کد خبر: ۷۸۷۳۴
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۳
موسویان در ادامه افزود: اتحاد مثلث شوم جناح بازهای آمریکا، صهیونیسم بین‌الملل و اعراب متخاصم، از تمام ظرفیت‌های ممکن برای اعمال تحریم‌های جدید استفاده خواهند کرد اما در درجه اول آنها تلاش خواهند کرد که تحریم‌های جدیدی طراحی کنند که نقص برجام هم نباشد.
سیدحسین موسویان، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در دولت اصلاحات، در خصوص 10 فرصت اجرای برجام گفت: نگران برخی تقابلات داخلی و برخی کج‌فهمی‌ها در داخل مثل حمله به سفارت عربستان هستم که فضای بین‌المللی را علیه ایران و به‌نفع دشمن تغییر دهد. درعین‌حال باید این احتمال را داد که صهیونیسم و کشورهای متحد عرب‌شان ، همان‌طور که برای نفوذ در آمریکا هزینه می‌کنند در ایران هم هزینه کنند. موسویان گفت: اجرای برجام فرصت‌های زیادی در اختیار ایران قرار خواهد داد که امکان برشمردن همه آنها نیست. من صرفا ۱۰ نمونه را ذکر می‌کنم: 1- ده‌هامیلیارد دلار سرمایه‌های بلوکه‌شده ایران آزاد خواهد شد. 2- بانک مرکزی و بانک‌های بزرگ ایران بعد از سال‌ها از تحریم نجات‌یافته و تبادلات بین‌المللی را آغاز خواهند کرد که از جمله نتایج آن، احیای فعالیت‌های بخش خصوصی ایران و کاهش قابل‌توجه هزینه‌های پروژه‌ها و بازرگانی خارجی است. 3- فروش نفت ایران از تحریم خارج و امکان ورود شرکت‌های مهم جهانی به پروژه‌های نفت و گاز و پتروشیمی ایران فراهم خواهد شد.4- برای اولین‌بار بعد از انقلاب، شرکت‌های هواپیمایی ایرباس و بویینگ، قادر به فروش هواپیمای دست اول به ایران خواهند شد.5- درهای اعتبارات جهانی به سمت ایران باز خواهد شد. 6- امکان سرمایه‌گذاری خارجی فراهم خواهد شد.7- سطح روابط سیاسی ایران با کشورهای مطرح جهان که با امضای برجام ارتقایافته، امکان رشد وسیع‌تر خواهد یافت.8- با امضای برجام، قدرت‌های جهانی با ایران به‌عنوان قدرت منطقه وارد گفت‌وگو برای حل بحران سوریه شدند که برای تقویت چنین روندی ظرفیت بالایی بوجود خواهد آمد. 9- تهدید جنگ به‌خاطر بحران هسته‌ای کاملا منتفی خوا هد شد.

10- توجه جهان به قدرت دیپلماسی برای حل بحران‌های خاورمیانه جلب‌ شده و بسیاری از ظرفیت‌های مثبت دیگرنیز ایجاد خواهد شد. 

مثلث شوم مخالف اجرای برجام

خطر اصلی، توطئه‌های جناح بازهای آمریکا، لابی صهیونیست جهانی و دلارهای سعودی و برخی دیگر از کشورهای عربی است که برای ممانعت از برجام به‌ویژه در آمریکا هزینه می‌شود. درعین‌حال من نگران برخی تقابلات داخلی و برخی کج‌فهمی‌ها در داخل مثل حمله به سفارت عربستان هستم که فضای بین‌المللی را علیه ایران و به‌نفع دشمن تغییر دهد. درعین‌حال باید این احتمال را داد که صهیونیسم و کشورهای متحد عرب‌شان همان‌طور که برای نفوذ در آمریکا هزینه می‌کنند، در ایران هم هزینه کنند. فرمانده بسیج ایران اعلام کرد که پشت پرده حمله به سفارت عربستان در تهران نیز آمریکا ست. هشدار ایشان بدان‌معنی است که برخی از افرادی که به شعارها و اقدامات به ظاهر تند انقلابی متوسل می‌شوند، ممکن است عناصر نفوذی دشمن باشند.

تلاش مثلث اتحاد شوم مخالف برجام، هم علیه ایران است و هم علیه اوباما

موسویان در ادامه افزود: اتحاد مثلث شوم جناح بازهای آمریکا، صهیونیسم بین‌الملل و اعراب متخاصم، از تمام ظرفیت‌های ممکن برای اعمال تحریم‌های جدید استفاده خواهند کرد اما در درجه اول آنها تلاش خواهند کرد که تحریم‌های جدیدی طراحی کنند که نقص برجام هم نباشد. ما در داخل کشور باید توجه داشته باشیم که تلاش مثلث اتحاد شوم مذکور، هم علیه ایران است و هم علیه اوباما و جان کری و تیم اوباما. این عضو ارشد سابق مذاکره‌کننده هسته‌ای گفت: نتانیاهو دشمن اول اوباماست. جمهوری‌خواهان تندرو آمریکا دشمن دوم و عربستان سومین دشمن بزرگ اوست. آنها معتقدند اوباما ساختار تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را ویران کرد و به برنامه هسته‌ای ایران مشروعیت بخشید و به متحدین سنتی آمریکا پشت کرد و موازنه قدرت در خاورمیانه را به‌نفع ایران تغییر داد، لذا میدان کارزار جدید وسیع‌تر از ایران است. نظام جمهوری اسلامی ایران باید برای روشنگری در افکارعمومی آمریکا و سیستم‌های تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی این کشور، برنامه‌ریزی کند و میدان را به‌نفع صهیونیست‌ها و اعراب متخاصم و ضدانقلاب برانداز خالی نگذارد. این کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: نمایندگان حزب دمکرات آمریکا، در جریان مذاکرات کنگره در مورد برجام متحد و مانع رد برجام توسط اکثریت جمهوری‌خواهان شدند. نمایندگان مذکور مورد خشم و غضب لابی صهیونیست‌ها و ایپک قرار گرفتند. وی تأکید کرد: فضای گسترده‌ای برای کنشگری ایران در سطح منطقه و بین‌الملل به‌وجود خواهدآمد، منتهی سه تهدید ممکن است وجود داشته باشد: اول‎؛ توطئه‌های در پیش‌روی دشمنان ایران که بدان اشاره کردم. دوم‎؛ مطمئن نیستم که ما ظرفیت و طراحی مناسب برای بهره‌برداری از فرصت‌ها را داشته باشیم. سوم؛ خیلی وقت‌ها ما نشان داده‌ایم که استاد ازدست‌دادن فرصت‌ها یا سوزاندن فرصت‌ها هستیم. آخرین نمونه آن را هم در ماجرای قضیه عربستان دیدیم. با اعدام شیخ‌ النمر، عربستان می‌توانست مورد هجمه تبلیغی و سیاسی جهانی قرار گیرد اما با به‌آتش‌کشیدن سفارت عربستان توسط عده‌ای نادان یا نفوذی، سریعا فرصت‌سوزی شد و عربستان را در موضع طلبکار قرار داد.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین