|
|
امروز: جمعه ۰۸ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۳
کد خبر: ۷۹۹۸۴
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۲
خانم «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد: لغو تحریم های ایران شرایط مناسب تری برای توسعه همکاری های اقتصادی و بازرگانی میان مسکو و تهران ایجاد می کند و مسیر عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای هموار شده است.
زاخارووا امروز (پنجشنبه) در جمع خبرنگاران با اشاره به عزم دو کشور برای تعمیق همکاری های اقتصادی و بازرگانی گفت: توافقات دو کشور برای توسعه صادرات محصولات کشاورزی و مواد غذایی موید این امر است.
بر اساس اطلاعات ایتارتاس، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در مورد درخواست عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای یاد آوری کرد: تهران در سال 2008 برای پیوستن به سازمان همکاری شانگهای درخواست عضویت رسمی کرد. در زمان حاضر با لغو تحریم ها مسیر برای عضویت ایران در این سازمان هموار شده است.
وی افزود: ایران از سال 2005 در سازمان همکاری شانگهای به عنوان ناظر مشارکت می کند.
زاخارووا گفت: تحریم های شورای امنیت مانع عضویت کامل ایران در سازمان شانگهای شده بود زیرا بر اساس اساسنامه این سازمان کشور تحت تحریم نمی تواند به عضویت سازمان در آید.
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اظهار داشت: مسکو در این مدت از پیوستن تهران به همکاری های کشورهای عضو سازمان شانگهای و ورود به «خانواده شانگهای» حمایت کرده و برای آغاز روند عضویت کامل ایران در این سازمان آمادگی دارد.
اعضای سازمان همکاری شانگهای شامل شش عضو ثابت چین، روسیه، قزاقستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و پنج عضو ناظر جمهوری اسلامی ایران، هند، پاکستان، مغولستان، افغانستان است. این سازمان سابقه فعالیت 14ساله دارد.
بر اساس گزارش خبرگزاری روسیا سگودنیا، خانم زاخارووا در مورد برجام و همکاری جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: امیدواریم که مشارکت آژانس بین المللی انرژی اتمی در برجام سیاسی نخواهد شد.
وی افزود: در حل مسایل هسته ای ایران توجه اصلی به اقدامات آژانس بین المللی انرژی اتمی متمرکز شده که باید نبود مواد هسته ای اعلام نشده را در ایران تایید کنند و این امر امکان لغو تحریم ها در مورد این کشور را فراهم می کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: اقدامات آژانس بین المللی انرژی اتمی در این زمینه شروع شده است و امید است که سیاسی نخواهد شد.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین