کد خبر: ۷۹۸۹۶
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۷
در بخش دیگری از نامه آمده است: در شرایطی که کشور ما بیش از پیش نیازمند به نمایش گذاشتن انسجام داخلی برخاسته از اعتماد و اتکای حقیقی به آرای مردمی و رویه های مردمسالارانه مبتنی بر قانون اساسی است
شورای اصلاح طلبان حوزه های انتخابیه زنجان - طارم و ابهر - خرمدره و سلطانیه با انتشار نامه هایی سرگشاده به رئیس جمهوری، از وی خواستند تمامی تلاش خود را برای تایید صلاحیت نامزدهای اصلاح طلب انتخابات مجلس شورای اسلامی از سوی شورای نگهبان به عمل آورد.

در نامه شورای اصلاح طلبان حوزه انتخابیه زنجان و طارم خطاب به دکتر روحانی رئیس جمهوری آمده است: پیش از هر سخنی، به فرجام رسیدن برجام را که محصول دوراندیشی مجموعه نظام و بخصوص تدبیر، آشنایی و تسلط به اصول مناسبات جهانی و پایمردی و میهن دوستی دولت یازدهم و تیم مذاکره کننده در فرایند پرپیچ و خم مذاکره با قدرت های بزرگ بود، تبریک و شادباش میگوییم.
نامه می افزاید: بدون شک حصول این دستاورد کم نظیر و ارزنده مدیون عقلانیت و مرهون اجماع و نتیجه انتخابات رقابتی سال 92 در داخل بوده و به طبع و به حتم، تداوم آن نیز مرهون استمرار این عوامل و به ویژه بسط و تثبیت بیش از پیش ساز و کارهای مردمسالارانه خواهد بود، ساز و کارهای مردمسالارانه حاکم بر انتخابات، بیان دیگری از همان گفتمان «حق الناس» است که ضمن فرض مردم به عنوان بازیگر و صحنه گردان اصلی بازی انتخابات، از یکسو بر دعوت از همه سلایق حتی مخالفان نظام برای شرکت در انتخابات استوار است و از سوی دیگر، بر دفاع از حق الناس بودن موضوع کاندیداتوری در انتخابات.

در بخش دیگری از این نامه آمده است: به نظر می رسد که محدود کردن حق انتخاب شهروندان از طریق رد صلاحیت کاندیداها و حذف سلایق مختلف درون نظام توسط هیات های نظارت استان ها و هیات مرکزی نظارت، به طور دقیق اقدامی خلاف منطق و روح حاکم بر گفتمان حق الناس است، اقدامی که شیرینی موفقیت « نهضت ملی دیپلماسی » برجام را در کام مردم تلخ کرد.

نامه تاکید می کند: اصلاح طلبان و بسیاری از نیروهای سیاسی دلسوز نظام و انقلاب و مردم، با توجه به پایگاه وسیع اجتماعی خود، با این رویکرد که می توانند مصداقی از تبلور و تحقق این گفتمان در انتخابات بوده و پشتوانه ای مستحکم برای مشارکت، اتحاد و همدلی حداکثری مردم در داخل باشند، وارد فضای انتخابات شدند. این در حالی است که رویه تبعیض آمیز و غیر قابل توجیه هیات های نظارت، زمینه مشارکت مردم را به شدت کاهش و بستر بدبینی شهروندان به ساز و کار انتخابات را تدارک دیده است.

در بخش دیگری از نامه آمده است: در شرایطی که کشور ما بیش از پیش نیازمند به نمایش گذاشتن انسجام داخلی برخاسته از اعتماد و اتکای حقیقی به آرای مردمی و رویه های مردمسالارانه مبتنی بر قانون اساسی است، تبدیل صحنه انتخابات به نمایشی بی روح، گام گذاردن در مسیر مورد خواست مخالفان و دشمنان استقلال و آزادی و عزت این مردم محسوب می شود.

این نامه افزوده است: شورای هماهنگی اصلاح طلبان استان زنجان، ضمن اعلام حمایت از موضع اخیر حضرتعالی در استفاده از اختیارات قانونی خود، از حضرتعالی که در پیشگاه مقدس قرآن و ملت ایران، سوگند پاسداری از حقوق مردم بر زبان جاری ساخته اید، مصرانه می خواهد که همچنان بر عهد خویش استوار باشید و از تداوم رویه ناصواب کنونی در ماجرای انتخابات، جلوگیری کنید. نیک می دانید که شمار کثیری از کاندیداهای رد صلاحیت شده، کسانی هستند که در هیات های اجرایی معتمد مردم و مراجع نظارتی، تایید شده و در پیشینه بسیارشان، سوابق ایثارگری، جانبازی، فرماندهی دفاع مقدس، نمایندگی مجلس، مدیریت های میانی و عالی دیده می شود که با حضور خود موجی از امید و شور و نشاط آفریده بودند.

شورای اصلاح طلبان حوزه انتخابیه زنجان - طارم ابراز امیدواری کرده است شورای نگهبان از موضع یک ناظر بی طرف و داور عادل، در مهلت قانونی باقی مانده، نسبت به تجدید نظر و تصحیح تصمیم ناصواب هیات های نظارت، اقدام کرده و از قهر رای دهندگان با صندوق های آرا جلوگیری کند.

** نامه اصلاح طلبان ابهر

در نامه دیگری که از سوی اصلاح طلبان شهرستان ابهر منتشر شده، آمده است: انتخابات مظهر دموکراسی و صندوق آرا تنها بستر قانونی تغییرات در یک حکومت مردم سالار است. به طور قطع مجلس شورای اسلامی که مهمترین رکن قانون گذاری کشور است و وظیفه نظارت بر حسن اجرای قوانین را به عهده دارد، زمانی از اقتدار کامل برخوردار بوده و در راس امور قرار خواهد گرفت که نمایندگان آن در یک رقابت واقعی و سالم بین کاندیداهای همه سلیقه های فکری و سیاسی جامعه به مجلس راه یافته باشند.

در ادامه این نامه آمده است: با این اعتقاد و با هدف تقویت اعتماد عمومی و ایجاد زمینه تحقق فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر حضور حداکثری در پای صندوق های رای، اصلاح طلبان ابهر، خرمدره و سلطانیه به عنوان جزئی از طیف عظیم نیروهای فعال درون نظام اسلامی، به عرصه رقابت های انتخاباتی مجلس دهم پای نهادند تا در فرصتی برابر برنامه ها و دیدگاه های خود را به مردم عرضه کنند و طبق قانون اساسی در راستای اداره امور کشور با تکیه بر آرای عمومی سهم خود را ایفا کنند.

در ادامه این نامه آمده است: افسوس که حرکت ناصواب رد صلاحیت کاندیداهای مورد حمایت شورای هماهنگی اصلاح طلبان ابهر، خرمدره و سلطانیه از طرف هیات نظارت، وجود فضای رقابتی را تحت الشعاع قرار داد و دیدگاه مخالفان نظام مبنی بر کم رنگ شدن امید به تغییرات و اصلاح امور در چارچوب قانون را برجسته تر کرد.

در ادامه این بیانیه اضافه شده است: شورای هماهنگی اصلاح طلبان منطقه با استناد به قانون اساسی و قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، ضمن اعتراض به تایید نشدن کاندیداهای مورد حمایت خود، بدون اتکا به دلایل محکمه پسند، از کاندیداهای مورد حمایت خود می خواهد در پیگیری اعتراض در چارچوب قانون مصر بوده، خواهان شفافیت در رسیدگی برای اقناع افکار عمومی باشند تا شرایط حضور حداکثری مردم و برآورده شدن منویات رهبر معظم انقلاب محقق شود.

در این نامه آمده است: بی تردید رد صلاحیت گسترده نیروهای حامی دولت در روز اجرایی شدن لغو تحریم ها و به نتیجه رسیدن برجام، علاوه بر اینکه نشانه امید بخشی برای دعوت جامعه به حضور حداکثری در پای صندوق های رای نیست در عین حال علامتی از تلاش برای ایجاد جامعه ای تک صدایی و خاموش کردن کسانیست که طور دیگری می اندیشند و به طور قطع ادامه این مسیر باعث دلسردی و کاهش اعتماد عمومی شده و مشارکت عمومی را به شدت کاهش خواهد داد. از این رو اعتقاد داریم مهمترین اقدام در راه باز سازی اعتماد ملی بازگشت به حاکمیت قانون و ایجاد یک فضای رقابتی سالم و عادلانه برای همه کاندیداهاست تا فرصت انتحاب شدن و امکان انتخاب از میان تمام سلایق سیاسی و فکری وجود داشته باشد.

در ادامه آمده است: بی شک حرکات تندروانه موجب مسمومیت فضای انتخاباتی شده و کمکی در جهت نیل به اهداف توسعه ای و استقلال طلبانه کشور نمی کند و در این راستا از شورای نگهبان در خواست می کنیم که با بی طرفی نسبت به اعتمادسازی و رسیدگی اصولی در راستای احقاق حق کاندیداهایی که رد صلاحیت آنها شائبه حذف رقیب سیاسی داشته و اساس محکمه پسند قانونی ندارد، اقدام کند، همچنین از رییس جمهوری درخواست می کنیم پا پیش نهاده و در راستای تغییر فضای انتخاباتی به یک فضای رقابتی سالم و پیش گیری از تضییع حق افرادی که فقط با اعمال سلیقه سیاسی رد صلاحیت شده اند، از حداکثر توان خود استفاده کند.

نامه تصریح کرده است: شورای هماهنگی اصلاح طلبان شهرستان های ابهر، خرمدره و سلطانیه در راستای تشکیل مجلسی مقتدر که همه سلیقه های فکری و سیاسی داخل نظام در آن حضور موثر داشته باشند در انتخابات حضوری جدی و موثر خواهد داشت و امیدوار است مسئولان ذیربط نیز با اقدام های اعتماد بخش خود نشان دهند که حضور حداکثری و سرفرازی ملی حاصل از آن را دنبال می کنند.



منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین