|
|
امروز: پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۷۸۸۲۸
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۷
رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت:در سال 92، 8 الی 9 محیط بان در معرض اعدام بودند ولی خوشبختانه حکمشان تنزل پیدا کرد و اکنون یک یا دو نفر از آنها درگیر حکم اعدام هستند که در حال مذاکره برای پرونده شان هستیم.
 معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با حضور در یک برنامه تلویزیونی اظهار داشت :متاسفانه ضوابط شهرسازی و طرح تفضیلی در منطقه 22 رعایت نشده و من از سال 79 و دوران حضورم در شورای شهر مخالف این امر بوده ام.

وی در ادامه تصریح کرد :بارها در ارتباط با ضوابط بلند مرتبه سازی به شورای شهر تذکر داده بودم و اعلام کردم ظرفیت زیستی تهران از نظر جمعیت، بارگذاری اقتصادی، فعالیت صنعتی، تردد خودروها در سال 75 به اتمام رسیده است.

رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت :ما حتی متوجه نشدیم شورای شهر از چه تبصره ای برای منطقه 22 استفاده کرد.

**شهرداری با قبول بارگذاری جمعیت، خودش خدمات تامین کند

ابتکار در پاسخ به این سوال که چرا دولت سهم توسعه حمل و نقل را در کلان شهرها متقبل نمی شود گفت :سهم حمل و نقل عمومی را دولت بر اساس قانون باید متقبل شود ولی ، حداقل دولت کنونی موافق بارگذاری سنگین روی شهر تهران نبوده و نیست و فکر می کنند اگر شهرداری قرار است بارگذاری های جدیدی را برای شهر تهران فراهم کند، خودش نیز باید خدماتی را تامین کند

**توقف تراکم تشویقی و اضافی در تهران

ابتکار در خصوص سیاست جدید دولت در این دوره  گفت :سیاست دولت و شورای عالی شهرسازی در دوره جدید با جلسه ای که آخوندی برگزار کرد به تصمیم توقف تراکم تشویقی و اضافی در تهران انجامید، اتفاقی که از زمان انقلاب تا امروز در تهران اداره میشد با آین تصمیم خوب، کنترل می شود.

**بلند مرتبه سازی تهران و افزایش آلاینده ها

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اینکه اینکه به طور طبیعی جریان هوا در ارتفاع حدود 10 متری و در داخل شهر اتفاق می افتد گفت :بلند مرتبه سازی هایی که اکنون در تهران به دلیل موقعیت جغرافیایی آن که در گود قرار گرفته و اطراف آن را کوهها در برگرفته و مانند دیگ در بسته عمل می کند شاهد آن هستیم سدی در قبال جریانات هوا و مانع جابجایی آن شده و در نتیجه تراکم آلاینده ها پیش می آید

ابتکار تصریح کرد :2 هفته پیش گزارش خوبی رو در خصوص تاثیر بلند مرتبه سازی روی جریانات هوا را که بخشی از مطالعات آن را شهرداری انجام داده بود به شورای عالی شهرسازی ارائه دادیم.

**جنگل های ایران دیگر ظرفیت ندارند

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در خصوص جنگل های ایران گفت :جنگل های ایران چه جنگل های هیرکانی و چه بلوط آسیب های بسیار جدی دیده و دیگر ظرفیت برداشت تجاری را ندارند.

ابتکار درباره دلیل تخریب جنگل های کشور تصریح کرد :یکی از دلایل تخریب جنگل های ما تقاضای بی رویه روبه گسترش است، به طوریکه تنها 3 درصد از چوب مورد نیاز صنایع کشور از واردات تامین می‌شود.

ابتکار ادامه داد :زراعت چوب در کشور ما محدود بوده و زیاد نیست و این موارد یعنی عمده چوبهای مورد نیاز صنایع از ذخایر طبیعت برداشت می‌شود.

وی تاکید کرد :تقریبا یکسالی می شود که کارگروه ترویج و ترغیب واردات چوب و جایگزینی با چوب طبیعی را دنبال کرده آیم و برای حفاظت از جنگل باید روی این موضوع کار و فرهنگ سازی کنیم.

معاون رییس جمهور در ادامه افزود :کارخانجات و کارگاههایی که از چوب استفاده میکنند را باید به نوعی ترغیب کنیم که از چوب جنگل های ایران برداشت نکنند.

**کمپین گنجه برای آزاد سازی محیط بانان

ابتکار در خصوص کمپین ایجاد شده برای نجات محیط بانان اعدامی گفت :مشکلات محیط بانان مباحث حقوقی و جلب رضایت خانواده هاست و ما پرونده شان را دنبال کردیم که خوشبختانه به نتایج خوبی هم رسیدیم.

وی بیان کرد :در سال 92، 8 الی 9 محیط بان در معرض اعدام بودند ولی خوشبختانه حکمشان تنزل پیدا کرد و اکنون یک یا دو نفر از آنها درگیر حکم اعدام هستند که در حال مذاکره برای پرونده شان هستیم.

رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت :به احترام خانواده ها تقاضا کردیم موضوعات رسانه ای نشود تا موضوع در فضای آرام حل شود و ضمن امیدواری از کمپین های تلاشگر قدردانی می کنیم.

**طرح های فاضلاب در بوشهر تصویب شد

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه طرح های فاضلاب در کشور از طرح های بزرگی است که دولت (وزارت نیرو) با همکاری شهرداری و مشارکت مردم به اجرا گذاشته می‌شود، گفت :در سفر ریاست جمهوری به بوشهر، اعتباراتی برای اجرای طرح های فاضلابی به بوشهر تصویب شده و امیدواریم هرچه زودتر اعمال شود.

**استفاده از سوخت فسیلی بدون انتشار گاز گلخانه‌ای و آلودگی

ابتکار با بیان اینکه اروپا با تمام اقدامات خود در زمینه سوخت پاک هنوز هم از سوخت فسیلی استفاده می کند گفت :اروپا کماکان مصرف کننده آلوده‌کننده ترین سوخت فسیلی یعنی زغال سنگ است.

وی با اشاره به اینکه کار و تلاش بسیار زیادی برای حذف کردن سوخت فسیلی از چرخه وجود دارد تاکید کرد :می توان با استفاده بهینه و درست از سوخت های فسیلی کاری کرد تا این سوخت ها، گاز گلخانه‌ای و آلودگی تولید نکند و ما این موضوع را در برنامه هایمان داریم.

**انرژی خورشیدی مورد استقبال دولت

رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست در خصوص استفاده از انرژی خورشیدی گفت :با وجود داشتن میزان زیادی از تابش خورشید، از انرژی آن می توانیم به خوبی استفاده کنیم که طرح های ما در این زمینه مورد استقبال دولت قرار گرفته است.

وی ادامه داد:در سفر رییس جمهور چین کارهای مشترکی را برای استفاده از انرژی خورشیدی در نظر گرفته آیم.

ابتکار با بیان اینکه اکنون در سازمان محیط‌زیست پنل های انرژی خورشیدی در پارکینگ و روی ساختمان ها وجود دارد تصریح کرد :بسیار توصیه میکنم دستگاه های دولتی و مردم در مکان های مختلف از آنها استفاده کنند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین