|
|
امروز: دوشنبه ۰۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۸
کد خبر: ۷۹۲۸۵
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۵
جلالی تاکید کرد: مهم تر آنکه همین کسانی که امروز به دنبال سرقت امید از مردم هستند، مرتبا مشکلات جامعه را به رخ مسئولين می کشند، گویا به تازگی چشم شان به این مشکلات گشوده شده است و دیروز فقر، فشار تحریم، بیکاری ، فساد و بی عدالتی را نمی دیدند!
تحریم ها عملا و رسما لغو شد؛ این خبری بود که سالها مردم ایران منتظر شنیدنش بودند و با گذشت شش ماه از امضای سند برجام کم کم این انتظار به لحظه شماری تبدیل شده بود.
 
به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید؛ پس از 12 سال مذاکره و مناقشه نهایتا این دیپلماسی  و فن مذاکره بود که به سرانجام رسید و امروز  تمام دنیا مقهور قدرت تعقل،خردگرایی، تجربه و سیاست ورزی ایران شدند.

قطعنامه ها کاغذ پاره شدند

گفته می شد قرار است ساعت 14.30 به وقت ایران محمد جواد ظریف و موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در برابر خبرنگاران با قرائت بیانیه مشترک رسما روز اجرای برجام و لغو تحریم ها را اعلام کنند اما این اتفاق تا ساعت 00.30 به دلیل نشستی که ظریف،موگرینی و کری داشتند به تاخیر افتاد نهایتا در مقابل خبرنگاران ظاهر شدند و بيانيه مشتركي كه سوت آغاز برجام محسوب مي شد را قرائت كردند.

طبق اين بيانيه 7 قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل متحد عليه ايران ملغي گرديد. در اين بيانيه مشترك آمده است : (حریم های سازمان ملل مربوط به برنامه هسته ای ایران برداشته شد. قطعنامه 2231 (2015) شورای امنیت که برجام را مورد تأیید قرار داد، از این پس در کنار پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای (ان پی تی)، تنها چارچوب حقوقی مربوط به فعالیت‌های هسته ای ایران خواهد بود، و کلیه مفاد قطعنامه های 1696 (2006)، 1737 (2007)،  1747 (2007)، 1803 (2008)، 1835 (2008)، 1929 (2010) و 2224 (2015) خاتمه می یابند.

اتحادیه اروپایی تأیید کرده است که چارچوب های قانونی لازم برای برداشتن تحریم های مالی و اقتصادی اتحادیه درباره برنامه هسته ای ایران اجرایی شد. ایالات متحده اعمال تحریم های مصوب مرتبط با برنامه هسته ای ایران را امروز متوقف می کند که همچنین شامل لغو فرمان های اجرایی مربوطه و صدور مجوز برخی فعالیت ها، آنگونه که در برجام مشخص شده است، می باشد. اتحادیه اروپایی و ایالات متحده آیین نامه های مربوطه در خصوص جزئیات تحریم هایی که برداشته می شوند را صادر و از این طریق مشارکت بین المللی در پیشرفت اقتصادی ایران را تسهیل کردند.)

 چند سال پيش وقتي  رئيس دولت نهم و دهم در مصاحبه هاي خود قطعنامه هايي را كه يكي بعد از ديگري به منظور عدم پيشرفت در مذاكرات عليه ايران تصويب مي شد؛ كاغذ پاره خواند اما بعد از گذشت چند  سال بايد گفت امروز قطعنامه ها معناي واقعي كاغذ پاره به خود گرفتند.

توافق غير هسته اي ايران و آمريكا 


لغو تحريم ها تنها دست آورد اين مذاكرات و اجراي برجام نبود چراكه در جريان نشست هايي كه به منظور اعلام اجراي رسمي برجام مطرح شده بود آزادي زندانيان ايراني در بند در خاك آمريكا و همچنين زندانيان ايراني – آمريكايي در زندان ايران نيز مورد بحث قرار گرفت كه به جرات مي توان گفت بحث جدي و تواق غيرهسته اي ايران و آمريكا بود.

بر اساس اين توافق جیسون رضائیان، سعید عابدینی، امیر میرزا حکمتی ، و نصرت الله خسروی چهار زندانی آزاد شده ایرانی-آمریکایی هستند.

و از سوی دیگر آمریکا هفت زندانی ایرانی به نام های نادر مدانلو، بهرام مکانیک، خسرو افقهی، آرش قهرمان، تورج فریدی، نیما گلستانه و علی صابونچی را آزاد کرده است.

كنايه امريكا به مخالفان ايران

بعد از آنكه ظريف و موگريني بيانيه مشترك را قرائت كردند جان كري پشت تريبون قرار گرفت و اعلام در ابتدا برخي باور نمي كردند كه ايران به تعهدات خود جامه عمل بپوشاند اما امروز تائيد مي كنيم كه ايران تمام تعهدات خود را در مسير اجراي برجام انجام داده است. 


جان كري همچنين با تكيد بر اهميت ديپلماسي در دنياي امروز از ايران و به ويژه محمد جواد ظريف و تلاش هاي وي براي رسيدن و اجرايي شدن برجام تشكر كرد

آمانو در تهران 


بعد از گزارشي كه آژانس بين المللي انرژي اتمي از برنامه ها و فعاليت هاي ايران كه دليلي قاطع بود براي لغو تحريم ها حال براي ادامه كار امانو قرار است راهي تهران شود تا در اين زمينه رايزني هايي داشته باشد مسئله اي كه به صورت تلويحي نيز وزير امور خارجه آمريكا به آن اشاره كرد و البته آژانس بين المللي انرژي اتمي نيز طي اطلاعيه اي رسما اين موضوع را بيان كرد.

استقبال نمايندگان از ظريف

روز گذشته تنها برجام نبود كه در صدر اخبار ايران قرار داشت بلكه مسئله ديگر يعني لايحه بودجه نيز موضوع پر اهميتي است كه صحن علني بهارستان با آن مواجه بود. رئيس جمهور امروز به بهارستان آمد تا هم لايحه بودجه را براي تعيين يك سال مالي كشور تقديم هيئت رئيسه كند و هم برنامه ششم توسعه را به اطلاع نمايندگان برساند. اما اين حضور به تنهايي نبود بلكه چند دقيقه قبل از امدن رئيس جمهور به بهارستان محمد جواد ظريف وارد ساختمان هرمي شكل شد و نمايندگان با حلقه زدن به دور او و ديده بوسي استقبالي گرم از او پذيرايي كردند.

توصيه كاظم جلالي به دلواپسان

کاظم جلالی در نطق میان دستور دیروز نكاتي را در مورد برجام يادآور شد او ضمن تبريك گفت : امروز گام مهمی برداشته شد چرا که بدون تردید یکی از موضوعات مهم در تاریخ انقلاب اسلامی چالش با قدرت های بین المللی در موضوع هسته ای بود.

 وی افزود: این کار تا آنجا پیش رفت که کشورمان به ناحق در فصل و هفتم منشور ملل متحد قرار گرفت و آمریکا و انگلیس پیش نویس قطعنامه می نوشتند و روسیه و چین آن را به تصویب می رساندند! قطعا استمرار این مسیر ما را به آینده ای مبهم دچار می ساخت.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس خاطرنشان کرد: خوشبختانه با درایت و هوشمندی مقام معظم رهبری راهی باز و مذاکرات آغاز شد و با مدیریت مجدانه رئیس جمهور و تیم مذاکه کننده هسته ای این مذکرات به نتیجه رسید و کشور از مشکل بزرگی نجات یافت.

 وی افزود: در اینجا شایسته است از رهبری، ملت نستوه ایران، رئیس چمهور، رئیس مجلس و نمایندگان به ویژه تیم مذاکره کننده و شخصیت های ارزنده و عاقل همانند آقایان ظریف، صالحی، عراقچی، تخت روانچی و بعیدی نژاد قدردانی نمایم. البته از منتقدان عاقل و دارای نیت خیر که با دلسوزی در پی منافع ملی بودند اما در تشخیص مصادیق اشتباه کردند نیز تشکر می کنم، لکن تعجبم از کسانی است که مسائل جناحی و مخالفت با دولت را بر منافع ملی ترجیح دادند.

وی ادامه داد: این ها کسانی هستند که دیروز وقتی پرونده هسته ای به شورای امنیت رفت و قطعنامه های ظالمانه علیه کشور وضع شد، جشن هسته ای می گرفتند. آن روز قطعنامه های تحریمي را کاغذ پاره می دانستند اما امروز طلبکارانه تلاش می کنند مردم را ناامید کنند!! البته حق دارند، چون همه پیش بینی ها و تحلیلهای شان خلاف واقع درآمد. آن ها در ابتدا می گفتند حق غنی سازی ما را به رسمیت نخواهخند شناخت و در نتیجه مذاکرات با شکست مواجه خواهد شد، اما هنگامی که از این مرحله عبور کردیم بر روی برجام چنگ انداختند تا برجام را در نزد افکارعمومی بد یا حداقل مبهم نشان دهند.

 وی ادامه داد: این دلواپسان در مرحله بعدی تلاش کردند مجلس را در مقابل برجام قرار دهند و موضوع پی ام دی و عدم حل آن را در اذهان عمومی عمده کردند اما در هیچ کدام از این مراحل توفیق نیافتند و اخیرا نیز تلاش کردند تا اثبات کنند که تحریم ها برداشته نخواهد شد که امروز با اجرایی شدن برجام و لغو تحریم ها، غلط بودن این تحلیل نیز به اثبات رسید.

رئیس فراکسیون رهروان ولایت مجلس یادآور شد: نمی خواهم به گذشته و اشتباهات آنها بپردازم که بسیار است اما یک سئوال مهم ذهن مرا به خود مشغول داشته است و آن اینکه چرا برخی دستگاه‌ها و شخصیت ها تلاش می کنند تا مردم را مایوس کنند؟ چرا اصرار دارند القا کنند که تحریم ها برداشته نمی شود و وضع اقتصادی خوب نمی شود؟ آن ها فکر می کنند با این کار علیه دولت یا مجلس حرف می زنند، در حالی که گرد یاس پاشیدن در جامعه مردم را نسبت به اصل نظام مایوس می کند و مخالف مشی امام راحل (ره) و رهبری است.

 جلالی تاکید کرد: مهم تر آنکه همین کسانی که امروز به دنبال سرقت امید از مردم هستند، مرتبا مشکلات جامعه را به رخ مسئولين می کشند، گویا به تازگی چشم شان به این مشکلات گشوده شده است و دیروز فقر، فشار تحریم، بیکاری ، فساد و بی عدالتی را نمی دیدند!

 وی با بیان اینکه از گفتن این مطالب قصد سرکوفت زدن به هیچ کس را ندارم، گفت: فقط متذکر می شوم که اگر صادقانه به دنبال حل مشکلات مردم و کشور هستید، بیایید دست در دست هم دهیم و با تاسی از سیره امام و رهبری با وفاق ملی به دولت و مسولان  برای خارج شدن از رکود کمک کنیم.

رئیس فراکسیون رهروان ولایت مجلس خاطرنشان کرد: ما با وجود آنکه برنامه مفصلی در انتخابات برای پالایش جریان اصولگرایی از افراطی‌گری داشتیم، اما چون به دنبال وحدت‌شکنی نیستیم، برنامه‌ خود را به بعد از انتخابات موکول می کنیم تا مورد اتهام قرار نگیرم.
 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین