|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۹
کد خبر: ۷۹۵۱۳
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۲
نکته امیدوارکننده این است که اطهری در لیست "رد صلاحیت" شده ها نیست و مانند بسیاری از دیگر کاندیدها در کشور، صرفا صلاحیت او تا کنون "احراز" نشده است. شخص رییس جمهور توجه ویژه ای به موضوع دارد و شورای نگهبان نیز بی تردید بررسی دقیق تر وضعیت کاندیداها را مدنظر قرار خواهد داد.
محمد اطهری خواهرزاده روحانی
عدم احراز صلاحیت برخی کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی، موجب نگرانی قشرهای مختلف مردمی که در انتظار تشکیل مجلسی کارآمد هستند شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، در حوزه انتخابیه سمنان مرکز استان زادگاه رییس جمهور نیز عدم احراز صلاحیت برخی کاندیداها خبرساز شده. بر اساس آمار رسمی، از تعداد 29 کاندیدا در این حوزه انتخابیه، 11 نفر تایید و 5 نفر رد صلاحیت شده و 10 کاندیدا نیز احراز صلاحیت نشده اند. یکی از این افراد مشهور احراز صلاحیت نشده، محمد اطهری است.

از زمان پیچیدن زمزمه عدم احراز صلاحیت اطهری، خواهرزاده رییس جمهور شایعات متعددی در مورد کنار رفتن او از رقابت های انتخاباتی رد و بدل شده که باعث نگرانی قشرهای مختلفی از مردم سمنان شده است که بیشتر آنها فارغ از گرایش های سیاسی، حضور اطهری در مجلس را به نفع آینده سمنان می دیدند. اقشار مردمی در سمنان امیدوار بودند با حضور اطهری در رقابت های انتخاباتی و راهیابی اش به مجلس در صورت کسب آرای مردم، از پتانسیل ویژه نزدیکی او به دولت و همسویی با سیاست های کابینه، در جهت احقاق حقوق شهروندان سمنانی استفاده کنند.

نکته قابل تاملی که در این میان جلب نظر می کند و باعث امیدوار ماندن هواداران و حامیان اطهری و بسیاری از اقشار مردم سمنان شده این است که اطهری مانند بسیاری از دیگر کاندیداهای مجلس در سراسر کشور، در لیست "رد صلاحیت" شده ها نیست و صرفا صلاحیت او تا کنون "احراز" نشده است. خود او هم از رقابت های انتخاباتی کنار نکشیده و اعلام کرده است که برای استیفای حقوق خود راه های قانونی را در پیش خواهد گرفت.

البته این مشکل تنها به یک کاندیدا مربوط نمی شود. در واقع، لیست بلندبالای نامزدهای "احرازصلاحیت نشده" نشان می دهد که هیات های نظارت صلاحیت آنها را رد نکرده اند بلکه صرفا بنا به دلایلی صلاحیت آنها احراز نشده است که این مشکل رفع شدنی است.

این نکته در اظهارات دیروز رییس جمهور نیز به چشم می خورد. دکتر روحانی در نشست خبری روز گذشته، در پاسخ به سوالی در خصوص اخبار مربوط به بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات مجلس دست روی آمار "احراز صلاحیت نشده ها" گذاشت و گفت: "اطلاعات اولیه ای که به من دادند خوشحال کننده نبود. در مرحله ثبت نام شاهد استقبال خوبی بودیم و نتایج بررسی‌های هیات های اجرایی نیز امیدوارکننده بود اما اکنون برخی احراز صلاحیت نشدند که امیدواریم شورای نگهبان به آن‌ها رسیدگی کند و اگر کسی احراز صلاحیت نشده، شورا دخالت کند و من نیز به عنوان رییس جمهور از همه اختیاراتم در این زمینه استفاده می کنم."

به بیان ساده تر، اگرچه همه کاندیداهای جامانده از رقابت می توانند از حق قانونی خود برای اعتراض استفاده کنند اما ماجرای احراز صلاحیت نشده ها اندکی متفاوت است. مسئولان شورای نگهبان پیشتر از اینکه ممکن است فرصت کافی برای بررسی صلاحیت ها وجود نداشته باشد گفته بودند و به نظر می رسد آمار بالای کاندیداهای احراز صلاحیت نشده نیز به همین موضوع مربوط باشد. یعنی مسئولان هیات نظارت، وقت یا اطلاعات و مدارک کافی برای احراز صلاحیت همه کاندیداها را نداشته اند.

با این وجود، از آنجایی که شخص رییس جمهور توجه ویژه ای به موضوع دارد و شورای نگهبان نیز بی تردید بررسی دقیق تر وضعیت کاندیداها را مدنظر قرار خواهد داد، برای بازگشت کاندیداهای مشهور، بی حاشیه، و رای آور، جای بسی امیدواری وجود دارد. بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب نیز این امیدواری را بیشتر می کند. ایشان اخیرا در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور، در تشریح ابعاد مختلف حق الناس به «حق داوطلب» پرداختند و تاکید کردند: "از جمله عرصه های رعایت حق مردم در انتخابات این است که اگر کسی صلاحیت داشت او را رد نکنیم و به او میدان بدهیم و برعکس اگر کسی چه در انتخابات خبرگان و چه مجلس شورای اسلامی، صلاحیت قانونی نداشت با اغماض و بی دقتی او را وارد عرصه نکنیم که بی توجهی به این دو نکته، ضد حق الناس است."
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین