|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۹
کد خبر: ۷۹۶۴۸
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۶
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه اتفاق نادری در دنیا و در کشور رخ داده است مهمترین بیمه درمانی مالک مهمترین شرکت تولید دخانیات کشور است گفت: مهمترین مشکل در مبارزه با دخانیات مخالفت مجلس با افزایش مالیات سیگار است.
سیدحسن هاشمی عصرسه شنبه در دیدار با وراسیلوا رئیس دبیرخانه کنوانسیون کنترل دخانیات سازمان بهداشت جهانی افزود: اتفاق نادری که در کشور ما وجود دارد این است که مهمترین بیمه درمانی کشور که باید از بروز بیمارها پیشگیری کند و به درمان بیماران کمک کند خود مالک مهمترین شرکت تولید دخانیات کشور است و این مساله شبه به لطیفه است اما واقعیت دارد.

**مهمترین وزیر بهداشت مخالفت با افزایش مالیات برخرده فروشی مواد دخانی
وی ادامه داد: مهمترین مشکل من به عنوان وزیر بهداشت در مبارزه با دخانیات این است که همکاران ما در دولت و مجلس و حتی قوه قضاییه که تصمیم گیرنده و سیاست گذار کشور هستند با افزایش مالیات بر خرده فروشی مواد دخانی مخالفت می کنند و از این نظر بین دستگاه های مسوول کشور اتفاق نظر وجود ندارد.
هاشمی گفت: ازجمله اقدامات دولت یازدهم برای مبارزه با دخانیات ارائه لایحه افزایش مالیات بردخانیات به مجلس است که امیدواریم با تصویب آن در مجلس بتوانیم کاهش مصرف دخانیات را برای همه گروه های سنی و در همه مجامع شاهد باشیم.
وی با اشاره به اینکه در دنیا ثابت شده است که افزایش مالیات و گران شدن مواد دخانی باعث کاهش مصرف آن می شود، افزود: اما افرادی در دولت و مجلس تصور می کنند افزایش مالیات دخانیات موجب رشد بی رویه قاچاق مواد دخانی در کشور می شود.
هاشمی خطاب به رئیس دبیرخانه کنترل دخانیات سازمان بهداشت جهانی گفت: این مشکلات را به این خاطر مطرح کرده ام که اعلام کنم وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران در اجرای مفاد کنوانسیون های بین المللی مبارزه با مواد دخانی متعهد است و بیش از همه دستگاه ها علاقه مندیم که کشوری عاری از مصرف دخانیات داشته باشیم و یا حداقل مصرف مواد دخانی را در کشور به حداقل ممکن برسانیم.

** شخصا از مسیر کنترل مواد دخانی راضی نیستم
وزیربهداشت اضافه کرد: تلاش های زیادی برای کنترل مصرف دخانیات از جمله سیگار و قلیان در دولت انجام شده است و موفقیت هایی نیز به دست آمده است اما شخصا از مسیر کنترل مواد دخانی در کشور راضی نیستم و معتقدم باید بسیار بهتر از این و با سرعت بیشتری حرکت کنیم.
هاشمی هشدار داد: در دوران بعد از تحریم ها شرکت های بین المللی تولید کننده دخانی به کشور هجوم میاورند و امیدوارم بتوانیم در شرایط جدید نیز با اجرای مدل ایرانی مبارزه با دخانیات و افزایش مالیات سیگار موفقیت های گذشته را در مبارزه با مواد دخانی بیش از گذشته داشته باشیم.
هاشمی اضافه کرد: اکنون که سیاست گذاران کشور با افزایش مالیات و خرده فروشی سیگار مخالفت کرده اند از مردم و جوانان می خواهم که خودشان رعایت کنند و عادت غلط مصرف دخانیات را ادامه ندهند زیرا 90 درصد سرطان های ریه به خاطر مصرف سیگار رخ می دهد و مصرف دخانیات عامل مهم بسیاری از بیماری های مادرزادی است.
این اتفاقات ناگوار توهم نیست گرچه می دانم موعظه کردن موثر نیست اما از همه می خواهم برای داشتن یک زندگی و جامعه سالم همکاری کنند.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین