|
|
امروز: شنبه ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۰۱:۴۰
کد خبر: ۸۰۰۰۴
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۶
«مجید فهیم پور» سفیر جمهوری اسلامی ایران در صربستان در مصاحبه با رادیو دولتی صربستان گفت: توافق جامع و نهایی هسته ای ایران که موجب لغو کامل تحریم ها شد، پیروزی دیپلماسی بر جنگ و خشونت را ثابت کرد.
 فهیم پور روز پنجشنبه در این مصاحبه امضای توافق نامه برجام را نتیجه رهبری های مقام معظم رهبری، دستگاه دیپلماسی قوی، دولت تدبیر و امید و صبر و مقاومت مردم ایران دانست و افزود: همانگونه که اطلاع دارید ایران مدت 12 سال تحت تحریم های ظالمانه قرار داشت و مردم ایران فشارهای زیادی را متحمل شدند که خوشبختانه این تحریم ها چند روز پیش برداشته شد.
سفیر کشورمان در بلگراد ادامه داد: آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد که برنامه هسته ای ایران صلح آمیز بوده و متعاقب آن تحریم ها برداشته شد. هر چند این تحریم ها برای ما مشکلاتی ایجاد کرد با این حال در زمینه های متعددی به پیشرفت های چشمگیری دست یافتیم.
وی گفت: در بسیاری از زمینه ها به خودکفایی رسیدیم و در برخی از دیگر زمینه ها به پیشرفت دست یافتیم. در زمینه های نانو تکنولوژی، هوافضا، سلول های بنیادی، بیوتکنولوژی و دیگر موارد پیشرفت کردیم. اکنون فرصتی ایجاد شده تا ایران روابط اقتصادی خود را بیش از گذشته با کشورهای دوست در جهان توسعه دهد که یکی از این کشورهای دوست صربستان است.
فهیم پور برجام را پیروزی بزرگ برای ملت ایران و تمامی ملت ها و دولت های جهان دانست و گفت: ایران با سابقه فرهنگی و تمدنی چندین هزار ساله ثابت کرد که برای حل مشکلات از راه دیپلماسی و گفت و گو آماده است و این یک پیروزی دیپلماسی بر جنگ و خشونت بود.
سفیر ایران در صربستان آغاز همکاری های اقتصادی پس از برداشتن تحریم ها از جمله از سرگیری همکاری های بانکی را به نفع ایران، کشورهای همسایه و جهان دانست و افزود: ایران یکی از بزرگترین کشورهای دارنده ذخایر عظیم نفت و گاز است.
وی افزود: این کشورها از این انرژی ایران و سایر کشورها بهره مند می شوند و ما معتقدیم که قیمت نفت همیشه در حال نوسان بوده ولی این کاهش قیمت در آینده نزدیک تغییر خواهد کرد.
وی تاکید کرد: ایران در حال کاهش اتکای خود به نفت است.
سفیر ایران توضیح داد: در حال حاضر تنها حدود 25 درصد بودجه ایران وابسته به درآمدهای نفتی است ولی در تلاشیم تا طی چند سال آینده این وابستگی را به صفر برسانیم. ایران در تلاش است تا فراورده های دیگری را جایگزین صادرات نفت خام کند تا بتوانیم بجای نفت خام محصولات پتروشیمی زیادی و همچنین فراورده های صنعتی، خدمات مهندسی و نیروهای متخصص را به کشورهای جهان صادر کنیم.
فهیم پور در گفت و گو با خبرنگار رادیو صربستان گفت: برنامه ایران از لحاظ جاذبه ها و توانی های اقتصادی در سطح بسیار بالایی قرار دارد و می توانیم با بسیاری از کشورها در اقصی نقاط جهان همکاری داشته باشیم. با داشتن 15 همسایه به بازار 400 میلیون نفری دسترسی داریم. بطور طبیعی این همکاری ها در وهله اول با کشورهای همسایه و سپس با همه کشورهای جهان می باشد.
وی به سئوال خبرنگار رادیو صربستان مبنی بر نگرانی برخی کشورها از لغو تحریم ایران گفت: نگرانی آنها پایه و اساسی ندارد. این بدلیل ایجاد ایران هراسی در منطقه از جانب برخی از گروه ها و کشورها است.
وی افزود: ایران در طول تاریخ خود اثبات کرده که کشوری صلح دوست و خواهان صلح با همه کشورها بوده و هست. تنها زمانی که مورد تهاجم قرار گرفته نشان داده شد که ملت آن با شجاعت از سرزمین خود دفاع کرده است. اجرای برجام و گسترش همکاری های اقتصادی شایعات ایران هراسی را کاهش داده و آن را از بین خواهد برد.
سفیر کشورمان در صربستان به ایران به عنوان عامل مهم ثبات و صلح در منطقه اشاره کرد و گفت: یکی از حقایق منطقه خاورمیانه مشکلات مردم فلسطین است. نزدیک به هفت دهه این مردم تحت ظلم و ستم قرار داشته و سرزمین آنها اشغال شده است. البته صربستان همیشه در قبال فلسطین سیاست خوبی اتخاذ کرده و از آن حمایت کرده است.
وی افزود: نظر جمهوری اسلامی ایران آن است که همه مردم فلسطین اعم از مسلمان، مسیحی، یهودی و همچنین افراد رانده شده به خانه های خود بازگشته و در یک همه پرسی عمومی نوع حکومت خود را تعیین کنند. این نظر رهبر ما و یک نظر دمکراتیک، صلح جویانه و مسالمت آمیز است.
سفیر ایران درصربستان در مورد روابط ریاض و تهران و اعدام رهبر شیعیان در عربستان سعودی گفت: این اقدام عربستان نه تنها با مخالفت کشورهای اسلامی بلکه با مخالفت جامعه جهانی روبه رو و آن را محکوم کردند. این روحانی تنها مخالفت لفظی کرده و به هیچ عنوان به اقدامات خشونت آمیز و یا مسلحانه دست نزده بود.
وی افزود: ایران همیشه این آمادگی را دارد که مشکلاتش را با کشورها از طریق صلح و گفت و گو حل و فصل کند. این مشکل نیز بدین نحو قابل حل است. توافق ایران با گروه 1+5 نشان داد که بسیاری از بحران های جهانی را می توان از طریق گفت و گو حل کرد. اکنون بسیاری از رهبران جهان در تلاشند تا مجددا میان ایران و عربستان صلح و دوستی برقرار گردد و ما نسبت به آن خوش بین هستیم.
فهیم پور به روابط ایران و آمریکا اشاره کرد و گفت: آمریکا قبل از انقلاب اسلامی در ایران دخالت های بسیاری کرده که به زیان مردم و دولت بوده است. در زمان شاه که ظلم هایش موجب بروز انقلاب شد، تمامی سیاست های کشور از سوی آمریکا تعیین می شد. اکنون بسیاری از مشکلاتی که برای ایران ایجاد می شود به دلیل سیاست مستقل ایران و عدم پذیرش دیکته کشورهای خارجی است.
وی افزود: با این حال، آماده ایم تا با کشورهای جهان از جمله آمریکا بر اساس اصل منافع و احترام متقابل همکاری داشته باشیم. امام خمینی (ره) رهبر فقید انقلاب اسلامی نیز فرموده بودند، اگر آمریکا از سیاست گرگ و میش خود دست بکشد، آماده ایم با این کشور نیز همکاری داشته باشیم.
سفیر کشورمان در بلگراد به مساله سوریه و حل و فصل آن اشاره کرد و گفت: ایران با حسن نیت خود در اجرای برجام توانایی خویش برای تاثیرگذاری بر مسائل منطقه ای و بین المللی را افزایش داد. ایران این آمادگی را دارد تا همانند گذشته نقش مثبت خود در حل مساله سوریه را ایفا کند.
وی گفت: معتقدیم راه حل این مشکل بایستی سوری - سوری باشد و ابرقدرت ها از دخالت در این امر خودداری کنند. اپوزیسیون سوریه می تواند در این روند نقش بسیار مهمی را ایفا کند. اما تروریست ها و کسانی که دست به جنایت و قتل عام زده اند و به عنوان تروریست شناخته شده اند، نمی توانند در مذاکرات شرکت کنند. امیداریم این مشکل با نقش مثبت ایران و نیروهای داخلی سوریه حل و فصل شود.
وی همچنین به روابط خوب ایران و صربستان اشاره کرد و گفت: چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی در تهران که با حضور «راسم لیاییچ» وزیر تجارت، گردشگری و ارتباطات صربستان در اواخر ماه دسامبر سال گذشته برگزار شد، امکان همکاری در بسیاری از زمینه ها را فراهم آورد. در همکاری های اقتصادی خود کشورهای دوست از قبیل صربستان را فراموش نمی کنیم.
فهیم پور به تلاش های زیاد مقامات ایرانی و صربستانی برای گسترش همکاری در زمینه های مختلف از جمله گردشگری اشاره کرد و گفت: حدود 2 ماه دیگر گردشگران ایرانی به صربستان سفر خواهند کرد. در پایگاه های اینترنتی آژانس های گردشگری ایران تبلیغات وسیعی در این زمینه صورت گرفته که مورد استقبال زیادی قرار گرفته است.
وی افزود: قرار است که در آینده نزدیک در 2 پرواز دو گروه 300 نفره به بلگراد سفر کنند و در تابستان آینده این تعداد چندین برابر افزایش یابد و این همکاری ها ادامه پیدا خواهد کرد.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین