کد خبر: ۷۷۲۶۵
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۸
با آن خرطوم عجیب و چشم‌های درشت آرام، به نظر می‌رسد که بز کوهی سایگا از همین چند لحظه پیش از کهکشان‌های بسیار دور پا به زمین گذاشته است.
این بزهای کوهی ازجمله گونه‌های باقی‌مانده از عصر یخبندان اند و دورانی را در جوار ماموت‌ها زندگی کردند.

با آن خرطوم عجیب و چشم‌های درشت آرام، به نظر می‌رسد که بز کوهی سایگا از همین چند لحظه پیش از کهکشان‌های بسیار دور پا به زمین گذاشته است.

هرچند ترسی روزافزون به خاطر محو شدن این جانداران از روی کره زمین وجود دارد. زمانی میلیون‌ها سایگا در استپ‌های آسیا زندگی می‌کردند. این بزهای کوهی ازجمله گونه‌های باقی‌مانده از عصر یخبندان بوده و دورانی را در جوار ماموت‌ها زندگی کردند؛ اما اکنون تعدادشان انگشت‌شمار شده است به‌گونه‌ای که تنها 4000 عدد از آن‌ها در روسیه باقی‌مانده‌اند.

سایگاها تنها قربانیان بازار سیاه چند میلیون پوندیِ حیات‌وحش نیستند. هرچند به خاطر آنکه دارای بالاترین نرخ مرگ‌ومیر در میان پستانداران کره زمین هستند، به‌طور رسمی اسم آن‌ها در فهرست قرمز گونه‌های در حال انقراض قرار داده‌شده است.

یکی از تهدیدات جدی علیه سایگاهای نر به خاطر شاخشان است زیرا در طب چینی به‌عنوان ماده‌ی مهمی از یک نسخه به نام cooling drinks بسیار باارزش است به‌گونه‌ای که هر گرم آن در بازار سیاه شرق آسیا 20 پوند فروخته می‌شود. آن‌ها معتقدند این نسخه تب بالا را پایین می‌آورد.

به‌تازگی 3500 عدد شاخ سایگا در مرزهای چین و قرقیزستان از قاچاقیان ضبط شد.

با سرعت 50 مایل بر ساعت این حیوان یکی از سریع‌ترین گونه‌های روی زمین است هرچند این سرعت برای فرار از تیر شکارچیان کافی نیست. با توجه به وسعتی که گونه نر سایگاها شکار می‌شوند، باعث بروز بحران زادوولد در گله‌های آن‌ها شده است زیرا در حال حاضر از هر سایگای زنده 95 عدد ماده هستند.


علاوه بر این مسائل تهدید دیگری نیز علیه این نژاد بز کوهی وجود دارد. هرسال بهار، دسته‌های بزرگی از سایگاهای ماده به همراه فرزندانشان ناگهان جان می‌دهند.

می 2015 حداکثر 120000 سایگا در طی چند روز قزاقستان مردند. دانشمندان متوجه شدند عامل مرگ آن‌ها باکتری‌های پاستورلا و کلستریدیای موجود در بینی گوشتی‌شان است درحالی‌که این باکتری‌ها معمولاً بی‌ضررند.




ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین