|
|
امروز: جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۱:۴۰
کد خبر: ۷۷۳۳۴
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۴
بار دیگر اعتراض به یک عمل غیر انسانی با آتش تند افراط گرایی آمیخته شد و در حالی که قرار بود ظالم بودن یک حکومت به گوش جهانیان برسد اعمال خلاف قانون و عرف به نمایش گذاشته شد.
آتش زدن سفارت عربستان در تهران
بار دیگر اعتراض به یک عمل غیر انسانی با آتش تند افراط گرایی آمیخته شد و در حالی که قرار بود ظالم بودن یک حکومت به گوش جهانیان برسد اعمال خلاف قانون و عرف به نمایش گذاشته شد. 

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، شهادت یک روحانی شیعه که سخنرانی های تندش علیه حکومت آل سعود موجب شد تا روزها و ماه ها در زندان این کشور در بند باشد و نهایتا طبق اصول حکومت های دیکتاتوری خاموش کردن صدای او برای همیشه به عنوان تنها راهکار برای مقابله با مخالفان انتخاب شد، صدای اعتراض را در همه کشور ها بلند کرد.

در این مدت که زمزمه های اعدام شیخ نمر به گوش می رسید ایران همواره حمایت همه جانبه خود را از این معترض و مبارز شیعی اعلام کرده بود و نسبت به اعدام او نیز به حکومت عربستان هشدار داده بود  بنابراین پیش بینی می شد با این اقدام ناگهانی از سوی رژیم سعودی با توجه به پیش زمینه هایی که در مورد اقدامات این کشور و روابط تاریک میان دو دولت وجود دارد، موج اعتراض در ایران پررنگ تر باشد. 

وقتی اعتراض مرز قانون را رد کرد 

"مصونیت سفارتخانه ها و کنسولگری ها از هرگونه تعرض" یکی از قواعد واضح و بدون چون و چرا حقوق بین الملل است و در صورت بروز هرگونه وقایعی از جمله حمله به سفارت مسئولیت متوجه دولت میزبان است. 

متاسفانه در چند سال اخیر مشاهده شده است که برخی افراد و گروه ها بی توجه به وجهه بین المللی و عواقبی که می تواند گریبان ایران را بگیرد تنها بر اساس قلیان احساسات رفتار کرده اند. 

مسلم است که برخورد غیر انسانی عربستان در مورد اعدام یک فرد به جرم سخن گفتن جای اعتراض داشت و این یک حق مسلم بود که اجازه داده شود صدای اعتراض بلند شود اما جای سوال است که چرا برخی تلاش می کنند به جای نشان دادن ظالم بودن طرف مقابل با رفتارهایی آغشته به تندروی موقعیت انها را در جایگاهی قرار می دهند که وانمود کنند مظلوم واقع شده اند؟! 

شب گذشته تجمع مقابل سفارت عربستان در حالی که می رفت عربستان را با یک چالش جدی مواجه کند، با شکسته شدن درب سفارتش در تهران و تخریب اموال سفارت و به آتش کشیدن آنجا به یکباره موقعیت را به سود این دولت تغییر داد و حال دنیا اقدام خلاف عرف دیپلماتیک ایران را مورد توجه قرار داده است و این اقدام دقیقا مشابه رفتاری است که سال 90 در مقابل سفارت انگلستان انجام شد. 

برخورد پلیس و بازداشت خودسر ها

رییس پلیس پایتخت از بازداشت شماری از نیروهای خودسر حمله کننده به سفارت عربستان خبر داد.

سردارحسین ساجدی نیا در این باره گفت: حوالی ساعت 22:20 شنبه شب عده ای از نیروهای خودسر رو به روی سفارت عربستان تجمع کرده و مدتی بعد اقدام به پرتاب سنگ و کوکتل مولوتف به سمت ساختمان سفارت کردند.

وی با بیان این که در پی این اقدام خسارت هایی به ساختمان سفارت وارد شد، گفت: ماموران پلیس از همان دقایق اولیه با این اقدام مقابله کردند تعدادی از ماموران ما نیز زخمی شدند.

رییس پلیس پایتخت با ببان این که تعدادی از نیروهای خودسر حمله کننده به سفارت دستگیر شدند، افزود: عده قلیلی هم وارد سفارت شدند که ماموران پلیس اقدام به خارج کردن این افراد کردند.

به گفته او در حال حاضر اوضاع در اطراف سفارت عربستان آرام است و ماموران پلیس تا هر زمان که لازم باشد، در محل حضور خواهند داشت.

تجمع غیر قانونی بود 

مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری تهران در رابطه با وقایع شب گذشته گفت: از روز گذشته چهار درخواست برگزاری تجمع مقابل سفارت عربستان برای امروز(یکشنبه) بمنظور محکوم کردن اعدام آیت الله شهید شیخ نمر بافر النمر از سوی تشکل های دانشجویی به استانداری تهران ارائه شده است. 

وی با بیان اینکه براساس اعلام وزارت امورخارجه، برگزاری هرگونه تجمع مقابل اماکن دیپلماتیک عربستان در ایران غیرقانونی است تصریح کرد: به این منظور و با توجه به محل درخواست شده برای تجمع با تمامی این درخواست ها مخالفت شده است. 

یوسفی خاطرنشان کرد: به این تشکل های دانشجویی اعلام شده در صورت تغییر محل برگزاری تجمع خود به میدان فلسطین تهران، مجوزهای قانونی لازم برای تجمع آنان صادر می شود. 

وی گفت: تشکل دانشجویی دانشجویان مستقل، بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) و سازمان بسیج دانشجویی از جمله تشکل هایی هستند که درخواست برگزاری تجمع آنان به معاونت سیاسی استانداری تهران ارائه شده است. 

استانداری تهران نیز صبح امروز با صدور اطلاعیه ای در خصوص برپایی تجمع اعتراض آمیز در پی شهادت آیت الله شهید نمرباقرالنمر اعلام کرد به دنبال درخواست تعدادی از تشکلها و گروههای سیاسی، تجمعی اعتراض آمیز امروز 13 دی ماه رأس ساعت 15 در میدان فلسطین برپا خواهد شد که معترضین می توانند برای اعلام اعتراض خود در آن حضور به هم رسانند.

واکنش غیر رسمی عربستان

هرچند هنوز عربستان به طور رسمی نسبت به وقایع شب گذشته واکنشی نشان نداده است اما یک مقام عربستانی اظهار داشته است: «ایران چهره واقعی خود را با حمایت از تروریسم نشان داد، اقدامی که ادامه سیاست‌هایش در بر هم زدن امنیت و ثبات کشورهای منطقه را نشان می‌دهد.»

و این موضوع دقیقا همان چیزی بود که عربستان به شدت انتظارش را می کشید حال ایران مقصر و مسئول است و عربستان بی گناه و مظلوم!
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین