|
|
امروز: دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۱
کد خبر: ۷۷۲۹۵
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۰۲:۵۷
با این‌که در ظاهر خاکپور تیم خوبی را راهی مسابقات کرده اما شاید این تیم می‌توانست خیلی قدرتمندتر از شرایط فعلی باشد.
تیم فوتبال امید کشورمان روز گذشته با کوله‌باری از حاشیه‌ها ایران را ترک کرد و عازم امارات شد. با این‌که انتظار می‌رفت با حضور افراد باتجربه و فوتبالی این‌بار امیدهای ایران برای صعود به المپیک افزایش پیدا کند، اما به نظر می‌رسد همین افراد حاشیه‌های اطراف تیم امید را به اوج خود رسانده‌اند و مشخص نیست درنهایت چه سرنوشتی در انتظار امیدهای ایران در مسابقات مقدماتی المپیک ٢٠١٦ در ریو خواهد بود.

قصه پرغصه خاکپور

محمد خاکپور بیش از یکسال است سرمربیگری تیم فوتبال امید را پذیرفته است؛ اما به شکلی عجیب در آستانه رقابت‌های مقدماتی المپیک هنوز هیچ قراردادی را با فدراسیون فوتبال به امضا نرسانده است. بارها بر سر این مسأله بحث شده و حتی خاکپور که اولین تجربه سرمربیگری‌اش را پشت سر می‌گذارد، به فدراسیون رفته اما بندهایی در قراردادش وجود دارد که او حاضر به پذیرفتنش نیست. حتی یک‌بار با هجمه‌ای که علیه فدراسیون ایجاد کرد، برخی از این بندها حذف شد؛ اما مدافع سابق تیم‌ملی زیر بار قرارداد اصلاح شده فدراسیون هم نرفت. درنهایت کار به جایی رسید که او در مراسم بدرقه تیم امید (که جمعه شب با حضور جمع کثیری از اهالی ورزش انجام شد) حضور پیدا نکرد و در مصاحبه صبح دیروز خود دلیلش برای این کار را «حضور شخص کفاشیان و عدم صداقت رئیس فدراسیون» عنوان کرد.

درگیری فیزیکی مایلی‌کهن و کی‌روش؟!

حبیب کاشانی بعد از انتخاب خاکپور به‌عنوان سرمربی تیم امید به خاطر بالا بردن بار تجربی کادر این تیم از محمد مایلی‌کهن دعوت کرد تا در کنار سرمربی جوان قرار بگیرد؛ اما شاید آن موقع نمی‌دانست که یک نفر هم باید در کادر فنی حضور داشته باشد تا مایلی‌کهن را کنترل کند! انتقادهای تمام‌نشدنی مایلی‌کهن قطعا تا به حال به گوش تمام فوتبال‌دوستان رسیده و شاید صرفا حضور او باعث عدم ایجاد تعامل میان کادر فنی تیم امید و بزرگسالان شده است. حالا هم که خبر حضور کی‌روش در قطر برای نظارت بر کار تیم امید به گوش می‌رسد، مایلی‌کهن موضع بسیار تندی علیه سرمربی پرتغالی گرفته و حتی از احتمال درگیری فیزیکی‌اش با کی‌روش سخن گفته است.


با این‌که در ظاهر خاکپور تیم خوبی را راهی مسابقات کرده اما شاید این تیم می‌توانست خیلی قدرتمندتر از شرایط فعلی باشد. غیبت بازیکنانی چون جهانبخش، آزمون و عزت‌اللهی به دلیل مخالفت باشگاه‌های روستوف و آلکمار و عدم دعوت از احمد نوراللهی، ‌هافبک آماده پرسپولیس (در واکنش به این شائبه که او خودش را در اردوی قبلی به مصدومیت زده) پتانسیل امیدهای ایران را کاهش داده است. از طرفی روزبه چشمی، کاپیتان تیم خاکپور در آستانه اعزام با شکستگی بینی مواجه شد که با وجود همراهی امیدها معلوم نیست بتواند با آمادگی کامل در ترکیب این تیم به میدان برود. همچنین به اعتقاد کارشناسان جای چند بازیکن ازجمله بهنام برزای، علی علیپور و... در این تیم خالی به نظر می‌رسد.

کسی حمایت کرد یا نه؟‍!

به نظر می‌رسد با حضور حبیب کاشانی به‌عنوان مدیر تیم فوتبال امید فدراسیون،‌ وزارت ورزش و کمیته المپیک نگرانی کمتری نسبت به مسائل مالی این تیم داشتند؛ اما کاشانی بارها به نرسیدن کمک‌ها اعتراض کرده است و معتقد است به تنهایی نمی‌تواند از پس کار بر بیاید. وزارت ورزش از کمک ٤٠٠ میلیونی و کمیته المپیک از کمک ١٣٢ میلیونی خبر داده‌اند اما مسئولان تیم امید می‌گویند این پول در فدراسیون مانده و به‌دست آنها نمی‌رسد. کفاشیان که در این اتفاقات و همچنین انتقادهای خاکپور متهم شماره یک به حساب می‌آید، دراین‌باره می‌گوید: «ما هر کمکی که از دستمان برمی‌آید را برای تیم امید انجام دادیم. حتی شخصا ٣ بار در AFC برای مدرک مربیگری خاکپور رایزنی کردم. درباره قرارداد او نیز دیگر کاری از دستم برنمی‌آید چون چند بار سعی کردم مشکل حل شود اما خاکپور حاضر نشد قرارداد را امضا کند.»

ابراهیم‌زاده:  بازیکنان درگیر حواشی نشوند

منصور ابراهیم‌زاده، کارشناس فوتبال درباره شرایط تیم امید و شانس این تیم برای رسیدن به المپیک به «شهروند» می‌گوید:  «چیزی که ما در ظاهر می‌بینیم، اکثر بازیکنان این تیم جزو نفراتی هستند که در لیگ برتر در تیم‌های خود به صورت ثابت بازی می‌کنند و عملکرد خوبی هم داشتند. از طرفی برنامه‌ای که برای این تیم از نظر اردوها و بازی‌های تدارکاتی طرح‌ریزی شده بود، شاید در طول چند دهه اخیر بی‌سابقه بوده است. مجموعه کادر فنی تیم امید نیز از بهترین و باتجربه‌ترین افراد تشکیل شده‌اند و همین ما را امیدوار می‌کند.» وی همچنین می‌افزاید:  «من تصور نمی‌کنم حاشیه‌هایی که اخیرا برای کادر فنی و مدیریتی تیم امید به‌دست آمده، روی کار فنی بازیکنان تاثیرگذار باشد چون آنها انگیزه‌های زیادی برای اثبات خود دارند و می‌دانند این مسابقات شاید سکوی پرتابی برای آنها حتی در جهت رسیدنشان به فوتبال اروپا باشد. البته عدم حضور لژیونرها شاید کمی از قدرت ایران کاهش دهد اما باید به این تیم برای رقم زدن یک اتفاق تاریخی امیدوار بود.»

طلسمی که باید شکسته شود

حتما بارها این جمله را شنیده‌اید: «تیم امید ایران به دنبال شکستن طلسم ٤٠ ساله است.» اما بد نیست بدانید ایران توانست جواز صعود به المپیک ١٩٨٠ را کسب کند که به‌دلیل تحریم آن دوره از مسابقات توسط کشورمان در المپیک به میدان نرفت. بنابراین شاید این طلسم را بتوان ٣٦ ساله نامید، اگرچه خیلی تفاوتی نمی‌کند چون راهیابی به المپیک ٢٠١٦ هم می‌تواند بازیکنان این تیم را تا بیشتر از شرایط فعلی بزرگ نشان دهد و هم برای کادر فنی و مدیریتی امیدها افتخاری بزرگ به حساب می‌آید. پس باید امیدوار بود آرامشی که می‌تواند در ١٠ روز آینده به این تیم تزریق شود، تمام کمبودها را جبران کرده و همه را برای رسیدن به یک هدف بزرگ همدل کند.

منبع: شهروند

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین