|
|
امروز: دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۱
کد خبر: ۷۹۴۰۳
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۳
اعلام نتیجه بررسی صلاحیت‌ها از سوی هیأت‌های نظارت بر انتخابات، همه را غافلگیر کرد. یک روز بعد از آنکه شورای نگهبان اعلام کرد تنها صلاحیت 40 درصد از داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی را تأیید کرده است.
مرعشی: از 3هزار نامزد اصلاح طلب و حامی دولت در کشور، فقط 30 نفر تأیید شدند

اسامی چهره‌های شاخص رد صلاحیت شده

بنابر آنچه در رسانه‌ها منتشر شده، برخی از رد صلاحیت شدگان اصلاح‌طلب عبارتند از: محسن مهرعلیزاده، جواد اطاعت، الیاس حضرتی، فاطمه راکعی، شهربانو امانی، شهاب‌الدین صدر، سید علی محتشمی‌پور، محمدجواد حق‌شناس، محسن‌ هاشمی، فاطمه ‌هاشمی، محمود میرلوحی، محمد صوفی، رسول منتجب‌نیا، حجت‌الاسلام محسن رهامی، فاطمه مقیمی، عباس علیخانی، ابوالفضل شکوری، سمیه طهماسبی، نصرت‌الله تاجیک  (تهران) داریوش قنبری (ایلام) ابراهیم جهانگیری برادر اسحاق جهانگیری (کرمان)، غلامرضا انصاری عضو فعلی شورای شهر تهران، ابراهیم اصغرزاده، سیدحسن رسولی استاندار پیشین خراسان (خراسان رضوی) علی محمد غریبانی نماینده پیشین اردبیل  و استاندار پیشین استان آذربایجان غربی، ولی آذروش نماینده مجلس ششم (اردبیل) شکور اکبر‌نژاد و اکبر اعلمی نمایندگان سابق تبریز در مجلس شورای اسلامی (آذربایجان شرقی) سیدمحسن علوی فرزند وزیر اطلاعات (فارس) و مرتضی مبلغ معاون وزیر کشور دولت اصلاحات (اصفهان).

200 داوطلب اصولگرایان برای تهران

دبیران احزاب و تشکل‌های اصولگرا از بین 200 نفر از داوطلبان این جریان، فهرست‌های خود را به شورای ائتلاف ارائه دادند. سیدکمال‌الدین سجادی، سخنگوی جبهه پیروان از برگزاری نشست دبیران تشکل‌های اصولگرا به منظور ارائه فهرست‌های پیشنهادی خبر داد و به فارس گفت: این نشست روز گذشته با حضور اکثر دبیران تشکل‌های اصولگرا و برخی افراد همچون سید رضا تقوی، حجت‌الاسلام  ابراهیمی، عبدالحسین روح‌الامینی، حسین فدایی و حسن غفوری‌فرد در محل جامع روحانیت برگزار شد. سجادی افزود: هر تشکل از بین اسامی متعددی که تا 200 نفر مطرح بود، به 30 نفر رأی دادند که این آرا در اختیار شورای ائتلاف اصولگرایان قرار گرفت و هنوز شمارش نشده است. شورای مرکزی ائتلاف اصولگرایان، تشکل انتخاباتی این جریان است که بناست نیروهای اصولگرا را برای انتخابات مجلس شورای اسلامی بسیج کند. عمده تمرکز این تشکل بر حوزه انتخابیه تهران است.پیش تر متولیان این ائتلاف از داوطلبان اصولگرا خواستند همان گونه که در ثبت نام ها احساس تکلیف کردند،هنگام بستن لیست ها هم برای انصراف احساس تکلیف کنند.



اعلام نتیجه بررسی صلاحیت‌ها از سوی هیأت‌های نظارت بر انتخابات، همه را غافلگیر کرد. یک روز بعد از آنکه شورای نگهبان اعلام کرد تنها صلاحیت 40 درصد از داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی را تأیید کرده است، انتشاراسامی و تکثر افرادی که صلاحیت‌شان از سوی هیأت نظارت احراز نشد، مدیران ارشد دولت و جریان اصلاح‌طلب را به واکنش واداشت. از یک سو رئیس جمهوری خبرهای رسیده از بررسی صلاحیت‌ها را خوشحال کننده ندانست و از سوی دیگر استاندار تهران گفت که به شخصه این میزان رد صلاحیت‌ها را انتظار نداشتم. این شگفتی زمانی به اوج خود رسید که حسین مرعشی، رئیس کارگروه استان‌های شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان بعد از جلسه این کارگروه اعلام کرد از حدود 3 هزار اصلاح‌طلبی که برای انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت نام کرده بودند، تنها 30 نفر از اصلاح‌طلبان و حامیان دولت در کل کشور تأیید صلاحیت شدند. وی با انتقاد از رویکرد هیأت‌های نظارت بر انتخابات، رد صلاحیت 99 درصدی اصلاح‌طلبان را خلاف سیاست‌های کلی نظام مبنی بر مشارکت حداکثری مردم و گروه‌های سیاسی در انتخابات دانست و از شورای نگهبان خواست از حیثیت این نهاد دفاع کند. او با اشاره به تأیید صلاحیت یک درصدی اصلاح‌طلبان از سوی هیأت نظارت، از رئیس جمهوری خواست با اقدامات جامع، این موضوع را تدبیر کند. مرعشی درعین حال تأکید کرد که اصلاح‌طلبان بسیار جدی هستند و به هیچ وجه نرنجیده و صحنه را ترک نمی‌کنند و در انتخابات مجلس تأثیرگذاری حداکثری خواهند داشت. وی با بیان اینکه «ما دنبال دفاع از خود نیستیم بلکه دنبال دفاع از نظام هستیم»، گفت: اگر تصمیم برخی این باشد که سهم نیمی از سیاست کشور (اصلاح‌طلبان) حداکثر 30 کرسی است، تمکین می‌کنیم، اما نپذیرفته‌ایم که نظام به چنین جمع‌بندی‌ای رسیده باشد. او در پاسخ به سؤال «ایران» گفت که در بسیاری از استان‌ها از جمله چهارمحال و بختیاری، بوشهر و کرمان حتی یک کاندیدای اصلاح‌طلب تأیید صلاحیت نشده است و در تهران نیز تنها 5 داوطلب این جریان تأیید صلاحیت شدند. وی در پاسخ به سؤالی درباره رد صلاحیت برادر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری و فرزند وزیر اطلاعات گفت: هر کس به دولت نزدیک بوده است، رد صلاحیت شده‌ است. به گفته مرعشی، «اصلاح‌طلبان مفتخرند چون همه اقداماتی را که باید برای انتخابات باشکوه انجام می‌دادند، به شایستگی انجام دادند.» وی ادامه داد: جمعی از اصلاح‌طلبان که شایستگی حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی را داشتند، به دلیل وجود حساسیت‌ها داوطلبانه ثبت نام نکردند؛ نیروهای میانه اصلاحات به صورت گسترده در سطح کشور نام‌نویسی کردند و حال با وسیع‌ترین رد صلاحیت تاریخ انقلاب اسلامی مواجه شدیم. عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ادامه داد: فکر نمی‌کنم شورای نگهبان و نهادهای بالادستی بتوانند چنین اجحاف بزرگی را بپذیرند. به هر حال این موضوع برای دولت روحانی محک و آزمایش بزرگی است؛ چرا که هیچ دولتی نبوده که اینقدر یارانش در هیأت‌های نظارت قلع و قمع شوند. سخنان مرعشی در شرایطی مطرح شد که برخی اخبار از رد صلاحیت صد درصدی داوطلبان عضو احزاب اصلاح‌طلب حکایت داشت. بنا به گزارش‌های رسمی و غیررسمی، همه اعضای حزب اعتماد ملی، کارگزاران سازندگی، اتحاد ملت ایران، اراده ملت ایران، ندای ایرانیان و... از سوی هیأت‌های نظارت بر انتخابات رد صلاحیت شدند. رد صلاحیتی که در تهران تنها محمدرضا عارف، علیرضا محجوب، سهیلا جلودارزاده، مصطفی کواکبیان و ‌هاشمی‌زهی را برای اصلاح‌طلبان باقی گذاشت.

استاندار تهران در نخستین واکنش به رد صلاحیت‌ها به جلسه صبح روز یکشنبه خود با وزیر کشور درباره اعلام بررسی صلاحیت‌های کاندیداهای مجلس اشاره کرد و گفت: براساس جلسه‌ای که داشتیم، مقرر شد کسانی که حق‌شان بوده، به جریان انتخابات برگردند و صلاحیت آنها با تعامل و گفت‌وگو احراز شود. به گزارش ایسنا، سیدحسین‌ هاشمی در حاشیه جلسه دوره آموزشی اعضای شوراهای اسلامی شهرهای تابعه تأکید کرد: نباید اجازه دهیم فضا، فضای آلوده‌ای باشد. باید اجازه دهیم افراد مسئول در وزارت کشور با شورای نگهبان مذاکره کنند و افرادی که صلاحیت‌شان احراز نشده و احیاناً حقی از آنها ضایع شده است، در مدت 20 روز صلاحیت‌شان دوباره بررسی شود و به عرصه انتخابات بازگردند. وی با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر حضور حداکثری گفت: ایشان تأکید کردند کسانی که حتی نظام و من را قبول ندارند، رأی دهند. اما باید کسی وجود داشته باشد که مردم به او رأی دهند. هنگامی که رهبری فضا را این‌طور توصیف می‌کنند، باید تلاش کنیم که حقوق همه افراد رعایت شود.

حال باید منتظر ماند و دید در فرصت 20 روزه‌ای که قانون برای رد صلاحیت شدگان از سوی هیأت نظارت بر انتخابات تعیین کرده است، چه اتفاقی خواهد افتاد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین