|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۱
کد خبر: ۷۸۴۷۳
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۲
وزیر بهداشت ضمن ارایه گزارشی از سفرش به سوریه و لبنان، به قدرت برتر علمی ایران در منطقه اشاره کرد.
دکتر سیدحسن هاشمی در مطلبی با عنوان " ایران، قدرت برتر علمی منطقه" در وب سایت شخصی‌اش آورده است:« در مورد سفر به لبنان و سوریه و دیدارهای انجام گرفته، خبرها بسیار بود اما لازم می‌دانم به چند نکته در مورد علت اصلی سفر اشاره کنم.

نخست آن که در این سفر تعدادی از مدیران شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی، مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را همراهی می کردند؛ علت هم آن بود که با توجه به توانمندی‌های ایران در حوزه دارو و تجهیزات، باید بتوانیم سهم قابل قبولی از بازار کشورهای مختلف را، به ویژه آن‌ها که دوست ما هستند، به دست آوریم.

در حال حاضر، لبنان بیش از یک میلیارد دلار واردات دارو دارد، اما حتی یک قلم داروی ایرانی در فهرست خریداری آنها نیست؛ هر چند که پیچیدگی‌های سیاسی حاکم بر آن کشور در این موضوع سهیم است. سوریه هم شرایط مشابهی دارد و باید در بازار این کشور با تمام مشکلاتش حضور جدی‌تری داشته باشیم. پس هدف اول ما پیدا کردن شرکای تجاری مناسب بود که خوشبختانه پس از جلسات با فعالان بخش خصوصی در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی، کارشناسان، نتایج دیدارها را مثبت ارزیابی کردند.

هدف دوم اما گسترش روابط علمی بین مراکز دانشگاهی خودمان و دانشگاه‌های دمشق و بیروت بود؛ در این حوزه نیز فرصت‌های زیادی برای هر دو طرف وجود دارد که باید از آن‌ها استفاده کرد.

نکته دیگر آن که مردم سوریه و لبنان و بخشی از مردم منطقه که بیننده برنامه‌های تلویزیون و خواننده رسانه‌ها هستند باید باور کنند که پیشرفت ایران فقط به حوزه نظامی محدود نمی‌شود؛ آنها می‌دانند که ایران توان دفاعی قدرتمندی دارد و پیشرفت‌های فراوانی در این حوزه داشته، اما وقتی کسب رتبه اول علمی جمهوری اسلامی ایران در منطقه و مقام شانزدهم ما در جهان را می‌شنیدند، بسیار شگفت‌زده می‌شدند. پیشرفت‌های ما در صنعت دارو و فناوری تجهیزات پزشکی و همچنین تربیت نیروی انسانی متخصص به واقع برای‌شان باور کردنی نبود؛ این که بیش از 90 درصد مردم ایران تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند؛ بیش از دو دهه است که اعزام بیمار به خارج از کشور نداریم و اکنون در بخش بستری بیمارستان‌های دولتی هزینه‌ها به شدت کاهش داشته برای‌شان غیر قابل تصور بود.

حتی نخست وزیر لبنان از شنیدن آمار مقالات علمی محققان ایرانی و این که توانسته‌ایم تا این حد موفقیت کسب کنیم، تعجب زده شد. به واقع حق هم داشتند، چرا که در شرایط سخت تحریم، هر یک از این موارد نشان از توان علمی فوق‌العاده کشور و عزم جزم مردم و مسئولان برای پیشرفت دارد؛ آن هم در جهانی که نیروی انسانی متخصص و متعهد، بزرگ‌ترین سرمایه برای دست‌یابی به توسعه پایدار است.»
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین