|
|
امروز: دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۱:۱۹
کد خبر: ۷۷۹۷۶
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۴
ساداتیان با اشاره به اعلام آمادگی عراق و عمان برای میانجیگری اظهار داشت : بعد از اعلام قطع روابط دیپلماتیک از سوی عربستان کشورهایی همچون عمان و عراق نیز خواستار آن شده است تا نقش میانجی گری را میان این دو کشور ایفا کنند که سفر قائم مقام وزیر امور خارجه چندان بی ارتباط به این موضوع نیز نمی تواند باشد.
نامه محمد جواد ظریف به دبیرکل سازمان ملل متحد از یک سو و سفر قائم مقام وزیر امورخارجه ایران به عمان از سوی دیگر نشان می دهد دولت ایران عزم خود را برای خنثی سازی اقدامات عربستان جزم کرده است. 

در این راستا یک کارشناس مسائل بین الملل گفت : عربستان در سالهای گذشته بسیار تلاش کردن از پولهای به دست آمده از نفت در راستای رسیدن به ریاست بر جهان اسلام استفاده کند اما در عمل این اتفاق نیفتاد و تلاش های او جز زحمت و مرارت برای آنها نداشت.

سید جلال ساداتیان به شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید گفت : عربستان با رفتارهای خود به ویژه با تاکید بر وهابیت تلاش کرد به جای نشان دادن چهره رحمانیت اسلام، رعب و وحشت را نشان دهد و ریشه بسیاری از اتفاقات در منطقه از طالبان گرفته تا حمایت از داعش و حمله به یمن همه رد پای عربستان دیده می شود. 

وی ادامه داد: رفتارهایی که عربستان از خود نشان داد موجب شد تا در جهان به عنوان کشوری با سیاست های شکست خورده شناخته شود و روز به روز منزوی تر شود و از سوی دیگر حرکت های وزارت امور خارجه این کشور تحت ریاست وزیر جدید نهایت  رفتارهای احساسی، عجولانه و بدون تجربه سیاسی را به جهانیان نشان داد. 

وی با انتقاد از رفتارهای جریان هایی در داخل کشور خاطر نشان کرد : جریاناتی در داخل کشور برای مقابله با دولت بهانه ای را به دست عربستان دادند تا بتواند با توسل به آن  جنجالی به راه بیندازد و از اینرو شکست های خود را تحت الشعاع قرار دهد و با همراه کردن برخی کشورها این القا را به وجود بیاورد که این ایران است که در دنیا منزوی است.

ساداتیان افزود: متاسفانه گروهی در داخل کشور کاملا خلاف منافع ملی گام برداشته اند و لازم است در قدم اول مقابله با این گروه ها را دردستور کار قرار دهد. 

وی با اشاره به رویکرد وزارت خارجه بیان کرد: مسلما وزارت امور خارجه کشور نیز باید در برابر رفتارهای عربستان برای متحد کردن دیگر کشورها در قطع رابطه یا کاهش سطح روابط با ایران وارد عمل شود و دیپلماسی فعال را در این زمینه به اجرا بگذارد. که خوشبختانه مشاهده شد آقای دکتر ظریف با نوشتن نامه به دبیر کل سازمان ملل و همچنین برقراری تماس با همتاهای خود در سایر کشورها سیاست معقولانه ایران را به اجرا گذاشت 

ساداتیان با اشاره به اعلام آمادگی عراق و عمان برای میانجیگری اظهار داشت : بعد از اعلام قطع روابط دیپلماتیک از سوی عربستان کشورهایی  همچون عمان و عراق نیز خواستار آن شده است تا نقش میانجی گری را میان این دو کشور ایفا کنند که سفر قائم مقام وزیر امور خارجه چندان بی ارتباط به این موضوع نیز نمی تواند باشد. 

وی در پایان تاکید کرد : آنچه مسلم است این است که ایران هرگز نباید همانند عربستان رفتارهای عجولانه و نابخردانه داشته باشد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین