|
|
امروز: يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۸
کد خبر: ۷۷۳۵۳
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۵
روزنامه واشنگتن پست نوشت: «شیخ نمر باقر امین النمر» روحانی برجسته در عربستان که توسط حکومت این کشور اعدام شد، صدای اعتراض به تبعیض مذهبی پادشاهی آل سعود و لزوم پایان دادن به حکومت های مستبد و خودکامه در خاورمیانه بود.
واشنگتن پست افزوده است: اعدام نمر از جانب عربستان، منطقه ملتهب خاورمیانه را در التهابی تازه فرو برده و دیپلماسی در جریان برای آرام کردن تنش ها، درگیری ها و خونریزی ها را نابود می کند.
روزنامه آمریکایی ادامه داده است: شنبه (دیروز) به دنبال اعدام نمر باقر النمر روحانی 56 ساله شیعه مذهب عربستان که همراه 46 تن دیگر در 12 شهر عربستان اعدام شدند، چندین کشور منطقه خاورمیانه از جمله ایران، عربستان و بحرین شاهد برپایی تظاهرات بود.
نمر یکی از چهار شیعه اعدام شده بود که جرم او فعالیت سیاسی علیه نظام پادشاهی عربستان اعلام شده بود.
عفو بین الملل نیز همه اعدام های انجام گرفته در عربستان را محکوم و اعلام کرد که همه اعدام شدگان بدون گذراندن روند یک محاکمه قانونی و عادلانه مجازات شده اند.
عفو بین الملل خاطر نشان کرده است: اعدام نمر ثابت کرد عربستان به بهانه مبارزه با ترور، حکم مجازات اعدام را برای تسویه حساب و سرکوب مخالفان بهره برداری می کند.
روزنامه آمریکایی ادامه داده است: عربستان سال گذشته مجموعا 175 مورد اعدام انجام داده است که این رقم در نوع خود یک رکورد محسوب می شود .
'علی محمد النمر' برادرزاده روحانی نمر هم سال گذشته و تنها در حالی که 16 - 17 سال بیشتر نداشت به جرم شرکت در تظاهرات به اعدام با صلیب کشیده شدن محکوم شد که موج محکومیت بین المللی را علیه عربستان به دنبال داشت و اکنون هم در صف اعدام قرار دارد.
روزنامه آمریکایی در ادامه نوشته است: نمر رهبر اصلی تظاهرات ضد دولتی عربستان در سال2011 بود که در شهرهای شرقی کشور که اکثرا شیعه نشین هستند، برگزار شد و ریاض بی توجه به همه تقاضاهای بین المللی مبنی بر اجرای نشدن حکم اعدام روحانی برجسته شیعه آن را اجرا کرد.
واشنگتن پست افزود: اعدام شیخ نمر تظاهراتی را نیز در عربستان و در کشور بحرین در همسایگی آن برانگیخت.
این واقعه باعث شد تا بحرین که چند سال پس از تظاهرات ضد دولتی سال 2011 رنگ آرامش به خود دیده بود، اینک باز هم صحنه برپایی تظاهرات شود و فعالان در این کشور و عربستان در شبکه های اجتماعی درخواست برپایی قیام هایی جدید را مطرح کردند.
در شهر 'قطیف' در شرق عربستان صدها تن به نشانه اعتراض به اعدام نمر به خیابان ها ریختند و دولت عربستان هم گشت های امنیتی را تقویت و پست های بازرسی برای جلوگیری از برپایی تظاهرات را اضافه کرد.
در این میان، خانواده نمر با صدور بیانیه ای مراتب شگفتی و ترس و وحشت خود را از اعدام این روحانی ابراز کرده و خواستار خویشتنداری هواداران نمر شدند.
'محمد النمر' برادر روحانی اعدام شده در توئیتر نوشت که جنبش طرفدار دمکراسی پایدار خواهد ماند.
وی افزود: کسانی باطل، منحرف و گمراه هستند که فکر می کنند کشتار، ما را از مطالبات به حقمان منصرف خواهد کرد.
تظاهرات ضددولتی سال 2011 در بحرین که غالبا از جانب شیعیان علیه خاندان سلطنتی سنی مذهب این کشور برگزار شد نیز با دخالت نیروهای سعودی این تظاهرات سرکوب شد.
بحرین دیروز (شنبه) شاهد برپایی تظاهرات در چندین شهر و روستا بود و فیلم های انتشار یافته در 'یوتیوب' صفوف صدها نفری تظاهر کنندگان بحرینی را نشان می دهد که برخی پیراهن هایی با عکس شیخ نمر بر تن داشتند.
واشنگتن پست می افزاید: اوج درخشش این روحانی تظاهرات سال 2011 بود. نمر نه فقط زبان گویای احساسات شیعیان عربستان بود بلکه صدای رسای بسیاری دیگر از مردم سراسر منطقه بود که پس از چندین دهه حاکمیت حکام خودکامه و مستبد طالب تغییر هستند.
'مریم الخوجه' فعال حقوق بشر بحرین در 'مرکز حقوق بشر خلیج فارس که در دانمارک و تبعید زندگی می کند، می گوید: نمر همواره بر پرهیز از خشونت اصرار داشت و دیدگاه هایش فرا سنی و شیعه بود.
وی می گوید که نمر تاکید می کرد، سنی و شیعه باید با هم وحدت داشته باشند و هرکس را که حامی ظالمان است، محکوم کنند.
روزنامه آمریکایی ادامه داده است: نمر سال 2012 در خودرویی که تحت تعقیب قرار داشت با گلوله ماموران امنیتی عربستان مجروح و سپس بازداشت شد.
وی افزون بر اتهام 'فتنه انگیزی، تحریک شورش و برهم زدن امنیت نظام پادشاهی'، متهم به ایراد سخنرانی هایی علیه رژیم عربستان و دفاع از زندانیان سیاسی سیاسی شده بود.
واشنگتن پست نوشته است: اعدام نمر از سوی بسیاری از شخصیت های سرشناس شیعه و سازمان های شیعی منطقه محکوم شد و جنبش 'حزب الله' لبنان نیز آمریکا و متحدانش را مسئول اعدام نمر معرفی کرد، زیرا حامی مستقیم رژیم سعودی هستند.
حزب الله اعلام کرد: این اعدام لکه ننگ و بلای جان رژیم سعودی خواهد بود که از زمان پیدایش خود بی پروا دست به قتل عام می زند.
روزنامه آمریکایی در ادامه نوشته است: از جمله کشورهایی که شیعیان نسبت به این حادثه ابراز خشم کردند عراق بود. رهبران و سیاستمداران شیعه مذهب این کشور از جمله 'مقتدا صدر' روحانی صاحب نفوذ از همه اعراب شیعه مذهب و شیعیان سراسر جهان خواست، علیه این اقدام آل سعود اعتراض و تظاهرات کنند.
مقتدا صدر از عراقی ها خواست که مقابل سفارت بازگشایی شده عربستان در منطقه سبز (خضراء) بغداد تجمع کرده و دست به تظاهرات بزنند در حالیکه سفیر جدید این کشور جمعه گذشته و پس از 25 سال در عراق مشغول به کار شد.
شهر کربلا هم شاهد برپایی تظاهرات بود و تظاهر کنندگان از 'حیدر العبادی' نخست وزیر خواستند که سفارتخانه عربستان در بغداد را ببندد و عبادی هم این اعدام را محکوم کرد.
جنبش شورشیان 'حوثی' یمن هم با صدور بیانیه ای در وب سایت خود این واقعه را محکوم کرد.
واشنگتن پست در ادامه شرح می دهد: آمریکا هم که رسما و آشکارا تقاضای عدم اجرای حکم اعدام این روحانی را مطرح نکرده بود، اعلام کرد که مراتب نگرانی خود را از بابت روند محاکمات قضایی در عربستان به اطلاع دولت سعودی رسانده است.
وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه ای از دولت عربستان خواست 'به حقوق بشر احترام بگذارد' و اجازه 'آزادی بیان مسالمت آمیز' را به مخالفان بدهد.
این وزارتخانه در بیانیه خود افزوده است: نگرانیم که اعدام روحانی برجسته شیعی و فعال سیاسی 'نمر النمر' تنش های فرقه ای را مشتعل کند آن هم در مقطعی که باید فورا به حداقل برسد.
در ادامه این بیانیه آمده است: به صراحت اعلام می کنیم که لازم است رهبران کل منطقه اقداماتشان را در راه تنش زدایی در کل منطقه مضاعف کنند.
'تابی ماتیسن' کارشناس مسائل عربستان در دانشگاه آکسفورد نیز در این باره گفته است: نمر تبدیل به نام خانوادگی مسلمانان شیعه مذهب در سراسر جهان شده است.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین