|
|
امروز: جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۵:۲۲
کد خبر: ۷۹۸۱۰
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۲
مهدی پازوکی ادامه داد: تا قبل از برجام بهترین تصمیم و بهترین سیاست گذاری هم نمی توانست پاسخگو باشد چراکه ارتباط پولی و بانکی ما با جهان قطع شده بود؛ اقدام بزرگ و قابل تقدیر وزارت امور خارجه و دولت این زنجیر را از پای اقتصاد باز کرده است.
با به سرانجام رسیدن برجام این امید در میان مردم و فعالین اقتصادی قوت گرفت که می توان به پیشرفت و توسعه در زمینه اقتصادی خوش بین بود البته این خوش بینی تنها در میان  مختص ایرانی ها نبود بلکه حضور هیئت های بازرگانی خارجی در ایران نیز نشان می داد که گویا قرار است بازبینی در معادلات اقتصادی صورت بگیرد. 

یک کارشناس مسائل اقتصادی در این رابطه به شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید گفت : مشکلات اقتصادی ایران را اگر 100 تصور کنیم 20 درصد آن به تحریم ها باز می گردد و بقیه مربوط به مدیریت است به نظر من مجموعه حکومت باید دست به دست هم دهند و در کنار یکدیگر باید زمینه را برای تصمیمات خردمندانه و پیشرفت و توسعه فراهم کنند. 

مهدی پازوکی ادامه داد: تا قبل از برجام بهترین تصمیم و بهترین سیاست گذاری هم نمی توانست پاسخگو باشد چراکه ارتباط پولی و بانکی ما با جهان قطع شده بود؛ اقدام بزرگ و قابل تقدیر وزارت امور خارجه و دولت این زنجیر را از پای اقتصاد باز کرده است اما امروز تنها این زنجیر باز شده است و حرکت را باید تصمیم گیران و سیاست گذاران، آغاز کنند تا شاهد رشد و پیشرفت در عرصه اقتصادی باشیم. 

وی افزود : لذا لازم است از مدیران و لایق و صاحب فکر و اندیشه استفاده کرد تا با برداشتن گام های موثر این حرکت را تکمیل کنند.

پازوکی همچنین تاکید کرد: نباید فراموش کرد نیاز امروز ایران نیاز به سرمایه گذاری است و برای این منظور باید بستری امن در داخل فراهم کرد تا سرمایه گذار خارجی در این عرصه اطمینان کند و وارد شود لذا می توان گفت در این راستا وظیفه قوه قضائیه بیش از دیگران سنگین تر است برای آنکه مانعی باشد بر سر راه سودجویان و افرادی که سعی دارند این فضا را بر هم بزنند. 

این استاد دانشگاه ادامه داد: نا گفته نماند ایران دارای دو مزیت است که هیچ کدام از کشورهای منطقه این دو را با هم ندارند، یکی مولفه انرژی ارزان است و دوم مولفه نیروی کار تحصیل کرده و ارزان؛ بر این اساس  دولت باید از این دو مولفه نهایت استفاده را بکند و بستر را برای حضور پررنگ سرمایه گذار خارجی فراهم سازد. 

وی در مورد پررنگ تر شدن حضور هیئت های خارجی در ایران گفت : این یک امر بسیار مثبت است که می تواند دریچه ای جدید به روی اقتصاد ایران باز کند اما آنچه بیشتر حائز اهمیت است آن است که شرایطی ایجاد شود که هیئت های خارجی که امروز برای برسی اوضاع به ایران سفر می کنند متقاعد شوند ایران بهترین کشور و مطمئن ترین برای سرمایه گذاری است. 

مهدی پازوکی با اشاره به نقش وزارت خارجه اظهار داشت : سفارت های ایران در دیگر کشورها باید نقشی فعال در این زمینه داشته باشند و همان گونه که وزارت امورخارجه عزم خود را جرم کرد و توانست تحریم ها را لغو کند نمایندگان ایران در قالب سفرا باید مقدمات جذب سرمایه را فراهم کنند، البته این مسئله باید در کنار نقش فعال اقتصاددانان و بنگاه های اقتصادی در ایران باشد. 

وی درپایان بیان کرد: چنانچه تصمیمات درست در این عرصه اقتصادی اتخاذ شود می توان پیش بینی کرد سال آینده ایران به نقطه قابل توجهی در زمینه اقتصادی رسیده است. 

پازوکی در پاسخ به این سوال که چقدر اموال آزاد شده می تواند موثر باشد گفت: اموالی که سهم دولت است زیر 5 میلیارد دلار می باشد و ما بقی پولی است که باید به بانک مرکزی برود در مورد همین مبلغ نیز باید گفت هرچند پول های آزاد شده می تواند یک مسکن باشد اما کوتاه مدت است لذا بهتر است بیشتر به چشم انداز چند سال آینده توجه کرد تا یک مسکن کوتاه مدت.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین