|
|
امروز: چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۳
کد خبر: ۷۹۵۱
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۶
بعد از دیدار سپاهان‌– پرسپولیس بود که فوتبال کشورمان وارد فاز جدیدی شد‌. تبانی، رشوه و ناپاکی در فوتبال روی بد این ورزش پر از پول را به ما نشان داد‌. ستاد رسیدگی به تخلفات فدراسیون فوتبال که خود را همان کمیته اخلاق می‌نامد، سازمان لیگ و کمیسیون اصل نودم مجلس شورای اسلامی دست به کار شدند تا در مورد صحبت‌های انجام شده بررسی‌های لازم را به عمل آورده و حتی به‌نوعی مشکل را ریشه یابی کنند‌.
اولین اقدام از سوی ستاد رسیدگی به تخلفات صورت گرفت و محسن قهرمانی داور دیدار معروف تا اطلاع ثانوی از قضاوت محروم شد و بقیه ماجرا به بررسی بیشتر موکول شد‌.

کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی هم در این مدت فوتبالی‌های زیادی را فراخواند و در مورد این مساله با آنها صحبت کرده و نظرات و دیدگاه‌هایشان را جویا شد البته این کمیسیون فعلا موضع نهایی خود را اعلام نکرده و گفته بررسی بیشتر انجام خواهد داد‌. محمدعلی پورمختار نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه بهار و کبودرآهنگ در استان همدان است.

اين كميسيون به منظور اجراي اصل نودم قانون اساسي تشكيل مي‌شود تا طبق قوانين مصوب مربوط به خود اداره و انجام وظيفه کند. اصل نودم قانون اساسي عبارت است از اینکه هر كسي شكايتي از طرز كار مجلس يا قوه مجريه يا قوه قضائيه داشته باشد، مي‌تواند شكايت خود را كتبا به مجلس شوراي اسلامي عرضه كند. مجلس موظف است به اين شكايات رسيدگي كند و پاسخ كافي دهد و در مواردي كه شكايت به قوه مجريه یا قوه قضائيه مربوط است رسيدگي و پاسخ كافي از آنها بخواهد و در مدت مناسب نتيجه را اعلام نمايد و در موردي كه مربوط به عموم باشد به اطلاع عامه برساند.

در گفت‌وگویی که با رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس در زمینه اقدامات این کمیته داشتیم به دو نکته پی بردیم؛ اول اینکه علی دایی هنوز به این کمیته فراخوانده نشده است. دوم اینکه به‌رغم عدم رعایت موازین فیفا، ستاد رسیدگی به تخلفات فوتبال در نقش کمیته اخلاق ظاهر شده است! در جلسه اعضای کمیسیون اصل نود مجلس با اهالی فوتبال چند تن از اعضای کمیسیون از جمله پورمختار، رسایی و افضلی فرد و مسئولان فدراسیون فوتبال از جمله نایب رئیس، رئیس سازمان لیگ، رئیس کمیته انضباطی، دبیر ستاد منشور اخلاقی، رئیس کمیته داوران و تعدادی از مدیران عامل باشگاه‌های فوتبال حضور داشته‌اند که این جلسه حدود چهار ساعت به طول انجامید.

چند روز پیش نیز محمدعلی پورمختار ‌در واکنش به اظهارات علیرضا علیپور دبیر هیات رسیدگی به تخلفات فوتبال ایران مبنی بر اینکه کمیسیون اصل 90 مجلس اهالی مساله‌دار فوتبال را برای حضور در جلسات دعوت نکند، گفت: اتفاقا عده‌ای نیز راجع به آقای علیپور همین اعتراض را دارند که البته در مصاحبه اش بدون بردن نام به این مورد هم اشاره‌ای داشت‌.

از کمیسیون اصل 90 و ماجرای تبانی در فوتبال برایمان بفرمایید.

در این خصوص تا کنون جلسات متعددی تشکیل شده است که بیشتر در خصوص اصل وجود چنین مفاسدی در ورزش و خصوصا فوتبال صورت گرفته است‌. البته جلسات ادامه دارد که راجع به نحوه وقوع این اتفاقات، بررسی عملکرد دستگاه‌های مسئول، پیشنهاد راهکارها در جهت اصلاح قانون یا وضع قانون جدید بحث خواهد شد‌. همچنین در مورد طرح جامع باشگاه داری و نحوه مدیریت نقشی جدی داریم‌. کمیته ویژه سلامت اداری پیگیراین موضوع است.

چه تعدادی از اهالی فوتبال به کمیسیون دعوت شدند؟


عددی نمی‌توانم بگویم ولی تعداد زیادی را دعوت کرده و می‌کنیم‌.

آیا علی دایی را تا کنون به کمیته ویژه سلامت اداری دعوت کرده اید؟


خیر!

این بحث‌ها با صحبت‌های دایی رنگ و بوی جدی گرفت ولی وی را دعوت نکرده‌اید.


ببینید ما به خاطر بحث‌های علی دایی ورود نکرده‌ایم و درباره کلیت موضوع بررسی می‌کنیم و مورد خاصی مانند بازی سپاهان و پرسپولیس در دستور برنامه ما نیست‌.

از فدراسیونی‌ها هم دعوت کردید؟


بله، علنی شدن مسائلی چون تبانی، رشوه، شرط‌بندی و فسادهای فوتبال باعث شد مسئولان فدراسیون و فوتبال را به مجلس دعوت کنیم که البته همانطور که حتما خبرش را خوانده‌اید بعد از دعوت از این افراد صحبت‌هایی شنیده شد! کمیته اخلاق فدراسیون گزارشی در این زمینه به ما ارائه داد.

ولی فدراسیون که کمیته اخلاق ندارد، اگر هم باشد همان ستاد رسیدگی به تخلفات فوتبال است که متناسب با قوانین فیفا در خصوص کمیته اخلاق نیست!


به هر حال آقایان تحت عنوان کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال گزارشی دادند و با توجه به ریشه‌دار بودن این معضل باید بررسی‌های بیشتری صورت گیرد‌.

و در مورد دعوت از نفرات بعدی؟

با توجه به حساسیت موضوع و البته در جریان بودن مسابقات با تدبیر بیشتری موضوع فساد بررسی می‌شود‌. ضمن اینکه باید به این نکته اشاره کنم حساسیت‌هایی در مورد افرادی که دعوت می‌شوند با واکنش‌های متفاوت دیده شده ولی باید برخی‌ها مشکلاتشان را کنار بگذارند و بدانیم دوستانی که دعوت می‌شوند از ما تشکر هم کرده‌اند چرا که همه ما یک هدف داریم و آن مبارزه با فساد است و می‌خواهیم مشکلات را بر طرف کنیم.

با آقای صالحی امیری سرپرست وزارت ورزش در این خصوص هم مذاکره شده؟!


بله ایشان هم آمدند و توضیحات خودشان را ارائه دادند ضمن اینکه اعلام کردند کمیته خاصی را بدین منظور تشکیل داده‌اند و ما هم نماینده‌ای به این کمیته فرستادیم تا هم به نمایندگی از کمیسیون اصل 90 مجلس باشد و هم عملکردی به‌صورت نظارتی داشته باشد‌.

صحبت و نکته پایانی؟

این موضوع که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است خیلی از خانواده‌ها را نیز درگیر کرده است و بعضا ظلم‌هایی در این زمینه دیده شده است. امیدواریم با تلاش و بررسی‌هایی که انجام می‌شود بتوانیم با این معضل برخوردی جدی کرده و با جست‌وجوی علل آن، اقدامات لازم صورت گیرد‌.

منبع: آرمان
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین