|
|
امروز: يکشنبه ۰۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۴
کد خبر: ۷۷۹۷۰
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۶
این جامعه شناس بیان کرد : پدیده جوک ساختن تنها به این منظور است که بگوید جامعه هنوز زنده و علاقمند به مداخله است اما در عین حال ناتوان است، و یا شرایط انجام آن وجود ندارد.
فرقی نمی کند حادثه ای که رخ داده است شیرین است یا تلخ، اولین واکنش، ساختن جوک است و این واکنش آنقدر سریع رخ می دهد که گاهی تعجب بر انگیز می شود. 

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، هر چه بر تعداد شبکه های اجتماعی افزوده می شود، دامنه پدیده جوک سازی نیز گسترش می یابد؛ جوک هایی که با اتفاقات روز تغییر می کنند و به قول معروف آپدیت می شود. 

واکنش طنز آمیز به اتفاقات و وقایع سیاسی، اجتماعی و اقتصادی موضوعی نیست که بتوان گفت مخصوص این چند سال اخیر است هرچند امروز بسیار پررنگ شده است اما این نوع واکنش پیش از این هم وجود داشته است به طوری که غیر ممکن است نام طنز سیاسی به میان بیاید و یادی از گل آقا نشود. 

پدیده ای به نام جوک 

شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید در گفت و گو با یک جامعه شناس به ارزیابی این رفتار پرداخت. 

دکتر سعید معید فر در این رابطه گفت : پدیده جوک سازی نشان می دهد برای جامعه مهم است که در بطن جریانات باشد و نمی خواهد نسبت به موضوعات بی تفاوت باشد و در عین حال می داند شرایط اجتماعی برای یک نوع مواجهه جدی با مسئله وجود ندارد و حتی اگر بخواهند اقدامی برای رفع این مشکل انجام دهند، زمینه آن وجود ندارد. بنابراین این پارادوکس عیان می شود که افراد نسبت به مسائل و اتفاقات پیرامون حساس هستند و در عین حال نمی توانند واکنشی نشان دهند بنابراین  دست به جوک ساختن یا مسخره کردن ان می زنند؛ به عبارت دیگر این رفتار پاسخی است در برابر انفعال عملی آنها نسبت به وقایع است 

وی افزود : برنامه صبح جمعه رادیو را تقریبا همه به خاطر دارند، مضمون این برنامه چه بود؟! برای مثال در کشور تورم یا بیکاری و ... وجود دارد این برنامه با به طنز کشاندن این موضوع به نوعی نسبت به آن واکنش نشان می دهد. در حقیقت آنقدر زمینه بی عملی برای مواجهه با آن وجود دارد که چاره ای جز نشان دادن عکس العمل به این مسائل، جز در قالب طنز وجود ندارد 

دکتر معیدفر بیان کرد: به نظر می رسد مشکلات انچنان در هم تنیده می شود که حل آنها مشکل است و از سوی دیگر جامعه نمی خواهد بی تفاوت نست به این موضوع باشد؛ این است که جوک ساختن و مسخره کردن به عنوان یک راه برای واکنش نشان دادن به این اتفاقات انتخاب شده است 

این جامعه شناس بیان کرد : پدیده جوک ساختن تنها به این منظور است که بگوید جامعه هنوز زنده و علاقمند به مداخله است اما در عین حال ناتوان است، و یا شرایط انجام آن وجود ندارد.

وی تاکید کرد:  جامعه از این طریق می خواهد پیامی ارسال کند به مسئولین و مقامات که من حواسم هست، بیدارم و می بینم. به عبارت دیگر می توان گفت این پدیده  جوک سازی هم یک نشان مثبت تلقی می شود و هم یک نشان منفی ؛ نشان مثبت این است که این جامعه هنوز زنده است و نسبت به وقایع، از خود واکنش نشان می دهد اما نشان منفی آن این است که این جامعه قادر نیست انرژی خود را متمرکز کند و پتانسیل های خود را بالفعل کند و تنها ناظر است به این معنا که کنشگر نیست. 

دکتر معید فر  در پایان گفت : فراموش نشود  جامعه ما سابق بر این نیز چنین عکس العملی داشته اند، شاید امروز این امر پررنگ تر شده است اما بی سابقه نیست.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
|
در حال بررسی: ۰
|
انتشار یافته: ۱
prcrrgrp
|
Netherlands
|
۲۳:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
0
0
20
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین