|
|
امروز: دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۲۱
کد خبر: ۷۹۹۲۱
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۴
ایجاد رونق اقتصادی و خروج از رکود، کاهش دادن تورم و اشتغالزایی شاید از مهم‌ترین برنامه‌هایی باشند که در شرایط پساتحریم باید به آنها پرداخته شود، در این میان بار بزرگی از این برنامه‌ها روی دوش بانک‌ها و نظام بانکی قرار دارد‌‌.
با وجود اینکه نظام بانکی در بطن خود با مشکلات بسیاری مواجه است و به نوعی از درون در حال پوسیدن است اما طی روز‌های گذشته خبر‌های خوبی در این زمینه به گوش می‌رسد؛ خبر‌هایی از جنس گشایش سوییفت، گشایش 1000 ال‌سی در یک روز و همچنین لغو تحریم 9 بانک از جمله بانک مرکزی‌‌.

ایجاد رونق اقتصادی و خروج از رکود، کاهش دادن تورم و اشتغالزایی شاید از مهم‌ترین برنامه‌هایی باشند که در شرایط پساتحریم باید به آنها پرداخته شود، در این میان بار بزرگی از این برنامه‌ها روی دوش بانک‌ها و نظام بانکی قرار دارد‌‌.

با این وجود چنانچه سیاست‌های دولت و بانک مرکزی در کنار لغو شدن تحریم‌های مختلف در مسیر درستی قرار گیرد، دستیابی به رشد اقتصادی پایدار نیز میسر خواهد شد‌‌.

با این اوصاف چنانچه لغو تحریم بانک‌ها و گشایش سوییفت در کنار منابع آزاد شده از یک سو سبب شوند عملکرد بانک‌ها در تعامل با خارج بهبود پیدا کند و از سوی دیگر در داخل کشور رسیدگی به اموری نظیر کاهش سود بانک‌ها، قدرت تسهیلات‌دهی بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز در اولویت قرار گرفته و با سرعت و دلسوزی بیشتری به آن پرداخته شود، احتمال اینکه نه تنها بانک‌ها در این گرداب غرق نشوند بلکه از آن نجات پیدا کنند و به کشتی نجاتی برای سایر بخش‌های اقتصاد هم تبدیل شوند چندان عجیب و دور از انتظار نخواهد بود‌‌.

براساس این گزارش در جریان اجرایی شدن برجام تحریم 9 بانک ایرانی شکست، هر چند سه بانک دیگر همچنان در تحریم باقی ماندند‌‌.

در هفته جاری و با اعلام اجرایی شدن برجام و لغو تحریم‌های چند ساله ایران، رفع محدودیت‌ها از شبکه بانکی از اهم دستاوردهای این مذاکرات و توافقات بود‌‌. در این جریان بانک مرکزی که حدود 9 سال و از سال 1386 تاکنون در تحریم قرار گرفته و از بسیاری از ظرفیت‌های قانونی و بین‌المللی خود محروم و در این سال‌ها در شرایط بسیار سختی امور خود را پشت سر گذرانده بود، از تحریم خارج شد‌‌. شرایطی که البته مدیرکل بین‌الملل این بانک آن را یک تحریم استثنایی عنوان کرده چراکه در طول تاریخ هیچ‌گاه سابقه نداشته است در سخت‌ترین شرایط هم بانک مرکزی کشوری تحریم شود‌‌.

این در حالی است که در کنار بانک مرکزی، هشت بانک دیگر کشورمان که در این سال‌ها درگیر تحریم بودند، محدودیت‌های بین‌المللی آنها برداشته شد‌‌. بر این اساس بانک‌های تجارت، رفاه کارگران، توسعه صادرات، سپه، پست‌بانک، صنعت و معدن، ملت و ملی به همراه بانک مرکزی لغو تحریم شدند‌‌. با این حال در حال حاضر سه بانک دیگر یعنی بانک صادرات، بانک مهراقتصاد و بانک انصار همچنان در تحریم مانده‌اند که تحریم این سه بانک غیرهسته‌ای بوده و ممکن است برخی به زودی لغو تحریم شده یا برخی دیگر همچنان در محدودیت باقی‌ بمانند‌‌.

عدم لغو تحریم برخی بانک‌ها در حالی اتفاق می‌افتد که پیشتر یعقوبی- مدیرکل بین‌الملل بانک مرکزی- عنوان کرده بود که با وجود اینکه تمام تحریم‌های مالی و بانکی که در متن برجام دیده شده، بلافاصله و به‌طور اتوماتیک و با اجرایی شدن برجام برداشته می‌شود و با اجرایی شدن دیگر اجازه تحمیل آنها وجود نخواهد داشت، اما برخی بانک‌ها در فاز اول از تحریم خارج نمی‌شوند‌‌.

وی که البته عنوان کرده بود بانک‌های سپه، صادرات، انصار و مهر اقتصاد در تحریم هسته‌ای قرار ندارند و به بهانه‌هایی غیر از آن تحریم شده‌اند، این را هم گفته بود که دلیل قانع‌کننده‌ای هم برای تحریم این بانک‌ها از سوی طرف مقابل وجود ندارد‌‌.
در حالی اخیرا بانک سپه نیز در نتیجه مذاکرات انجام شده لغو تحریم شد که یعقوبی عنوان کرده بود که بانک سپه به بهانه‌ای که مفهوم آن نظامی است، تحریم شده به‌طوری که هرچه وکلای بین‌المللی ایرانی دلیل قانع‌کننده‌ای برای تحریم این بانک داشته‌اند، از سوی طرف مقابل دلیل قانع‌کننده‌ای وجود نداشته و هرچه جست‌وجو کرده‌اند، عمل آنها قابل توجیه نداشته است‌‌ آن هم در حالی که اصلا بانک سپه، بانک نظامی نبود و فقط حقوق بازنشستگان ارتش را پرداخت می‌کرد‌‌.
به هر حال با لغو تحریم‌ها و تحولی که در نظام بانکی ایجاد خواهد کرد، بانک‌های ایرانی بار دیگر به شبکه بانکی بین‌الملل خواهند پیوست‌‌. در این شرایط بانک‌ها در فضایی قرار می‌گیرند که امکان افتتاح شعب بانکی، شرکت‌های تابعه یا دفاتر نمایندگی بانک‌های ایرانی در خارج از کشور، همچنین این موارد برای بانک‌های خارجی در مناطق اصلی و مناطق آزاد ایران فراهم خواهد شد‌‌. آزادی نقل و انتقال پول بین اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی و خارجی از دیگر دستاوردهای مهم شبکه بانکی خواهد بود‌‌.

در عین حال آزادی مشارکت و ارتباط بین بانک‌های ایرانی و خارجی ایجاد می‌شود‌‌. فعالیت‌های متعارف بانکی نظیر گشایش اعتبار اسنادی و صدور ضمانتنامه‌های بانکی از سر گرفته خواهد شد و البته در اهم این دستاوردها، گسترش روابط کارگزاری بین‌الملل و رفع تحریم سوئیفت قرار دارد‌‌.
لغو تحریم بانک صنعت و معدن توسط آلمان همچنین به دنبال اجرایی شدن برجام، بانک مرکزی آلمان تمام تحریم‌های خود علیه بانک صنعت و معدن و بانک تجاری ایران و اروپا را لغو کرده و روابط خود را با این بانک‌ها آغاز کرد‌‌.

به گزارش فارس به نقل از بانک صنعت و معدن، بانک مرکزی آلمان در پیامی رسمی خطاب به مدیرعامل بانک صنعت و معدن اعلام کرد‌: تمام تحریم‌ها علیه بانک صنعت و معدن و بانک ایران و اروپا لغو شده و در آینده نزدیک، فضای کسب و کار جدیدی در روابط خود با این بانک‌ها را آغاز خواهد کرد‌‌.

بانک مرکزی آلمان ابراز امیدواری کرده است در دوران جدید روابط کاری فی‌مابین، سطح بسیار بالایی در همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف اقتصادی بین این دو بانک اجرایی شود‌‌.

علی‌اشرف افخمی، مدیرعامل بانک صنعت و معدن نیز با ابراز خرسندی از این اقدام بانک مرکزی آلمان گفت‌: بانک صنعت و معدن و بانک‌های آلمانی به صورت گسترده می‌توانند روابط مالی و بانکی خود را در تمام زمینه‌ها ارتقا داده و فصل جدیدی در همکاری‌های مشترک ایجاد کنند‌‌.

این گزارش حاکی است اردیبهشت‌ماه سال‌جاری بانک صنعت و معدن میزبان یک هیات عالی‌رتبه کشور آلمان بود که این هیات آمادگی خود را برای مشارکت در اجرای طرح‌های صنعتی کشورمان اعلام کرده بود‌‌.

لازم به ذکر است ۵٣ درصد از سهام بانک ایران و اروپا که دفتر مرکزی آن در شهر‌ هامبورگ آلمان واقع شده است، متعلق به بانک صنعت و معدن است‌‌.

بانک‌هایی که تحریم اند

با وجود اینکه 9 بانک از زیر بار تحریم‌ها خارج شدند اما هم چنان چند بانک دیگر در تحریم قرار دارند. در این رابطه رییس‌کل بانک مرکزی گفت‌: اکثر بانک‌های ایرانی از تحریم خارج شده‌اند و فقط دو سه بانک در شرایط تحریم هستند که امیدواریم مشکلات آنها نیز به‌زودی مرتفع شود‌‌.

به گزارش جهان‌صنعت به نقل از روابط‌عمومی بانک مرکزی، رییس کل بانک مرکزی در دیدار با کاژیمیر، معاون نخست‌وزیر و وزیر دارایی اسلواکی ضمن تاکید بر گسترش روابط بانکی تهران و براتیسلاوا، خواستار ایجاد حساب مشترک بین بانک‌های مرکزی دو کشور شد‌‌.

ولی‌الله سیف در این دیدار، رتبه اعتباری ایران قبل از تحریم را براساس ارزیابی آژانس رتبه‌بندی جهانی (فیچ) B+ عنوان کرد و افزود‌: رتبه اعتباری ایران قبل از تحریم براساس ارزیابی «برن یونیون» چهار بوده که با تصمیم‌گیری جدیدی که اتخاذ خواهد شد، قطعا رتبه اعتباری ایران حداقل به شرایط پیش از تحریم بازمی‌گردد‌‌.

وی پیشنهاد کرد‌:‌ یک هیات بانکی ایجاد شود تا بتواند زمینه ایجاد روابط بانکی و کارگزاری دو کشور را طراحی کند‌‌.

کاژیمیر، وزیر دارایی اسلواکی هم ضمن استقبال از این پیشنهاد، وعده داد که این موضوع را با رییس‌کل بانک مرکزی کشور خود مطرح ‌کند تا برای ایجاد هیات بانکی دو کشور برنامه‌ریزی شود‌‌.
سیف با اشاره به اینکه بانک‌های اسلواکی می‌توانند در ایران فعالیت داشته باشند، گفت‌: ایجاد دفتر نمایندگی، تاسیس شعبه و مشارکت 40درصدی در سهام بانک‌های ایرانی می‌تواند ازجمله فعالیت‌های بانک‌های اسلواکی در ایران باشد‌‌.

رییس‌کل بانک مرکزی از ابراز تمایل بانک‌های ایرانی برای تاسیس بانک مشترک بین دو کشور خبر داد و افزود‌: اکثر بانک‌های ایرانی از تحریم خارج شده‌اند و فقط دو سه بانک در شرایط تحریم هستند که امیدواریم مشکلات آنها نیز به‌زودی مرتفع شود‌‌.

رییس‌کل بانک مرکزی نخستین اقدام برای شروع فعالیت‌ اقتصادی، بازرگانی و تجاری دو کشور را ایجاد روابط کارگزاری مناسب دانست و گفت‌: در صورت تمایل بانک مرکزی اسلواکی، علاوه بر حساب مشترک بانک‌های مرکزی دو کشور می‌توان ارتباط کارگزاری و انجام عملیات خزانه‌داری را به مرحله اجرا درآورد‌‌.

وزیر دارایی اسلواکی نیز امضای تفاهمنامه اگزیم بانک این کشور با صندوق ضمانت صادرات ایران را اقدامی مثبت در راستای افزایش حجم مبادلات اقتصادی دو کشور عنوان کرد‌‌.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین