|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۱:۳۰
کد خبر: ۷۷۵۳۴
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۳
بهشتی پور همچنین به موضوع قطع روابط برخی کشورها با ایران نیز اشاره کرد و گفت : تنها کشور بحرین که حیات و مماتش به عربستان وابسته است به علاوه سودان و جیبوتی که در برابر دریافت پول حاضر به این کار شده اند کشورهای امارات و کویت تنها سطح روابط خود را با ایران تقلیل داده اند.
برخلاف کشورهای عربی تحت تاثیر عربستان که وارد جبهه ای علیه ایران شده اند کشورهای اروپایی تلاش می کنند تا در نقش میانجی وارد میدان شوند و اجازه ندهند تنش میان ایران و عربستان افزایش پیدا کند. 

در این راستا کارشناس امور بین الملل گفت : وقتی بحث میانجیگری مطرح می شود باید هر دو طرف، کشور مزبور را به عنوان میانجی قبول داشته باشند برای مثال وقتی آلمان پیش قدم برای میانجیگری شد ایران آن را پذیرفت ولی طرف عربستانی نپذیرفت.

حسن بهشتی پور در گفت و گو با شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید اظهار داشت: اینکه کشورهای اروپایی از جمله فرانسه ،آلمان و حتی آمریکا نیز در مورد رابطه ایران و عربستان ابراز نگرانی می کنند و حتی خواستار میانجیگری میان این دو کشور هستند از این باب است که اولا موضوع حل بحران رابطه ایران و عربستان به عنوان دو کشور تاثیر گذار در منطقه می تواند نوعی پرستیژ بین المللی برای آنها به دنبال داشته باشد. 

وی افزود: از سوی دیگر طبیعی است که رابطه ایران و عربستان می تواند روابط در سطح کل منطقه را تحت تاثیر قرار دهد از این رو ادامه پیدا کردن تنش میان ایران و عربستان می تواند منافع آنها را در خاورمیانه به خطر بیاندازد. 

بهشتی پور همچنین  به موضوع قطع روابط برخی کشورها با ایران نیز اشاره کرد و گفت : تنها کشور بحرین که حیات و مماتش به عربستان وابسته است به علاوه سودان و جیبوتی که در برابر دریافت پول حاضر به این کار شده اند کشورهای امارات و کویت تنها سطح روابط خود را با ایران تقلیل داده اند.

وی تاکید کرد : هرچند کشورهایی که قطع رابطه کرده اند در زمره کشورهای مهم نیستند اما به لحاظ موقعیت استراتژیک می تواند منافعی برای ایران داشته باشد مضاف بر آنکه این موضوع برای وجهه بین المللی ایران به هیچ عنوان خوب نیست و می تواند از این منظر به چهره ایران خدشه وارد کند.

این کارشناس مسائل بین الملل خاطر نشان کرد: در مورد راهکاری که ایران باید در این بزنگاه اتخاذ کند گفت : مسلم است ایران باید عاجلانه برای مقابله با اقداماتی که در این راستا انجام می گیرد وارد عمل شود و اجازه ندهد اتحادی علیه ایران در مجامع بین المللی شکل بگیرد لذا وزارت امور خارجه با اتکا به اتاق های فکر خود و مدد خواستن از کارشناسان می تواند گام های موثری در این زمینه بردارد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین