|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۱
کد خبر: ۷۹۴۳۴
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۸
اين تفاهم نامه مشترك توسط مهندس هاشم يكه زارع،‌ مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو و دكتر ولفگانگ برنارد، عضو هيات مديره شركت دايملر با حضور جمعي از مديران ارشد دو خودروساز بزرگ در شركت ايران خودرو به امضا رسيد.
گروه صنعتي ايران خودرو و شركت دايملر، مالك چندین شرکت تابعه و برند بزرگ خودروسازی همچون مرسدس بنز، مرسدس-آام‌گ و اسمارت با امضاي يك تفاهم‌نامه، همكاري استراتژيك خود را براي ايجاد دو شركت مشترك آغاز كردند.     

 به گزارش ايكوپرس، دايملر به عنوان بزرگترین تولیدکننده کامیون در جهان و ايران خودرو كه بزرگترين خودروساز خاورميانه به شمار مي آيد قصد دارند با تاسيس دو شركت مشترك، از مزيت هاي نسبي يكديگر استفاده كرده و ضمن تحكيم جايگاه خود، يك قطب توليد خودروهاي تجاري در منطقه را ايجاد كنند.

اين تفاهم نامه مشترك توسط مهندس هاشم يكه زارع،‌ مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو و دكتر ولفگانگ برنارد، عضو هيات مديره شركت دايملر با حضور جمعي از مديران ارشد دو خودروساز بزرگ در شركت ايران خودرو به امضا رسيد.

مهندس يكه زارع، در اين نشست مشترك گفت: «گروه صنعتي ايران خودرو در دور جديد همكاري هاي بين المللي خود، رويكردي كاملا متفاوت با گذشته در پيش گرفته و بر حضور و سرمايه گذاري مشترك طرف مقابل تاكيد دارد.»

وي با بيان اينكه سرمشق گروه صنعتي ايران خودرو در همكاري هاي جديد، حفظ و ارتقاي منافع ملي است، افزود: «دايملر و شركت بنز سابقه قابل اعتنا و اتكائي در همكاري با گروه صنعتي ايران خودرو داشته اند كه اين امر مي تواند در مسير پيش روي اين دو خودروساز راهگشا باشد.

دكتر ولفگانگ برنارد، عضو هیات مدیره دایملر آ. گ. نيز اظهار كرد: محصولات تجاری دایملر همیشه در ایران از محبوبیت برخوردار بوده است و در حال حاضر خودروهای تجاری از تقاضای بالایی در ایران برخودار هستند. بنابراین پس از لغو تحریم‌های ایران، ما در حال برنامه ریزی برای از سرگیری سریع کسب و کارمان در این بازار هستیم. امضای تفاهم نامه با شریک تجاری مان در ایران، پیش نیاز مهمی برای از سرگیری سریع این کسب و کار است.

براساس اين گزارش دايملر و ايران خودرو پس از امضاي اين تفاهم نامه در يك بيانيه مشترك اهداف و برنامه هاي خود براي از سرگيري همكاري ها را تشريح كردند.

در اين بيانيه آمده است: «ایران خودرو دیزل یکی از شرکت‌های تابعه گروه صنعتی ایران خودرو، بزرگترین تولیده کننده خودرو در منطقه MENA (خاورمیانه و شمال آفریقا) است که بیش از 50 درصد سهم بازار را در ایران داشته و بیش از نیم قرن است که با دایملر همکاری دارد.»

«سرمایه گذاری مشترک برای تولید منطقه ای کامیون‌های مرسدس بنز و قطعات قوای محرکه»، «تاسیس شرکت مشترك فروش کامیون‌های مرسدس بنز و قطعات آنها در ايران» و همچنين خريد بخشی از سهام شرکت محور خودرو در كنار ایدم توسط دايملر از جمله مواردي به شمار مي رود كه در اين تفاهم نامه مورد توافق قرار گرفته است. علاوه بر این، دو طرف درصدد هستند سرمایه‌گذاری مشترکی برای فروش وسایل نقلیه تجاری و باری مرسدس داشته باشند. ضمن اينكه دايملر اعلام كرده براي تحقق اين برنامه ها دفتر خود در تهران را در سه ماه نخست سال 2016 ايجاد مي كند.

تقاضای بسیار بالا در بازار کامیون ایران

همچنين شركت دايملر طي بيانيه اي به پتانسيل هاي بازار و صنعت خودرو ايران اشاره كرده است. در بيانيه دايملر آمده است: «ایران در پی سال‌هاي متمادی تحریم و تقاضای بالا در بخش حمل و نقل، پتانسیل خوبی برای رشد در این بخش داشته و فرصت‌های زیادی را به دایملر نوید می دهد. ایران باوجود تحریم‌های اقتصادی یکی از بزرگترین اقتصادهای ملی در خاورمیانه، با تولید ناخالص ملی 415 میلیارد دلار آمریکا در سال 2014 بود. صنایع ایران تقریبا نیمی از اقتصاد ملی ایران را به دوش می کشند.»

فروش و خدمات پس از فروش

خودروساز آلماني براي حوزه فروش و خدمات پس از فروش هم برنامه ريزي هايي انجام داده و اعلام كرده است: «دایملر با امضای سند همکاری، در حال شروع فرآیندی برای ورود مجدد و فراگیر به بازار ایران است.  نخستین کامیون‌های مرسدس بنز با نام‌های آکتروس (Actros) و آکسور (Axor) را می‌توان پیش از پایان سال در ایران توليد و عرضه کرد. دایملر در تلاش است تا جای پای خود را در بازار محلی ایران محکم‌تر کند به همین منظور هدف تجدید همکاری با شرکت ایدم در عرصه موتور و سرمایه گذاری مشترک در فروش را دنبال می‌کند. افزون بر این، دایملر قصد دارد تا در قالب یک سرمایه‌گذاری مشترک در زمینه فروش، تمام فعالیت‌های فروش و خدمات پس از فروش در ایران را حرفه ای کند. همچنین دایملر قصد دارد تا دفتر خود را در تهران افتتاح کند. با این اقدامات و تعهدات شرکت دایملر خود را به توسعه اقتصادی و اجتماعی ایران متعهد کرده است.»

همچنين دو طرف تصميم گرفتند ضمن اصلاح ساختار شركت خدمات پس از فروش گواه نسبت به واگذاري اين شركت به شركت مشترك ايران خودرو و بنز اقدام كنند.

گفتني است، جمعي از مديران ارشد مرسدس بنز از سالن ها و خطوط توليد ايران خودرو ديزل و ايران خودرو بازديد و پس از انجام مذاكرات، تفاهم نامه مشترك همكاري با گروه صنعتي ايران خودرو را نيز امضا كردند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین