گزارش «وقایع اتفاقیه» از نشست رؤسا و اعضای هیئت‌مدیره اتاق‌های بازرگانی ایران و تهران در مروارید خلیج فارس
کد خبر: ۸۰۱۱۴
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۸
به دلیل اینکه بسیاری از مناطق مسکونی یا حتی زیربناهای گردشگری کیش عمری بیش از 20 سال دارند، در سال گذشته و امسال شاهد حضور بسیاری از فعالان بخش مسکن در این جزیره بودیم.
نشست رؤسا و اعضای هیئت‌مدیره اتاق‌های بازرگانی ایران و تهران،  با حضور علی‌اصغر مونسان، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، در جزیره کیش برگزار شد. در این نشست، نمایندگان بخش خصوصی، تجار، بازرگانان، سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی به بیان دیدگاه‌ها، مشکلات و موانع موجود بر سر راه  فعالیت بخش خصوصی در این منطقه پرداختند. فعالان بخش خصوصی تهران، در نشست دو روزه خود ضمن دیدار با این منطقه آزاد و بازدید از بخش‌های مختلف، فعالیت‌ها و ظرفیت‌های اقتصادی و عمرانی کیش، شامگاه پنجشنبه در نشست با سرمایه‌گذاران این جزیره حضور یافتند و با مشکلات سرمایه‌گذاران در زمینه‌های بازرگانی آشنا شدند. این نشست که از هفته گذشته به منظور بررسی راه‌های دستیابی به توسعه اقتصادی کشور در فضای جدید بین‌المللی در جزیره کیش برگزار شده بود، شامگاه پنجشنبه با حضور مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران، علاء میرمحمدصادقی نایب‌رئیس، پدرام سلطانی نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران و تعدادی از اعضای هیئت‌مدیره در مرکز همایش‌های بین‌المللی کیش پایان یافت. منطقه آزاد کیش از دیرباز، نه ‌فقط محل گردشگری  برای  گردشگران داخلی و خارجی بوده است، بلکه به‌ عنوان منطقه آزاد تجاری توانسته جایگاه خود را برای محلی که تجار و بازرگانان ایرانی و خارجی محصولات خود را در این جزیره صادر یا وارد می‌کنند، حفظ کند. در دولت گذشته، به دلایل سیاسی، نگاه تخریبی به این جزیره زیبا وجود داشت و متأسفانه همین مورد باعث شد مبادلات بازرگانی در منطقه آزاد کیش، رو به افول گذارد؛ حتی شهرک صنعتی کیش هم در دولت گذشته، با بی‌توجهی روبه‌رو شد و تقریبا به حالت نیمه‌تعطیل درآمد. علاوه‌بر صنعت هتلداری و دیگر زیربناهای گردشگری که در دولت احمدی‌نژاد در اختیار عده خاصی گرفت قرار بعدها معلوم شد نه‌فقط طرح‌های آنها اجرا نشده، که پرونده‌های قضایی بی‌شماری هم برایشان باز شد؛ ولی اینک دولت یازدهم، عزم خود را جزم کرده تا این جزیره زیبا را نه‌ فقط ازلحاظ گردشگری احیا کند، بلکه آزا  به محلی برای جذب سرمایه‌گذارهای خارجی تبدیل کند.

کیش قطب تجارت و گردشگری

آنچه این جزیره زیبا را به محلی جذاب برای سرمایه‌گذاران و همچنین گردشگران تبدیل می‌کند،  مزیت و فرصت قانونی است که از میان آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

دسترسی کیش به آب‌راه‌های آزاد جهانی، معافیت مالیاتی 20 ساله برای هر نوع فعالیت اقتصادی، نرخ ‌های ترجیحی زمین برای ساخت هتل و اماکن تفریحی،  تضمین و حمایت قانونی از سرمایه‌گذاری خارجی، ورود اتباع خارجی بدون اخذ روادید، ثبت شرکت با صددرصد مالکیت خارجی، معافیت از حقوق گمرکی برای واردات مواداولیه و ماشین‌آلات صنعتی واحدهای تولیدی، فعالیت بورس بین‌المللی اوراق بهادار و بورس نفت و محصولات پتروشیمی، امکان صادرات کالاهای تولیدشده در کیش به سرزمین اصلی در چارچوب نظام ارزش افزوده، تشریفات ساده برای صادرات مجدد و ترانزیت کالا، بندرگاه با قابلیت پهلوگیری شناورها با ظرفیت 10 هزار تن، موقعیت استراتژیک و نزدیکی به مناطق نفت‌خیز عسلویه، صدور محصولات به خارج کشور بدون پرداخت عوارض گمرکی و بندرگاهی، امکان ترانزیت کالا به کشورهای آسیای میانه و کشورهای همسایه ایران، کاهش سود بازرگانی جهت واردات کالا به سرزمین اصلی ازطریق این جزیره به میزان 15 درصد، وجود گمرک مستقل در مناطق آزاد در نقطه اتصال به بازارهای بین‌المللی، وجود سرعت‌عمل در انجام امور و حداقل بوروکراسی اداری به وسیله یکپارچگی و هماهنگی سازمان‌ها و مراکز تصمیم‌گیری و مجتمع‌شدن کلیه امور زیرنظر سازمان منطقه آزاد کیش. همه این موارد و همچنین پیش‌بینی قابلیت جذب سرمایه بیش از هزار میلیارد دلار در کمتر از سه سال، توانسته این جزیره را در کانون توجه‌ تجار قرار دهد.

کوچ سازندگان مسکن به کیش

به دلیل اینکه بسیاری از مناطق مسکونی یا حتی زیربناهای گردشگری کیش عمری بیش از 20 سال دارند، در سال گذشته و امسال شاهد حضور بسیاری از فعالان بخش مسکن در این جزیره بودیم. یکی از فعالان به «وقایع‌اتفاقیه» می‌گوید: «به دلیل رکود در بازار ساخت‌وساز در کلان‌شهرها، بسیاری از سرمایه‌گذاران فعال در این بخش درحال‌حاضر، جزیره کیش را برای ادامه فعالیت انتخاب کرده‌اند.» یکی از اعضای سازمان منطقه آزاد کیش هم با اعلام اینکه روند اعطای مجوز برای ساخت‌وساز در این منطقه تسریع شده است، اعلام کرد: زمین‌های منطقه غربی این منطقه بکر و دست‌نخورده باقی مانده که درحال‌حاضر، به این منطقه مجوز داده می‌شود.

شهرک صنعتی کیش جان می‌گیرد

برخلاف مساحت کوچک کیش، این جزیره دارای سه شهرک صنعتی است که در سال‌های قبل از دولت احمدی‌نژاد بسیار فعال بوده و چند شرکت پتروشیمی خارجی و ایرانی و واحدهای تولیدی بسیاری در این مناطق مشغول به کار بودند که در دولت گذشته به‌اجبار و به علت تحریم‌ها، به حالت تعطیل درآمدند؛ ولی درحال‌حاضر و با امیدواری به اجرای پساتحریم، شاهد بازگشت این شرکت‌ها و همچنین استقبال شرکت‌های خارجی برای ورود و ثبت شرکت جدید در جزیره هستیم. درحال‌حاضر، بیش از 50 شرکت خارجی منتظر دریافت مجوز برای آغاز فعالیت در کیش هستند.

نیاز زیربناهای گردشگری کیش به 200 میلیارد تومان

مجید ساریخانی، کارشناس اقتصاد گردشگری هم با اشاره به ایجاد هتل‌های جدید، مطابق با استانداردهای روز دنیا در کیش، به خبرنگار «وقایع‌اتفاقیه» گفت: «طبق برآوردهای ما، تقریبا دویست میلیارد تومان برای بازسازی و ایجاد هتل‌های جدید در کیش نیاز است که با توجه به تأکید دولت به بالابردن آمار گردشگران خارجی، به نظر می‌رسد باید تسهیلات ویژه‌ای برای این حوزه در نظر بگیرد.»

تأکید اکبر ترکان، دبیر عالی مناطق آزاد و همچنین رئیس‌جمهور محبوب در سفر به جنوب، نشان می‌دهد همه مناطق آزاد جنوب کشور و به‌ویژه کیش، مورد توجه دولت هستند و در آینده نزدیک شاهد رونق اقتصادی در این مناطق خواهیم بود. همچنین در این نشست، خوانساری، رئیس اتاق تهران گفت: با بیان مشکلات زیربنایی و قوانین در کشور وجود دارد، شاید این مشکلات در مناطق آزاد کمتر باشد که می‌توان از آن بهرمند شد. خوانساری گفت: با توجه به ویژگی‌های منحصربه‌فرد جزیره کیش و جایگاه خاص آن در کشور و مناطق آزاد، باید نگاه خاص و ویژه‌ای به آن داشته باشیم. او به ایجاد اتاق بازرگانی در کیش اشاره کرد و افزود: ایجاد اتاق مستقل بازرگانی در کیش، از سال‌های گذشته نیز مطرح بوده که باید با حضور رئیس اتاق بازرگانی درباره آن صحبت و براساس قوانین بررسی شود.

    مهم‌ترین محورهای نشست

    دقت در تأکیدات مقام معظم رهبری درباره شکوفایی اقتصادی و حصول نتایج مثبت برای کشور
    ضرورت توجه اتاق‌های بازرگانی به  توانمندی‌های جزیره کیش با هدف رشد و رونق اقتصادی
    جزیره کیش ویترین و دریچه سرمایه‌گذاری کشور است

    جزیره کیش، پایلوت شفاف‌سازی وکاهش بروکراسی‌های اداری

    بوروکراسی‌های اداری در مناطق آزاد به جای تسهیل روند توسعه مانع پیشرفت شده است
    معافیت‌های مالیاتی و گمرکی از مزایای مناطق آزاد برای سرمایه‌گذاری است

 

اشتیاق شرکت‌های خارجی برای ورود به کیش

پدرام سلطانی . نائیب رئیس اتاق بازرگانی ایران

وقتی سخن از مناطق آزاد اقتصادی می‌شود، بی‌شک کیش یکی از مناطق ویژه است که مورد توجه همگان است. بسیار باعث خرسندی است که درحال‌حاضر این منطقه مورد توجه دولت قرار گرفته است. در شرایط پسا‌برجام فرصت مناسبی برای مناطق آزاد وجود دارد که در رأس آن منطقه آزاد کیش است. سرعت و اشتیاق سرمایه‌گذاران و شرکت‌های خارجی برای ورود به کشور از مسیر کیش آغاز شده که دوران طلایی جدیدی را در جزیره پیش رو خواهیم داشت. در کیش توفیق خوبی درزمینه رشد حاصل شده است. این توفیق برای این است که جزیره کیش در مسیری که برای آنان طراحی شده بود به خوبی حرکت کرد. مانند جزیره کیش در کشور وجود ندارد و نیازمند آن هستیم تا تجربیات این منطقه آزاد را برای کل کشور انتقال دهیم. کیش تنها منطقه آزادی است که توانسته در مسیر تعریف شده برای فعالیت خود حرکت کند. آنچه همواره در کشور مورد گلایه است جای خالی بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌ها ست که اگر این نقش در دهه‌های گذشته مورد توجه جدی قرار می‌گرفت امروز اقتصاد کشور این وضعیت را نداشت.  کیش تنها منطقه آزادی است که توانسته در مسیر تعریف‌شده برای فعالیت خود حرکت کند.

بهرمندی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در کیش

محسن جلال‌پور . رئیس اتاق بازرگانی ایران

کیش می‌تواند با توجه به زیرساخت‌های موجود همچون گذشته تبدیل به یکی از قطب‌های اقتصادی ایران شود که  بسیاری از بازرگانان خارجی و داخلی را به خود جذب کند. کیش با نشان‌دادن ایرانی مترقی و پیشرفته می‌تواند تصویر خوبی از توسعه کشور را به سرمایه‌گذاران خارجی ارائه کند. افق روشنی پیش روی کشور قراردارد و برگزاری نشست مشترک در مناطق آزاد،  فرصت خوبی برای بهره‌مندی از ظرفیت‌های این جزیره در راستای توسعه کشور است. در گذشته بیشتر فعالیت‌های اقتصادی کیش به تبادلات داخلی خود جزیره محدود بود اما در شرایط کنونی و فضای ایجاد‌شده امکان فعالیت‌های بیشتری در عرصه بین‌المللی فراهم شده است. منطقه آزاد کیش می‌تواند با نشان‌دادن ایرانی مترقی تصویر مناسبی از توسعه کشور را به سرمایه‌گذاران خارجی ارائه کند که برگزاری همایش‌های و نمایشگاه‌های بین‌المللی در کیش نیز از موارد پیشنهادی رؤسا و اعضای اتاق بازرگانی در دیدار با رئیس جمهوری بوده است. این جزیره  نیز استعدادهای خاصی دارد و باید دید چگونه می‌توان از این استعدادها بهرمند شد. در ماه‌های اخیر بیش از یکصد گروه تجاری، صنعتی به کشور آمدند و اعلام آمادگی سرمایه‌گذاری کردند.


معافیت 20ساله مالیاتی در کیش

 علی‌اصغر مونسان . رئیس منطقه آزاد کیش

با‌وجود تأکید رئیس جمهوری درباره بهره‌مندی از ظرفیت‌های بخش خصوصی در شرایط کنونی، متأسفانه بوروکراسی حاکم برکشور به جای تسهیل روند توسعه به مانعی بر مسیر رشد و توسعه تبدیل شده است. معافیت‌های 20ساله مالیاتی، معافیت‌های گمرکی ورود و خروج ارز به صورت آزاد ازجمله مزایای منطقه آزاد کیش است. در حال بررسی درخواست دو بانک با همکاری بانک مرکزی هستیم که با حمایت دولت درکیش، منطقه آزاد مالی ایجاد شود. توافق‌های اولیه صورت گرفته است که تحقق آن برای کیش یک جهش و از نظر اقتصادی به نفع کشور خواهد بود. توسعه بندرگاه و فرودگاه جزیره کیش، ایجاد پایانه جدید فرودگاهی با ظرفیت پذیرش چهار و نیم میلیون مسافر درسال، افزایش فضاهای فرهنگی، توسعه فضاهای تفریحی، ایجاد زیرساخت‌های تأمین انرژی و آب، وجود بیش از 400 واحد صنعتی فعال غیر آلاینده و دانش بنیان در کیش‌و ایجاد کارگروه هوایی از مواردی است که می‌توان به آن اشاره کرد. سه جزیره هندورابی، فارور بزرگ و فارور کوچک زیر نظر جزیره کیش است که در سفر رئیس جمهوری به جزیره کیش و بازدید از هندورابی، بر ساخت فرودگاه و بندرگاه تأکید شد.

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین