|
|
امروز: سه‌شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۹
کد خبر: ۷۸۲۲۶
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۰۳:۱۸
از انتقاد به بخش خصوصی تا میزان بدهی دولت و البته پاسخ به کسانی که او را «عصبانی» خوانده بودند. نخستین‌باری که آخوندی حمایت خود را از انحلال سازمان حمایت اعلام کرد، همزمان با انتشار پیش‌نویس لایحه برنامه ششم توسعه بود.
گویا انتقادها و هجمه‌ها نسبت به اظهارات وزیر راه و شهرسازی درباره سوسیالیسمی خواندن برخی نهادها، او را از اعتقادات و باورهایش منصرف نکرده است. عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی که پیش‌تر وجود برخی نهادها مانند سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان را غیرضروری خوانده بود، این بار برای عملی کردن این گفته‌های خود از بخش خصوصی کمک خواست. او صبح دیروز در صبحانه کاری با اعضای اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران سخنانی مطرح کرد که پیش از این هیچ‌یک از مسئولان دولتی درباره آن سخن نگفته بودند.

از انتقاد به بخش خصوصی تا میزان بدهی دولت و البته پاسخ به کسانی که او را «عصبانی» خوانده بودند. نخستین‌باری که آخوندی حمایت خود را از انحلال سازمان حمایت اعلام کرد، همزمان با انتشار پیش‌نویس لایحه برنامه ششم توسعه بود.

 بعد از حمایت وزیر راه و شهرسازی از این بند برنامه ششم، سیل انتقادها به سمت او روانه شد؛ اما آخوندی در اواخر آذر پاسخ این انتقادها را این‌گونه داد؛ «سازمان‌های قیمت‌گذاری که نگرش سوسیالیستی و مارکسیستی دارند، باید منحل شوند.» او حالا در تازه‌ترین مواضع خود گفته است که «مشکلات امروز اقتصاد ایران به اندیشه جان‌سخت سوسیالیسم و سرگردانی بازار برمی‌گردد.» او به صراحت از اتاق بازرگانی هم انتقاد کرد و گفت: «ما در اتاق بازرگانی ایران به دنبال رقابت هستیم نه یارانه.» به گفته آخوندی «اگر اتاق طرفدار نظریه قیمت بر مبنای بازار نباشد و در بعضی مواقع به دنبال منافع باشد، آن‌موقع باید بپذیرد که سازمان حمایتی هم باشد که برایش تعیین تکلیف کند.» البته این انتقادهای صریح آخوندی از سوی محسن جلال‌پور، رئیس اتاق بازرگانی ایران بی‌پاسخ نماند. به گفته جلال‌پور «با دوستان اتاق درباره اندیشه شما صحبت می‌کردیم، اما باعث تعجب بود که چرا آقای آخوندی که اندیشه‌هایی مشابه ما دارند، نمی‌توانند این اندیشه‌ها را در وزارتخانه اجرا کنند. ما می‌دانیم درک مشترکی از موضوع داریم.»

 لزوم اعتراض بخش خصوصی

وزیر راه و شهرسازی در ادامه صحبت‌هایش با یک تیر به دو نشان زد؛  از عملکرد اتاق بخش خصوصی انتقاد و از انحلال سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده، حمایت دوباره کرد. آخوندی توضیح داده است که «برخی در انتقاد من به نظام قیمت‌گذاری، مرا عصبانی خواندند. در حالی که گیر ذهنی من این است که چرا بخش خصوصی هیچ‌گاه نسبت به وضعیت فعلی اقتصاد و رقابتی نبودن، اعتراض جدی ندارد.» به گفته او «راه‌اندازی سازمان حمایت و ایجاد نظام قیمت‌گذاری نشان می‌دهد عده‌ای منافعی در این قضایا دارند؛ وگرنه این تعادل باید به هم می‌خورد. پس اگر می‌خواهیم بخش خصوصی فعال داشته باشیم، باید سازمان حمایت را منحل کنیم؛ در حالی که برخی گفتند من از قیمت‌گذاری بلیت قطار و راه‌آهن عصبانی هستم که درخواست انحلال سازمان حمایت را داده‌ام؛ در حالی که عصبانی نیستم.»

پیش‌تر و همزمان با اظهارات آخوندی درباره انحلال سازمان حمایت، محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در واکنش به این اظهارات وزیر راه و شهرسازی گفته بود: «برادرمان آقای آخوندی از مخالفت سازمان حمایت با افزایش قیمت حمل‌ونقل ریلی عصبانی شده است.»

 انتقاد از مواضع اتاق درباره یارانه

آخوندی با انتقاد از موضع اتاق بازرگانی درباره یارانه‌ها بیان کرد: «کل یارانه تولیدی که قرار بود پرداخت شود در مجموع ۵۰۰ میلیارد تومان بود؛ اما اکنون ما دلمان لک زده که بازار بگوید یارانه نمی‌خواهم و در مقابل دولت در قیمت‌گذاری دخالت نکند؛ یعنی بخش خصوصی خواستار این باشد که یارانه نگیرد ولی قیمت‌گذاری آزاد باشد.» به گفته او «عمده فعالان اقتصادی به دنبال این بوده‌اند که یارانه تولید را از دولت بگیرند؛ در شرایطی که موضع آنها با آقایی که به دنبال دریافت ۴۵ هزار تومان یارانه نقدی خود از دولت است، هیچ فرقی نداشت که خمیرمایه این هم به نظر می‌رسد اندیشه‌های سوسیالیستی باشد و با این وضعیت نمی‌توان منتظر توسعه اقتصادی ایران بود.»

وزیر راه و شهرسازی این را هم گفته است که «از ۳۸۱ هزار میلیارد تومان بدهی دولت، مشخص نیست که چه مقدار از این بدهی به بانک‌ها و چه مقدار به پیمانکاران مربوط است؛ در حالی که به نظر نمی‌رسد کل بدهی دولت به پیمانکاران بخش خصوصی بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان باشد. اگر در اقتصاد ایران چنین شفافیتی وجود ندارد، منافع افرادی در میان است. هیچ‌کس راجع‌به آن یک کلمه هم سخن نمی‌گوید؛ در حالی که بیش از هفت سال است که راجع‌به میزان مطالبات معوق بحث می‌شود و ارقام تا ۱۲۰ هزار میلیارد تومان هم مطرح است.»

منبع: فرهیختگان

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین