|
|
امروز: جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۶
کد خبر: ۷۸۱۳۴
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۲
رئیس سازمان حج و زیارت کشور خبر از اتخاذ تدابیری برای تسهیل امور مالیاتی انحصار وراثت جانباختگان منا داد و افزود: بر اساس رایزنی انجام شده با رئیس اداره امور مالیاتی کشور، بیشترین تخفیف قانونی در این مورد لحاظ می‌شود و مبالغ لازم نیز در اقساطی از این خانواده‌ها اخذ می‌شود.
رئیس سازمان حج و زیارت کشور با حضور در جمع خانواده‌های جانباختگان فاجعه منا در شهرستان شهرضا، با دلجویی از این خانواده‌ها، گفت: در حال حاضر پیکرهای همه ۴۶۱ جان باخته ایرانی فاجعه منا شناسایی شده است و در این زمینه به وعده خود عمل کرده‌ایم.

 سعید اوحدی ظهر امروز در جمع مسئولان و خانواده‌های جانباختگان فاجعه منا در شهرستان شهرضا، اظهار داشت: وقوع حادثه منا تمام مردم، مسئولان و بخش‌های مختلف کشور را متأثر کرد، حادثه‌ای که ناشی از بی‌تدبیری پلیس و مسئولان عربستان سعودی بود ملت بزرگ ایران را داغدار کرد.

وی با بیان اینکه بار سنگین داغ مرگ هموطنان‌مان در این حادثه بزرگ تنها با اداره الهی و مشیت او برطرف شد، افزود: خداوند در همه حال یار و یاور ملت بزرگ ایران است و در این حادثه پرده دیگری از الطاف رحمانی خود را در تسلی خاطر بازماندگان و هموطنانمان نشان داد.

رئیس سازمان حج و زیارت کشور با اشاره به بخش‌هایی از جزئیات فاجعه جان باختن شمار زیادی از حجاج بیت الله الحرام در سرزمین منا، گفت: در ساعت 8:30 روز عید قربان در مشعر برای سرکشی از حجاج و محل استقرار آنها حاضر شدیم و پس از آن با حضور در سرزمین منا از وضعیت انجام اعمال حج بازدید کردیم.

وی بیان کرد: در ساعت 9 صبح از بروز مشکلاتی در رمی جمره اطلاع پیدا کردیم، یکی از باسابقه‌ترین نیروهای سازمان حج زیارت به نام بیات مسئول نظارت بر رمی جمره بود و یکی دیگر از نیروهای با تجربه سازمان نیز مسئول نظارت بر اعمال منا بودند.

اوحدی گفت: به دنبال تماسی که با مسئول نظارت بر رمی جمره داشتیم، ایشان در ابتدا اعلام کردند که نخستین گروه زائران ایرانی اعمال رمی جمره را انجام داده اند و در حال خروج از محل هستند، اما تا این لحظه کسی از وقوع حاثه اطلاع نداشت.

وی تصریح کرد: بی تدبیری پلیس عربستان سبب شد به دنبال انسداد مسیر دسترسی به خیابان اصلی، مسیر خیابان 204 باز شود و حجاج به ناچار وارد این خیابان شدند.

رئیس سازمان حج و زیارت کشور تصریح کرد: این بی‌تدبیری سبب بروز یکی از بزرگترین فجایع موسم حج شد، پس از اطلاع از وقوع این حادثه، معاون سازمان حج و زیارت و مسئول امداد هلال احمر با 20 گروه امدادی به محل اعزام شدند.

وی اظهار داشت: متأسفانه بی‌تدبیری مسئولان عربستانی سبب شد پس از وقوع حادثه در حدود ساعت 8:50 نیروهای امدادی ایران در ساعت 12 به محل حادثه برسند اما در این زمان تمامی مسئولان اجرای سازمان حج و زیارت از سوی پلیس عربستان دستگیر و نیروهای امدادی هم با محدودیت شدید مواجه شدند.

اوحدی تصریح کرد: دولت عربستان نمی خواست عمق این فاجعه معلوم شود بنابراین در ساعت 5 عصر فضای امنیتی در منطقه حاکم کرد.

وی گفت: در شب وقوع حادثه رهبر معظم انقلاب طی پیامی خواستار اطلاع‌رسانی شفاف مسئولان حج و زیارت به مردم شدند که به دنبال دریافت این پیام در جلسه مدیریت بحران اعلام و بر اجرای آن تأکید شد.

رئیس سازمان حج و زیارت کشور افزود: در روز نخست وقوع حادثه بیش از هزار نفر از حجاج مفقود بودند، برخی مجروحان را تا فاصله 180 کیلومتری انتقال و در بیمارستان‌ها بستری کرده بودند، سردخانه بیمارستان منا حداکثر ظرفیت پذیرش هزار جسد را داشت و این در حالی بود که این حادثه بیش از 7000 نفر جانباخته داشت.

وی اظهار داشت: به علت نقص سیستم انتقال اجساد، 25 تریلر و کانتینرهای غیر استاندارد به این اقدام اختصاص یافته بود، این اقدام به حدی غیر قابل قبول است که وزیر بهداشت کشورمان در بدو ورود گمان نمی‌کردند خبر انتقال اجساد با تریلر صحت داشته باشد.

اوحدی گفت: شاید حدود 5 میلیمتر آب و خونابه اجساد جانباختگان این فاجعه در خیابان ها و سنگ فرش‌های محل وقوع حادثه وجود داشت که بخشی از عمق این فاجعه را نشان می‌داد.

وی بیان کرد: تا این لحظه وضعیت تمامی جانباختگان منا مشخص شده است، افرادی که تمایل داشته‌اند به ایران بازگردانده شده اند و افرادی که تمایل داشته‌اند نیز در مقبره الشهدای عربستان دفن شده‌اند.

رئیس سازمان حج و زیارت کشور افزود: سخنرانی کوبنده رهبر معظم انقلاب در شهرستان نوشهر خطاب به مسئولان عربستانی مبنی بر لزوم تعیین تکلیف وضعیت حجاج ایرانی را مهمترین عامل در تغییر موضع سران این کشور بود.

وی خاطرنشان کرد: در جلسه‌ای که با حضور وزیر بهداشت ایران برگزار شد، وزیر بهداشت عربستان با یک بی‌ادبی سیاسی در جلسه حاضر نشد و قائم مقام امیر مکه به جای وی به سخنرانی کرد و در این جلسه پس از دریافت متن سخنان رهبر انقلاب، این مسئول سعوی با حالتی دگرگون شده از مسئولان ایرانی عذرخواهی کرد.

اوحدی اظهار داشت: دولت وهابی عربستان تصمیم قطعی بر دفن همه جانباختگان منا داشت اما پیگیری مسئولان ایرانی و به ویژه خطابه کوبنده رهبر معظم انقلاب اسلامی آنها را از این تصمیم، حداقل در مورد جانباختگان ایرانی منصرف کرد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر پیکرهای همه 461 جان باخته ایرانی فاجعه منا شناسایی شده است و در این زمینه به وعده خود عمل کرده‌ایم.

رئیس سازمان حج و زیارت کشور خبر از اتخاذ تدابیری برای تسهیل امور مالیاتی انحصار وراثت جانباختگان منا داد و افزود: بر اساس رایزنی انجام شده با رئیس اداره امور مالیاتی کشور، بیشترین تخفیف قانونی در این مورد لحاظ می‌شود و مبالغ لازم نیز در اقساطی از این خانواده‌ها اخذ می‌شود.

 رئیس سازمان حج و همراهان پس از این مراسم در گلزار شهدای شهرضا حضور یافته و بر مزار مهاجران الی الله و جان باختگان مظلوم فاجعه منا فاتحه خوانده
منبع: تسنیم
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین