|
|
امروز: شنبه ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۱
کد خبر: ۷۸۲۷۰
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۵
تخت روانچی اظهار داشت: در روز اجرایی شدن برجام همه تحریم‌های بانکی و مالی رفع خواهد شد و همچنین تحریم‌هایی که مربوط به دستورالعمل اجرایی رئیس جمهور و تحریم‌های کنگره آمریکا بوده نیز لغو می‌شود.
مجید تخت روانچی با اشاره به نزدیک بودن زمان اجرای برجام گفت: در چند روز آینده شاهد اجرای رسمی برجام و رفع همه تحریم‌ها خواهیم بود.

 مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه صبح امروز در نشستی با رئیس اتاق بازرگانی ایران و فعالان اقتصادی با اشاره به آخرین وضعیت مذاکرات نهایی برجام گفت: در آخرین روزهای پس از اجرایی شدن برجام هستیم و در چند روز آینده شاهد اجرای رسمی آن و رفع همه تحریم‌ها خواهیم بود و با اجرای برجام کشورهای اتحادیه اروپا و آمریکا متعهد به رفع همه تحریم‌ها شده‌اند که در روز اجرا آیین‌نامه‌های اجرایی مربوط به آن را در اختیار عموم قرار خواهند داد.

وی افزود: اتاق ایران هم متن این آیین‌نامه‌ها را در اختیار فعالان اقتصادی قرار خواهد داد.

تخت روانچی اظهار داشت: در روز اجرایی شدن برجام همه تحریم‌های بانکی و مالی رفع خواهد شد و همچنین تحریم‌هایی که مربوط به دستورالعمل اجرایی رئیس جمهور و تحریم‌های کنگره آمریکا بوده نیز لغو می‌شود.

معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه در ادامه صحبت‌های خود به این نکته نیز اشاره کرد که اتحادیه اروپا در دستورالعمل‌های خود این موضوع را به تصویب رسانده که تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا بر روی کاغذ لغو شده و در روز اجرای برجام نیازی به مصوبه جدید نخواهد داشت.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه زمینه برای هر گونه فعالیت اقتصادی در روز اجرای برجام فراهم است باید از هم اکنون زمینه کار برای آن روز مهیا شود و بانک‌های ایران و فعالان اقتصادی آمادگی لازم را برای اجرای برجام داشته باشند تا بتوان از فرصت پیش آمده به خوبی استفاده کرد و این در حالی است که تاکنون کارهای خوبی انجام شده و مذاکرات مفیدی صورت گرفته است اما باز باید آمادگی بیشتر باشد.

تخت روانچی با اشاره به احتمال سنگ‌اندازی‌ها در اجرای برجام گفت: در خود برجام چند ماده برای جلوگیری از سنگ‌اندازی و مانع‌اندازی پیش بینی شده که طبق این مواد اتحادیه اروپا و آمریکا متعد شدند که تحریم‌ها بازگشت نشود و سیاست‌های منفی در اجرای برجام وضع نشود.

معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه با اشاره به سفر هیأت‌های تجاری و سیاسی خارجی به کشور گفت: شروع ورود هیأت اقتصادی و سیاسی بعد از توافق موقت ژنو در دو سال پیش بود اما بعد از توافق در تابستان سفر هیأت‌های تجاری و سیاسی به ایران شتاب بیشتری گرفت و هیأت‌هایی از کشورهای انگلیس، آلمان و فرانسه برای سرمایه‌گذاری در صنعت، فناوری، خدمات بانکی و بیمه‌ای، حمل و نقل کشاروزی به ایران با هدف شناسایی ظرفیت‌ها و طرح‌های مشترک آمدند.

وی به این نکته ینز اشاره  کرد که کشورهای اروپایی در سال‌های تحریم خودشان را از بازار ایران محروم کردند و هم اکنون با رفع تحریم‌‎ها برای استفاده از این فرصت به ایران سفر کرده‌اند.

تخت روانچی با اشاره به سیاست دولت در جذب هیأت‌های تجاری خارجی گفت: ما نباید در این شرایط از حضور هیأت‌های خارجی ذوق زده شویم و در حالی که ما از ورود و سرمایه‌گذاری هیأت‌های خارجی استقبال می‌کنیم اما تصمیم‌گیرنده نهایی خودمان هستیم و باید به بسته منافع کشور و در فرآیند رقابتی تصمیم‌گیری صورت بگیرد.

معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه تصریح کرد: دولت بر اقتصاد مقاومتی تأکید دارد و از تعامل با کشورهای جهان به خصوص همسایگان استقبال می‌‌کند و باید در کنار اجرای اقتصاد مقاومتی تعامل به کشورهای دنیا مورد توجه قرار بگیرد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین