کد خبر: ۷۷۹۷۷
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۹
هنگامه قاضیانى بازیگر شنبه 19 دی ساعت 15 براى نخستین بار روى صحنه تالار وحدت می‌رود تا براى زنان بخواند.
تهیه‌کنندگی كنسرت هنگامه قاضیانی را سپهر صاحبى مدیر موسسه رنگین‌کمان هنر بر عهده دارد و رضا تاج‌بخش تنظیم‌کننده قطعات آن است.

هنگامه قاضیانى درباره این كنسرت نوشته است:

خیالِ مرورِ عاشقانه‌ها هم‌نفس با زنان سرزمینم، مرا بر آن داشت تا تجربه‌ای دیگر را بیازمایم. آواز بهانه خوبى شد براى مرور نجواهایى كه سال‌ها در گوشمان پیچیده و به ما رسم عاشقیت آموخته. مگر هنر چیزى جز آزمودن زندگی است؟ همان‌طور كه سقراط آدمیان را آموخت:"زندگى نیازموده ارزش زیستن ندارد." این بار من با تجربه آواز به آزمودن زندگى برآمدم، تا شبى را در كنار بانوان ایران‌زمین با زمزمه عاشقانه‌ها سپرى كنم. موسیقى، بی‌واسطه‌تر از هر هنر دیگرى، با جان آدمى پیوند می‌خورد، و از او كسى می‌سازد، كه رهسپار سرزمین وجود است. پس از آزمودن خود در بازیگرى، بر آن شدم تا صحنه را دیگربار تجربه كنم و این بار براى زنان هموطنم، آواز بخوانم... سودایى كه از كودكى با من بود و مرا ساعت‌ها منتظر نگه می‌داشت، تا به محض تنهاشدن در خانه، شروع به خواندن نغمه‌ای كنم، و دل بسپارم به نجواهایى كه در درونم جریان داشت.

امروز، با همراهى اركسترى كه ماه‌های متمادى در طى تمرینات روح و وجودشان بر سازها نواخته می‌شد، بر صحنه تالار وحدت، عاشقانه‌های دیرین و اكنون را می‌خوانم، با تنظیمى نو كه با هنر و سلیقه رضا تاجبخش اتفاق افتاد. سوداى من آن است كه زنان سرزمینم را، از نسل‌های مختلف گرد هم آورم تا روح و وجودشان این بار با جادوى موسیقى جانى تازه گیرد.
قاضیانى همچنین در گفت‌وگو با هنرآنلاین از همکاری‌اش با جوان‌ها در این كنسرت می‌گوید: در این اجرا تهیه‌کننده محترم، تنظیم‌کننده، رهبر اركستر و نوازنده‌ها همگى جوان‌های خوش‌فکری هستند كه کار کردن با آن‌ها برایم واقعاً لذت‌بخش بود. طراح لباسم در این كنسرت سارا جعفریه عزیز است كه با سلیقه منحصربه‌فردش لباس‌هایم را طراحى كرد. طراح گریم من هم از جوان‌های هنرمند ایران است؛ رامین مجردخان كه نگاه و سلیقه‌اش برایم ستودنی است. از همكارى با جوان‌ها واقعاً خوشحالم.

سپهر صاحبى تهیه‌کننده این كنسرت و مدیر موسسه رنگین‌کمان هنر جوان در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره شکل‌گیری این كنسرت توضیح می‌دهد: خردادماه امسال، به بهانه تدریس خانم قاضیانى در آموزشگاهمان جلسه‌ای داشتیم كه در آن جلسه بحث اشتیاق ایشان براى آواز خواندن نیز مطرح شد. البته ایشان پیش از این هم سابقه آواز خواندن داشتند. وقتى اشتیاق ایشان را دیدیم تصمیم گرفتیم یك گروه موسیقى به نامشان ثبت كنیم تا فعالیت رسمی‌شان آغاز شود و پس از مدتى تمرین، كنسرتى براى بانوان داشته باشیم. خوشبختانه پس از ماه‌ها تمرین در استودیوى نغمه پاییز، این كنسرت امروز اجرا می‌شود و باید بگویم این همكارى واقعاً براى ما لذت‌بخش بود.

صاحبى كه پیش از این تهیه‌کننده کنسرت‌های على زندوكیلى و مهدى یغمایى بوده درباره انگیزه‌اش از این همكارى نیز می‌گوید: دوست داشتم پتانسیل آوازى این بانوى هنرمند سینما نیز به فعل برسد و خواستم در این مسیر همراهشان باشم. ایشان بازیگرى نیستند كه خواسته باشند به واسطه شهرتشان در سینما، آواز خواندن را هم تجربه كنند، بلكه هنر آواز خواندن در وجود ایشان بوده و امروز صرفاً روزى است كه ایشان این هنر را نمایان می‌کنند.

سپهر صاحبى در پایان از سینا صاحبى كه از اول راه، همراهش بوده و همچنین از محمود شبیرى قدردانى می‌کند.

رضا تاجبخش پیانیستى كه تاكنون با ستاره‌های پاپ نظیر نیما مسیحا، حمید حامى، حمید خندان، سیروان خسروى، احسان خواجه امیرى، بابك جهانبخش و... همكارى داشته، تنظیم‌کننده قطعات كنسرت هنگامه قاضیانى نیز هست.
او درباره تنظیم قطعات این كنسرت توضیح می‌دهد: من وقتى به گروه پیوستم كه سازها انتخاب شده بود و تركیب خوبى بود از سازهاى سنتى و غربى. همین‌طور نوازندگان درجه یك خانم براى این كنسرت انتخاب شده بود كه امكان یك اجراى فوق‌العاده را به ما می‌داد. گرچه تابه‌حال ورود موفقى از سینما به موسیقى یا بالعكس نداشته‌ایم اما به گمان من ورود خانم قاضیانى از سینما به عرصه موسیقى ورودى موفق است. این كنسرت پاپ-فولكلور بی‌شک اتفاقى بی‌بدیل در عرصه موسیقى است.

هوشنگ گلمكانى منتقد پیشكسوت سینما و سردبیر مجله فیلم چندى پیش با انتشار پستى در صفحه اینستاگرامش درباره كنسرت هنگامه قاضیانى نوشته بود: یک بازیگر سینما قرار است کنسرت برگزار کند؛ یعنی یک سینماگر ذوالفنون دیگر هم پیدا کردیم.

هنگامه قاضیانی وقتی داشت در فیلم "به همین سادگی" ترانه "ساری گلین" را زمزمه می‌کرد با خود گفتم کاش می‌شد کمی ولوم را بالا ببرد. اما نشد. در کنسرت "دنگ شو" در مؤسسهُ محک همراه غزل شاکری همخوانی کرد و در فیلم "سعادت‌آباد" با لیلا حاتمی و مهناز افشار. به نظر می‌رسید این یک دغدغه خیلی فرعی است اما حالا معلوم شده که قضیه جدی‌تر از این حرف‌هاست. او قرار است روز شنبهُ آینده در تالار وحدت کنسرت برگزار کند، با ولوم بالا. البته ما که نمی‌توانیم برویم. و این از آن مواردی هم هست که نمی‌شود گفت سی‌دی‌اش را بدهید ما هم گوش کنیم.

این جور وقت‌ها یاد داستان غم‌‌انگیز فیلم "قطعهُ ناتمام" (مازیار میری) می‌افتم. این هم وضعیت ماست.

هنگامه قاضیانى پیش از این دو بار براى بازى در فیلم‌های "به همین سادگى" و "روزهاى زندگى" موفق به دریافت سیمرغ بلورین نقش اول زن شده بود و امروز براى نخستین بار روى صحنه تالار وحدت می‌رود تا آواز بخواند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین