|
|
امروز: يکشنبه ۱۷ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۱
کد خبر: ۷۹۶۲۵
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۵
در بیانیه مطبوعاتی دفتر رئیس جمهوری افغانستان آمده است که هر دو طرف بر نقش و اهمیت دیپلماسی برای حل منازعات و اختلاف نظرها بین کشورهای جهان تأکید کردند.
«محمد اشرف غنی» رئیس جمهوری افغانستان در تماس تلفنی با «حسن روحانی»، رفع تحریم های غرب علیه ایران را به رئیس جمهوری اسلامی ایران تبریک گفت و نسبت به پیامدهای آن ابراز خوش بینی کرد.

دفتر مطبوعاتی اشرف غنی امروز (سه شنبه) اعلام کرد که روسای جمهوری ایران و افغانستان دیشب از طریق تماس تلفنی در باره موضوعات مورد علاقه دو کشور با هم گفت و گو کردند و اشرف غنی رفع تحریم های اقتصادی علیه ایران را به روحانی تبریک گفت.

در بیانیه مطبوعاتی دفتر رئیس جمهوری افغانستان آمده است که هر دو طرف بر نقش و اهمیت دیپلماسی برای حل منازعات و اختلاف نظرها بین کشورهای جهان تأکید کردند.

«عبدالله عبدالله»، رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان نیز دو روز قبل اعلام کرد که برداشته شدن تحریم ها، خبر خوبی برای صلح، تجارت، اقتصاد و حمل و نقل منطقه و گامی ضروری و رو به پیش، برای کشورهای منطقه است.

«شکیب مستغنی» سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان، نیز گفته است که اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک «برجام» و لغو تحریم ها علیه کشور دوست و همسایه ایران، نه تنها به نفع مردم این کشور بلکه به سود کشورهای منطقه است.

پرونده هسته ای کشور پس از 12 سال تلاش و مجاهدت دولتمردان و ایستادگی و صبوری ملت در 26 دی ماه سال جاری بسته شد و دستگاه دیپلماسی ایران به بیش از یک دهه هماوردی با قدرتهای بزرگ جهان در پرونده هسته ای کشور پایان داد.

پس ازاعلام آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی برصلح آمیزبودن فعالیت های هسته ای ایران و صدور بیانیه مشترک از سوی «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران و «فدریکو موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، تحریم های بین المللی علیه ایران لغو شد.

در این بیانیه مشترک آمده است که امروز ما به روز اجرای برنامه جامع اقدام مشترک «برجام» رسیدیم و تحریم های سازمان ملل مربوط به برنامه هسته ای ایران برداشته شد و قطعنامه 2231 شورای امنیت برجام را مورد تائید قرار داد، از این پس پیمان منع گسترش سلاح هسته ای (ان پی تی) تنها چارچوب حقوقی مربوط به فعالیت های هسته ای ایران خواهد بود.

کشورهای جهان از لغو تحریم های ظالمانه علیه ایران استقبال کردند و «بان کی مون» دبیرکل سازمان ملل با صدور بیانیه ای، از طرف های درگیر در خاورمیانه خواست تا این شیوه ایران و کشورهای 1+5 را برای امن تر کردن جهان و برقراری صلح، الگوی حل و فصل درگیری های خود قرار دهند.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین