|
|
امروز: دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۴
کد خبر: ۷۷۷۵۴
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۲
در این میان هرگونه ماجراجویی و اعلام مواضع خارج از چارچوب‌های بین‌المللی، در حکم دمیدن به تنور تندروها و مخالفان است که سعادت ایران را برنمی‌تابند.
روزنامه ایران در یادداشتی به قلم علی سبحانی‌فر سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس نوشت:

توسعه و پیشرفت هر کشوری  نیازمند برنامه‌ریزی‌های کلان، استفاده بهینه از امکانات  و هنر تبدیل تهدید به فرصت است. برنامه‌های دولت یازدهم در طول بیش از دو سال حضور آن در قوه مجریه در راستای توسعه بیشتر و پیاده کردن همین پیش‌زمینه‌ها بوده است. مذاکرات و حصول به توافق هسته‌ای با 1+5 مصداق بارز فرصت ساختن از تهدیدها بود. هم اینک بخش اقتصادی کشور و بخصوص حوزه صنایع چشم‌انتظار اجرایی شدن رسمی برجام و برداشتن محدودیت‌ها هستند تا روح تازه‌ای به چرخ صنعت دمیده شود.

این اما پایان کار نیست چنان که پیش از این هم برخی کارشناسان و مسئولان کشوری تأکید داشتند که اجرای برجام چه بسا سخت‌تر از انجام آن باشد. مؤید این ادعا اینکه هم اکنون کانون‌های تندرو و مخالف ایران در ایالات متحده امریکا و برخی لابی‌های نزدیک به صهیونیست‌ها به همراه برخی کشورهای همسایه، از بهانه‌گیری و اتهام‌افکنی علیه جمهوری اسلامی دست برنداشته و هر آن منتظر رخدادی ولو غیر قابل پیش‌بینی هستند تا مهر ابطال بر برجام برنند و به لطایف‌الحیلی مانع اجرایی شدن این توافق شوند. مخالفان و دشمنان ایران به نیکی می‌دانند که گفت‌وگوهای منطقی و در چارچوب عرف دیپلماتیک جهانی، تیم مذاکره کننده ایران و اتفاقات حاشیه‌ای و از جمله فرصتی که از ناحیه این مذاکرات برای روشنگری ایجاد شده، بسیاری از توهمات خودساخته و اتهامات نادرست علیه ایران را زدوده و علاوه بر دولت‌ها، افکار عمومی جهان را نیز به این سمت رهنمون کرده که تصور و تصویر آنها از نظام جمهوری اسلامی و ملت ایران فاصله بسیاری با واقعیت داشته است. در طول چند ماه گذشته و در پی انجام توافق هسته‌‌ای شاهد ترافیک هیأت‌های سیاسی، اقتصادی و تجاری از کشورهای دنیا و عمدتاً از اروپا به تهران بوده‌ایم. این نشانه‌های آشکار باز شدن دریچه‌های نو روی اقتصاد و سیاست ایران، به طور حتم به مذاق مخالفان و مانع‌تراشان خوش نیامده است و نگرانی‌های آنها بابت حضور سرمایه‌گذاران خارجی و بنگاه‌های بزرگ اقتصادی در تهران را دوچندان کرده است.

در این میان هرگونه ماجراجویی و اعلام مواضع خارج از چارچوب‌های بین‌المللی، در حکم دمیدن به تنور تندروها و مخالفان است که سعادت ایران را برنمی‌تابند. تعرض به سفارت عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد در حکم بهانه‌ای شد برای عربستان سعودی که یکی از مخالفان جدی برجام و رقیب ایران در منطقه و جهان اسلام است. به گفته بسیاری از مسئولان و کارشناسان، این اقدام احساساتی و به دور از خرد، فضای عمومی و رسانه‌ای در منطقه و جهان را از هجمه و محکومیت اقدام غیرانسانی دولت ریاض در اعدام شیخ نمر به سمت اتهام‌زنی و حاشیه‌سازی علیه تهران سوق داده است. جبهه مخالفان به این بهانه و با استناد به موارد مشابه، حال این خط را دنبال می‌کنند که امنیت خارجی‌ها در ایران تضمین شده نیست و استمرار و جا انداختن این ادعا چیزی نیست جز بی اعتمادی سرمایه‌گذاران خارجی و چه بسا فرار سرمایه‌های داخلی.

شرایط پسا برجام در کنار تدابیر لازم جهت اجرایی شدن آن، نیازمند آرامش سیاسی هم هست. بنابر این بر همه دلسوزان، نخبگان و صاحبان تریبون واجب است ضمن تقبیح این رفتارهای خودسرانه، تبیین نمایند که هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد. با کمی درایت می‌شد اقدام تفرقه‌افکنانه سعودی‌ها را محکوم و اعتراض طبیعی به آن را نیز به گونه‌ای بروز داد که هم زشتی رفتار ضد حقوق بشری حاکمان سعودی در اعدام شیح نمر تحت‌الشعاع قرار نگیرد و هم تبعات منفی برای کشور در بر نداشته باشد، چنانچه روز دوشنبه تجمعی در میدان امام حسین(ع) تهران برگزار شد. عملیاتی شدن دستور رئیس جمهوری مبنی بر بررسی، شناسایی و برخورد با مسببان این حادثه شاید زوایای جدیدی از نقش‌آفرینی برنامه‌ریزی شده تندروهای داخلی را نیز نشان دهد.  

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین