|
|
امروز: دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۷
کد خبر: ۷۸۴۵۷
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۹
وزیر امور خارجه ترکیه در ادامه گفت که ایران و ترکیه همواره رویکردهای متفاوتی را درباره مسائل منطقه‌ای دنبال می‌کردند اما این بدین معنا نیست که نمی‌توان درباره این مسائل صریح صحبت کرد؛ خصوصا درباره سوریه.
وزیر امور خارجه ترکیه گفت، سه مشخصه اصلی سیاست خارجی ترکیه اولویت‌ بخشی به حقوق بشر، وفاداری به ارزش‌های جهانی از جمله عدالت و مسوولیت‌پذیری و ابتکارعمل از طریق اتخاذ رویکردهای واقع‌گرایانه است.

به نقل از پایگاه خبری حریت، مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در سخنرانی افتتاحیه کنفرانس سفیران تاکید کرد که دولت آنکارا اراده و توان تغییر را دارد تا به اهداف سال 2023 دست یابد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید،وی گفت: امید داریم که ترکیه تا سال 2023 در میان 10 کشور اقتصادی برتر قرار بگیرد. ما به بسیاری موارد که گمان می‌کردیم رویاست جامه عمل پوشاندیم. در این مسیر ما به سیاست خارجی خود در مسیری مثبت ادامه می‌دهیم.

به گفته وی، ترکیه باید دستاوردهای سیاست خارجی خود را تقویت کند تا بتواند با تهدیدات جدید و چالش‌ها مقابله کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ترکیه با بیان اینکه آنکارا سیاست‌های خود را منطقی، هوشمندانه و واقع‌گرایانه پیش می‌برد، گفت: هیچ جایی برای پوپولیسم (عوام‌فریبی) و قهرمان‌بازی در سیاست خارجی وجود ندارد. ما همچنان به رد قومیت‌گرایی، ملی‌گرایی مذهبی و منطقه‌ای ادامه می‌دهیم.

به گفته وی، ترکیه سیاست خارجی "انسان‌محوری" را در سال‌های آتی هم ادامه می‌دهد و 23 و 24 مه (چهارم و پنجم اردیبهشت) میزبان اولین نشست حقوق بشری سازمان ملل متحد در استانبول خواهد بود.

چاووش اوغلو همچنین از سیاست‌های آنکارا در قبال بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه دفاع کرد و در سخنانی مداخله‌جویانه از بازیگران بین‌المللی خواست تا اذعان کنند که اسد در آینده سوریه نقشی ندارد. وی همچنین با اشاره به گردهمایی اپوزیسیون سوریه در ریاض مدعی شد که مخالفان سوری وظایف خود را انجام داده‌اند و حال چشم‌ها به نظام سوریه دوخته شده است.

وزیر امور خارجه ترکیه همچنین با اشاره به اقدامات مداخله‌جویانه آنکارا در عراق و استقرار نیروهایی در پایگاه بعشیقه، دولت بغداد را به اتخاذ سیاست‌های فرقه‌ای متهم کرد که عامل بی‌اعتمادی میان گروه‌های شیعه و سنی در عراق است.

وی مدعی شد: سنی‌ها به نیروهای امنیتی عراق اعتماد ندارند. حتی آنها این نیروها را اشغالگر می‌دانند و این حقیقت است. به همین علت ترکیه آموزش گروه‌های سنی و پیشمرگ‌ها را در کمپ بعشیقه عراق و به درخواست فرماندار موصل و همینطور با اطلاع مقام‌های عراقی آغاز کرد. آنکارا همواره به حق حاکمیت ملی و تمامیت ارضی عراق احترام گذاشته است.

رئیس دستگاه دیپلماسی ترکیه همچنین در رابطه با بحران‌های جاری با مسکو گفت که آنکارا خواهان تشدید تنش‌ها نیست و از روس‌ها خواست تا منطقی عمل کنند.

اشاره وی به بحران اخیری است که در پی ساقط شدن جنگنده‌ سوخوی روسیه به دست اف 16 های ترکیه در مرز بین ترکیه و سوریه رخ داد.

به گفته چاووش اوغلو، مذاکرات با رژیم صهیونیستی نیز برای عادی‌سازی روابط همچنان ادامه دارد اما هنوز توافقی حاصل نشده است چرا که شروط آنکارا به اجرا درنیامده است.

وزیر امور خارجه ترکیه در ادامه گفت که ایران و ترکیه همواره رویکردهای متفاوتی را درباره مسائل منطقه‌ای دنبال می‌کردند اما این بدین معنا نیست که نمی‌توان درباره این مسائل صریح صحبت کرد؛ خصوصا درباره سوریه.

به گفته وی، تنش‌ها میان ایران و عربستان هم به مشکلات منطقه‌ای موجود دامن می‌زند.

وی افزود: منطقه به رویارویی‌های جدید نیازی ندارد اما نیازمند همکاری و سازش است. کشور ما آماده است تا هر اقدامی برای از میان رفتن مشکلات میان این دو طرف انجام دهد.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین