|
|
امروز: چهارشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۴
کد خبر: ۷۹۵۰۰
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۵
وزیر نفت از علاقه‌مندی جمهوری چک برای واردات گاز طبیعی از ایران خبر داد و گفت: هم اکنون واردات گاز با خط لوله به این کشور عملی نیست.
بیژن زنگنه پس از دیدار دوجانبه با یان ملادک، وزیر صنعت و تجارت جمهوری چک اظهارکرد: جمهوری چک به لحاظ صنعتی کشوری قوی است که می تواند در بخش ساخت تجهیزات نفتی مربوط به ١٠ قلم کالای ساخت داخل با ایران همکاری داشته باشد.

وی با اشاره به توانمندیهای جمهوری چک در بخش ذخیره‌سازی زیرزمینی گاز، افزود: ایران برای همکاری در این بخش ابزار علاقه کرده است و قرار شده مذاکرات در این زمینه ادامه یابد.

وزیر نفت درباره صادرات گاز به جمهوری چک نیز گفت: هم اکنون صادرات گاز با خط لوله به این کشور عملی نیست؛ اما باتوجه به این‌که ایران یک واحد ال ان جی نیمه تمام دارد، اگر طرف چک علاقمند به برداشت گاز از این طریق باشد، از هم‌اکنون می تواند قرارداد بلندمدت ال ان جی با ایران منعقد کرده و یا در سرمایه گذاری آن مشارکت داشته باشند.

زنگنه در پاسخ به این پرسش که آیا اروپای شرقی خرید نفت از ایران را آغاز می کند، تصریح کرد: تاکنون اروپای شرقی خرید مستقیمی از ایران نداشته است.

همچنین وزیر نفت در دیدار با وزیر صنعت و تجارت جمهوری چک درباره امکان صادرات گاز ایران به چک، یادآور شد: صادرات گاز با خط لوله به این کشور اکنون کار مشکلی است، اما صادرات با ال ان جی ساده‌تر است و می توانیم در این زمینه همکاری داشته باشیم.

وی با اشاره به توانمندی صنایع چک، اظهارکرد: شرکتهای چک می توانند در زمینه انتقال فناوری و ساخت کالاها و تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت با شرکتهای ایرانی مشارکت داشته باشد؛ ضمن این که کالای تولیدی را می توانند هم به مصرف ایران رسانده و هم به بازارهای منطقه صادر کنند.

براساس گزارش وزارت نفت، زنگنه همچنین افزود: چنانچه شرکتهای چک علاقمند باشند می توانند در بخش پتروشیمی ایران نیز سرمایه گذاری کنند.

وی درباره ذخیره سازی زیرزمینی گاز نیز تصریح کرد: ایران علاقمند به سرمایه‌گذاری شرکتهای چک در این زمینه است، منتهی این شرکتها به عنوان سرمایه گذار و نه پیمانکار، می توانند در این زمینه با ایران همکاری داشته باشند.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین