کد خبر: ۷۸۲۹۸
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۹
قالیباف با بیان اینکه مدارس بزرگترین تشکل‌های سازمان یافته اما با امکانات کم است گفت: مطمئن باشید که بدون جلب مشارکت مردم نمی‌توانیم مشکلات را حل و فصل کنیم.
شهردار تهران از ایجاد گروه‌های دوام در مدارس پایتخت خبر داد.

 محمدباقر قالیباف صبح امروز در مراسم افتتاحیه اجرای طرح مدارس آماده با بیان اینکه مردم هیچ گاه چهره معلم‌های خود در مدارس را از یاد نمی برند گفت: حدود شش ماه قبل در ساعت یک بامداد مشغول بررسی اوضاع کارتن‌خواب‌های معتاد در محلات جنوبی شهر تهران بودم که متوجه شدم جمعی از مردم برای رسیدگی به احوالات معتادان به این محله آمده‌اند که در میان آنها تعدادی زن وجود داشت.

وی با بیان اینکه یکی از این زنان مرا شناخت و در گفت و گو با وی متوجه شدم که این زن معلم بازنشسته است و با احساس معلمی و خدمت نسبت به کمک به معتادان اقدام می‌کند گفت: بارها عنوان کرده‌ام که ای کاش در کشور ما دو سازمان اولویت داشتند و تمام داشته‌هایمان را بر روی این دو سازمان متمرکز می‌کردیم تا پس از یک دهه بتوانیم ثمره آن را دریافت کنیم.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش و آموزش عالی دو سازمانی هستند که باید مورد توجه ویژه مسئولان قرار بگیرند ، گفت: اگر مسئولان تنها برای یک دهه بر روی این دو سازمان متمرکز شوند و برنامه مدونی برای تعالی این سازمان‌ها در نظر بگیرند می‌توانیم تا سالهای سال از ثمرات این آموزش دقیق در مسائل اقتصادی، اجتماعی و غیره بهره مند شویم.

وی با بیان اینکه با وجود مشکلات زیادی که شهرداری دارد، اگر نامه ای از سوی فرهنگیان به من برسد به آن (نه) نمی‌گویم، گفت: ما در شهرداری بر روی مدرسه، مسجد، منزل و محله توجه‌ ویژه‌ای داریم چرا که معتقدیم این چهار مکان سرمایه اجتماعی شهر هستند و ما برای اداره بهتر شهر به آن نیازمندیم.

قالیباف با بیان اینکه مدارس بزرگترین تشکل‌های سازمان یافته اما با امکانات کم است گفت: مطمئن باشید که بدون جلب مشارکت مردم نمی‌توانیم مشکلات را حل و فصل کنیم.

وی با بیان اینکه در زمان جنگ اگر مردم همراه ارتش و سپاه نبودند آنها نیز موفق نمی‌شدند گفت: حضور معنادار مردم در دفاع مقدس افتخار بزرگی را رقم زد.

وی با بیان اینکه مشارکت مردم باز کننده هر گره‌ای است گفت: برای آموزش و پیشگیری از بلایا به سراغ مدرسه رفتیم تنها به این دلیل است که مدارس گنج بزرگی هستند که به وسیله آن می‌توانستیم با تک تک اعضای جامعه ارتباط برقرار کنیم و امیدواریم که این مسیر آغاز شود.

قالیباف با بیان اینکه شهرداری در حوزه کاهش مخاطرات طبیعی اقدامات موثری انجام داده است گفت: علاوه بر اینکه 100 سوله مدیریت بحران در شهر تهران ایجاد کرده‌ایم، در حوزه فنی مهندسی و پل‌سازی نیز اقدامات خوبی صورت گرفت، هرچند که متاسفانه در حوزه اجرا و ساخت و ساز اشکالاتی ایجاد شد اما معتقدیم که آموزش و پرورش باید به رسالت خود عمل کند و نسبت به ارائه آموزش‌های پیشگیری از بلایا اقدام کند چرا که در زمان حادثه، دانش چگونگی برخورد با حادثه کمک کننده است.

وی با بیان اینکه در طول عمر خود سه زلزله طبس، رودبار و بم را تجربه کرده‌ام گفت: در زلزله رودبار 18 کیلومتر پیاده روی کردیم تا بتوانیم به رودبار برسیم و در آنجا متوجه شدم که وجود امکانات حداقلی چه تاثیری می‌تواند در نجات افراد داشته باشد و بر همین اساس به نظرم آموزش کلید واژه حیاتی بحران است.

محمد باقر قالیباف همچنین در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بحث مربوط به آموزش و پرورش و بالا بردن آگاهی‌های مردم برای مقابله با بلایای طبیعی در دستور کار شهرداری قرار دارد گفت: امروز آموزش 1000 مدرسه با همکاری آموزش و پرورش در دستور کار قرار گرفت و تا کنون 400 مدرسه از این آموزش و تجهیزات بهره مند شده‌اند و سعی داریم تعداد این مدارس را به هزار برسانیم.

وی با بیان اینکه شهرداری در حوزه تهیه متون آموزشی و تجهیزات می‌تواند کمک‌های موثری به سازمان‌های مختلف از جمله آموزش و پرورش داشته باشد گفت: گروه‌های دوام در محلات راه اندازی شدند و سعی داریم آن‌ها را در مدارس نیز راه اندازی کنیم و حتی آموزش پیشگیری از بحران را به منازل برسانیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شهرداری برای نوسازی مدارس اعتبار خاصی در نظر می‌گیرد گفت: شهرداری اعتبار خاصی ندارد ودولت در این زمینه وارد می‌شود. هرچند که هر ساله شورای شهر ردیف بودجه‌ای برای ارتقای ایمنی مدارس در نظر می‌گیرد.

وی با بیان اینکه خوشبختانه در حوزه ارتقای ایمنی ناهماهنگی بین سازمان‌ وجود ندارد گفت: امروزه بیشترین نیاز، تجهیزات است و اخیرا نیز به دنبال تجدیدنظر در ساختار و قوانین حوزه بحران هستیم.

وی در خصوص تغییر کاربری سوله‌های مدیریت بحران نیز با بیان اینکه 34 سوله به طور 100 درصد در اختیار مدیریت بحران قرار دارد گفت: بخش بحران جدا است و فضای عمومی نیز در اختیار ورزش بانوان قرار گرفته و در صورت بروز بحران در اختیار سازمان مدیریت بحران قرار می‌گیرد اما دقت داشته باشید که ورزش برای سلامت و آمادگی جسمانی مردم مهم است.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین