|
|
امروز: پنجشنبه ۰۷ تير ۱۴۰۳ - ۰۵:۵۷
کد خبر: ۷۷۲۱۹
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۹
اقدام به موقع ایران و نامه دکتر حسن روحانی به وزیر دفاع موجب شد تا آمریکا گام برداشته را به عقب برگردد و از اینرو زمزمه تعویق در تحریم های جدید به گوش رسید.
روحانی و اوباما
 از همان روز اول مشخص بود مسیر مسیر همواری نیست و باید برای رفتن تا ته خط از پستی و بلندی های فراوانی گذشت به ویژه انکه دشمنان و مخالفان عزم در آن دارند تا به هر شکل که شده است اجازه ندهند برجام ، نقطه تفاهم باشد. 

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، بعد از قریب شش ماه اولین و شاید جدی ترین رویارویی میان ایران و آمریکا بعد از تفاهم نامه برجام به وقوع پیوست مسئله ای که عامل اصلی آن تحریم های جدید ایالات متحده آمریکا بود. 

ماجرا به بهانه یک رزمایش شروع شد رزمایشی که چندی پیش توسط سپاه پاسداران برای آزمایش یک موشک به نام عماد انجام شد. اما گویا مشاهده اقتدار ایران چندان به مذاق رقیبان خوش نیامد و از این رو طرح تحریم های جدید در دستور کار قرار دادند تا به این ترتیب با یک تیر دو نشان بزنند یعنی هم زهر چشمی از ایران گرفته باشند و هم در مسیر توافق موانعی را که باب میلشان بود ایجاد نمایند. 

وزرات خزانه داری ایالات متحده آمریکا به گفته وال استریت ژورنال طی نامه ای به کنگره اعلام کرد که به منظور مقابله با برنامه های موشکی ایران می خواهد یک لیست تحریمی جدید علیه 12 شرکت را که در این راستا با جمهوری اسلامی ایران در ارتباط هستند را اعمال کند. 

به گفته این روزنامه تحریم جدید تناقضی با برجام ندارد اما اقدام ایران و آزمایش موشک بر خلاف روح قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد است. 

پاسخ قاطع ایران 

این اقدام امریکا واکنش ایران را به دنبال داشت واکنشی که شاید هرگز آمریکا تصور آن را هم نمی کرد. حسن روحانی رئیس جمهور ایران بعد از تصمیم وزارت خزانه داری امریکا و تاکید کنگره بر اعمال تحریم های جدید نامه ای به وزیر دفاع خود نوشت  که می توان از آن به عنوان یک سیلی در برابر قانون شکنی قلمداد کرد. 

رئیس جمهور در این نامه به وزیر دفاع دستور داد تا در صورت تداوم سیاست‌های خصمانه و دخالت نامشروع و غیرقانونی آمریکا در زمینه حق تقویت قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران، در چارچوب سیاست‌های دفاعی مصوب، برنامه تولید انواع موشک‌های مورد نیاز نیروهای مسلح با سرعت و جدیت بیشتری ادامه یابد.

وزير دفاع نيز در پاسخ به دستور مهم رئيس‌جمهور بر ادامه سريع و جدي برنامه توليد انواع موشك‌هاي موردنياز نيروهاي مسلح، كه در پي سياست‌هاي خصمانه آمريكا صادر شد، تاكيد كرد كه توسعه توان موشكي كشور با قدرت ادامه خواهد يافت. 

سردار حسين دهقان با تاكيد بر اينكه «توسعه توان موشكي را در چارچوب سياست‌هاي دفاعي كشور با قدرت ادامه خواهيم داد»، خاطرنشان كرد: توان موشكي و دفاعي ايران قابل مذاكره نيست. ملت و نيروهاي مسلح بر اساس اراده و تصميم خود بدون توجه به اظهارات يا اقدامات ديگران، تقويت اقتدار دفاعي خود را با به‌كارگيري تمام امكانات و منابع بومي به پيش خواهد برد.

عقب نشینی آمریکا در برابر اقتدار ایران 

اقدام به موقع ایران و نامه حسن روحانی به وزیر دفاع موجب شد تا آمریکا گام برداشته را به عقب برگردد و از اینرو زمزمه تعویق در تحریم های جدید به گوش رسید.

روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از مقامات کاخ سفید نوشت: آمریکا اعمال تحریم‌های اقتصادی جدید علیه ایران را به تعویق انداخته است.
این مقامات با این حال گفته‌اند که دولت باراک اوباما همچنان به مقابله با برنامه موشکی ایران متعهد است و تحریم‌هایی که در وزارت خزانه داری آمریکا آماده شده بود، همچنان روی میز است. 

مقامات آمریکایی مدعی‌اند که اعمال چنین تحریم‌هایی، ناقض مفاد توافق هسته‌ای که تیر ماه امسال میان ایران و ۱+۵ به دست آمد، نیست. به نوشته وال استریت ژورنال، با این حال مقامات آمریکایی هیچ زمانبندی مشخصی در ارتباط با اینکه چه زمان قرار است این تحریم‌ها اعمال شوند، ارائه نکرده‌اند. 

بر اساس یادداشتی که کاخ سفید پیش از این به کنگره ارسال کرده بود، قرار بود این تحریم‌ها صبح چهارشنبه به وقت واشنگتن، اعمال شوند.
 
برجام پایان کار نیست 

در این جریان نکته ای که بسیار حائز اهمیت است این است که برجام و توافق ایران و جهان دارای مخالفانی سرسخت است که به هیچ عنوان این تفاهم را بر نمی تابند لذا تمام توان خود را خبه کار خواهند بست تا این مهمترین دستاورد دیپلماسی را زیر سوال ببرند و آن را ناکارامد نشان دهند لذا به نظر می رسد این اقدام نه همانطور که اولین قانون شکنی ها نیست آخرین آن نیز نخواهد بود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین