|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۸
کد خبر: ۷۹۶۱۰
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۳
هاشمی ادامه داد: پیشنهادم این است که مقداری کلان‌تر نگاه کنیم. متاسفانه ما کار گروهی کمتر انجام می‌دهیم و کارهایمان بیشتر رقابتی است.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه در حوزه سلامت بحث سرمایه‌گذاری خصوصی مغفول مانده بود، بر لزوم جلب مشارکت سرمایه گذاران و اصلاح قوانین در این باره تاکید کرد.

 دکتر سید حسن هاشمی در جلسه پرسش و پاسخ اولین همایش ملی معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری در حوزه سلامت با اشاره به تجربیات سرمایه‌گذاری در یک سال اخیر، گفت: تجربیات یک سال گذشته موفق نبودند و پیشنهادم این است که اگر دوستان نمی‌توانند در کنار هم جمع شوند و کارهایی مانند تصویر برداری و اورژانس و غیره را قبول کنند به صورت استانی عمل کنند و مثلا بگویند ما تصویر برداری استان فارس را برمی‌داریم.

وی ادامه داد: به هر حال باید به نحوی عمل شود که سرمایه گذار هیچ وابستگی اداری و مالی به بیمارستانها نداشته باشد چرا که هیچ سرمایه گذار عاقلی اختیارش را به دست مدیر بیمارستان و غیره نمی‌دهد مگر اینکه از قبل تضمین‌هایی وجود داشته باشد. یعنی بگوییم مثلا 2000 تخت برای ما بساز و ما بازگشت سرمایه و سود را تضمین می‌کنیم.

وی با بیان اینکه من این مدل را پیشنهاد نمی‌کنم گفت: بهتر است که به این صورت باشد که مثلا کسی که دیالیز را قبول می‌کند نقشه شهر را گرفته و بر اساس تعداد بیماران دیالیزی مراکز دیالیز را بسازد. هیچکس نگفته که مراکز دیالیز حتما باید در بیمارستان مستقر باشند بلکه باید در نزدیک ترین محل به زندگی افراد قرار گیرند. بنابراین حتما باید مقررات را تغییر دهیم و ما این کار را انجام خواهیم داد.

هاشمی ادامه داد: پیشنهادم این است که مقداری کلان‌تر نگاه کنیم. متاسفانه ما کار گروهی کمتر انجام می‌دهیم و کارهایمان بیشتر رقابتی است. امیدوارم در زمینه تجهیزات پزشکی مانند دارو عمل نکنیم که داروها را از روی هم کپی می‌کنند در صورتی که اگر کلان بنگریم و وارد تراز بین المللی شویم وضعیت بهتر خواهد بود. حداقل اگر می‌خواهید کپی کنید از کشورهایی مانند ترکیه این کار را انجام دهید نه اینکه از روی کارهای خودتان.

وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره چگونگی سرمایه‌گذاری با وجود واگذاری داروخانه‌ها و تجهیزات پزشکی در بیمارستان‌ها گفت: خود این موضوع یک قانون فساد در بیمارستان‌ها شده بود که در حال جمع شدن است و از این پس داروخانه‌ها در قالب مدیریت دانشگاهی می‌آیند به این صورت که دانشگاه‌ها یک هولدینگ ایجاد می‌کنند و باید براساس آن عمل شود.

هاشمی افزود: البته وضعیت درباره آزمایشگاه‌ها متفاوت است و ممکن است سرمایه‌گذار بگوید من آزمایشگاه‌های یک استان را تقبل می‌کنم که در اینجا ما تعداد آزمایش‌ها را می‌خریم و براساس تعرفه مشخص می‌کنیم.

وی با بیان اینکه یکی از حوزه‌هایی که مردم در آن آسیب می‌بینند دندانپزشکی است، گفت: در این حوزه گاهی 50 درصد پرداخت‌ها از جیب مردم در حوزه دندانپزشکی خرج می‌شود، اگر کسی از سرمایه‌گذاران به این حوزه علاقه‌مند است و کار بیمه‌ای نیز انجام داده، می‌توانیم با کمک سرمایه‌گذار یک بیمه تکمیلی کشوری یا استانی برای دندانپزشکی ایجاد کنیم و تعرفه این خدمات را بین تعرفه خصوصی و دولتی تعیین کنیم و در این راستا با کلینیک‌های ویژه قرارداد ببندیم و 50 درصد هزینه‌های سلامت مردم را کاهش دهیم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه فرصت‌های دیگری برای سرمایه‌گذاری وجود دارد، گفت: بنابراین پیشنهاد می‌کنم اگر کسی در حوزه دندانپزشکی علاقه‌مند است، من هم وقت گذاشته و کارها را در این حوزه انجام دهیم و ابتدا یک استان را به عنوان پایلوت آغاز کنیم، این کار کمک بزرگی هم به مردم و هم به ما است.

هاشمی با بیان اینکه طبق روندی که اعلام شده، در گام اول 25 هزار میلیارد تومان برای سرمایه‌گذاری شده، خطاب به سرمایه‌گذاران، افزود: شرایط کشور تغییر می‌کند، اما سوالات شما، سوالاتی بود که باید در شرایط تحریم پرسیده شود. شما در آینده رقبای جدیدی پیدا می‌کنید بنابراین باید یک فکر اساسی بکنید. ما به عنوان خریدار اصلی حوزه سلامت که شامل 570 بیمارستان و رقم قابل توجهی از بودجه عمومی است، وظیفه داریم خدمات را با قیمت مناسب خریداری کنیم هرچند که دستگاه‌های مختلف موظف به خرید تجهیزات تولید داخل هستند اما من بارها گفته‌ام ما در پزشکی این کار را نمی‌کنیم.

وی افزود: در شرایط مساوی از نظر کیفیت، اولویت با تولید داخل است و تولید داخل هم تعریفی دارد و باید واقعا تولید داخل باشد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه مردم باید از بهترین‌ها برخوردار باشند، گفت: مردم پول می‌دهند و جانشان را در اختیار ما می‌گذارند پس نمی‌توانیم تجهیزاتی را که دقیق نیست وارد کنیم بلکه باید بهترین‌ها را برای ایرانی‌ها بیاوریم.

هاشمی با بیان اینکه در گذشته رانت‌هایی وجود داشت که امیدواریم حذف شوند، گفت: ما کمپانی‌های بین‌المللی ر امی‌شناسیم و مزایده‌ها نیز به صورت بین‌المللی انجام می‌شوند، بنابراین باید طراحی جدیدی انجام داده و وارد تولید شویم، درغیراینصورت شکست خواهیم خورد.

وزیر بهداشت ادامه داد که در حوزه گردشگری نیز فرصت‌های خوبی وجود دارد اما آنچه ما گاه به عنوان گردشگری می‌شناسیم، دلالی است نه گردشگری، البته گردشگری بستگی به روابط ما با کشورهای دیگر دارد و امیدواریم روابط‌مان با کشورهای منطقه به گرمی گراید، در این زمینه کیش جای مناسبی برای سرمایه‌گذاری است.

هاشمی با بیان اینکه من مطمئنم شرایط تغییر می‌کند، گفت: استقبال سرمایه‌گذاران بستگی به رفتار ما و رسانه‌ها دارد که چقدر فضای امید و آرامش را تبلیغ کنیم و نشان دهیم سرمایه‌گذار علاقه‌مند است که اطمینان یابد که در دراز مدت سرمایه‌اش قابل بازگشت است.

وی همچنین اظهار کرد: در حوزه سلامت بحث سرمایه‌گذاری خصوصی مغفول مانده بود، اما اکنون فرصت‌های مناسبی وجود دارد، ما فرصت اول را به سرمایه‌گذاران داخلی دادیم، این در حالی است که برای همین جلسه 27 کشور اعلام آمادگی کرده بودند. بنابراین باید فضایی را ایجاد کنیم که سرمایه‌گذاران احساس آرامش کنند.

وزیر بهداشت با وجود چگونگی نظارت‌ها برای عدم افزایش قیمت‌ها در صورت ورود بخش خصوصی به حوزه سلامت گفت: حوزه سلامت نیز مانند سایر حوزه‌هاست و با افزایش عرضه، می‌تواند باعث کاهش قیمت شود. در جایی هم سودآور نباشد، دولت مابه‌التفاوت آن را پرداخت می‌کند و سوبسید می‌دهد بنابراین ما دنبال عدالت در دسترسی هستیم و نظارت کار اصلی ماست.


منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین