|
|
امروز: شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۵:۱۴
کد خبر: ۷۷۰۹۸
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۶
«تنها میان طالبان» به کارگردانی محسن اسلام‌زاده، روایتی بی‌واسطه از حضور یک مستندساز ایرانی در مناطق تحت کنترل طالبان است.
 اعلام برخی از اکران‌های امروز جشنواره «عمار»، اولین نمایش مستند «میم، مثل مسجد؛ آ، مثل آتش» و صحبت‌هایی از شفیع‌ آقامحمدیان در روز گذشته، اخبار این جشنواره را در دو روز ابتدایی‌اش بازگو می‌کنند.

 برنامه‌ اکران‌ برخی از آثار دومین روز - دهم دی‌ماه - از «ششمین جشنواره مردمی فیلم عمار»، در سینما فلسطین به شرح زیر است:

سالن یک - ساعت 18:30 - مستند 57 دقیقه‌ای «تنها میان طالبان»

«تنها میان طالبان» به کارگردانی محسن اسلام‌زاده، روایتی بی‌واسطه از حضور یک مستندساز ایرانی در مناطق تحت کنترل طالبان است.

محسن اسلام زاده، کارگردان این مستند، د‌لیل ساخت این اثر را پرسش‌های فراوانی عنوان می کند که ذهن او را به خود‌ مشغول کرد‌ه بود. او می‌گوید بنا د‌اشته تا با عبور از کلیشه‌ای که رسانه‌ها از طالبان ساخته‌اند‌، حقیقت طالبان را از نزد‌یک و از زبان خود‌ آنها بیابد‌. حقیقتی که از نظر او هرگز توسط رسانه‌های جهان گفته نشد‌ه و نمی‌شود‌.

محسن‌ اسلام‌زاده تنها مستندسازی است که در ۱۰ سال گذشته توانسته است به طالبان نزدیک شود و به شکل مستقیم از آنها مستندی را بسازد. وی در دوره های نخست، سوم، چهارم و پنجم جشنواره مردمی عمار با آثار «خیابان شهادت»، «اندیشه حیات»، «سفر به دیار پشتونها» و «اهل سنت ایران» توانست جوایز و عناوینی را بدست آورد.

سالن یک - ساعت 19:40 - تیزر «دختر شینا»

تیزر سینمایی کتاب «دختر شینا» به کارگردانی محمدباقر مفیدی‌کیا، فیلمساز جوان جبهه فرهنگی انقلاب، در تلاش است که پیوندی بین کتاب و زندگی و سینما برقرار کرده و به تبلیغ و معرفی کتاب خواندنی «دختر شینا» بپردازد و به دلیل بیان قدرتمند و خلاقانه این اثر در ترسیم فضای کتاب و ترغیب مخاطب به خوانش کتاب توانست جایزه ویژه ششمین دوره جشنواره عمار در بخش تیزر کسب کند.

گفتنی است کتاب «دختر شینا» نوشته بهناز ضرابی‌زاده، تجربه‌ای نو و موفق در روایت‌های زنانه از جنگ و دفاع مقدس است که تاکنون بیش از یک‌صدهزار نسخه از آن به ‌فروش رفته و از جمله آثار پرفروش‌ بازار کتاب بوده است.

سالن یک - 19:50 - داستانی «آن روی سکه»

فیلم داستانی «آن روی سکه» به کارگردانی امید آقایی جلیانی، درباره جوانی است که بر اثر اشتباه سکه ای را از دست می دهد. زمانی که برای پیدا کردن آن سکه اقدام می‌کند درگیر زندگی چند نیازمند می شود و در آخر سکه اش را به یکی از آنها می بخشد.

سالن یک - ساعت 21:20 - نماهنگ «شبیه افسانه‌ها»

نماهنگ «شبیه افسانه‌ها»، که توانست لوح افتخار ششمین دوره جشنواره عمار در بخش نماهنگ را کسب کند، روند پیروزی انقلاب اسلامی و عملکرد بسیج در موقعیت های مختلف را روات می کند. رمحمدرضا رضائیان کارگردان این اثر، افزون بر خلق تصاویری جدید، از آرشیو سخنان امام خمینی(ره) و رهبری نیز در نماهنگ استفاده کرده است.

سالن یک - ساعت 21:40 - مستند «ایستاده بر موج»

مستند «ایستاده بر موج»، به کارگردانی مصطفی آتش‌مرد، روایت دفاع ابتکاری رزمندگان اسلام در دوران جنگ، مقابل ناوهای جنگی غرب است که در طول جنگ تحمیلی مستقیم با ایران وارد مبارزه شدند و دلاور مردان ایرانی تصمیم گرفتند بر خلاف نبردهای کلاسیک، تهاجم به کشتی های بزرگ جنگی آمریکا را با استفاده از قایق های کوچک و تندرو انجام دهند.

«ایستاده بر موج» ابتدا به روایت تجدید دیدار رزمندگان عملیات مقابله به مثل، در مرکز فرماندهی منطقه دوم نیروی دریایی می پردازد و سپس از زبان آنها، خاطراتی از دوران جنگ نقل می شود. در این مستند، تصاویری از درگیری میان رزمندگان اسلام در خلیج فارس با نیروهای مهاجم به نمایش در می آید. آتش مرد کارگردانی و ساخت بیش از 30 اثر را در کارنامه دارد که از جمله آنها می توان به «راه»، «موگادیشو»، «دویدن در اتاق بسته» اشاره کرد.

سالن دو - ساعت 16:15 - مستند «لیست سیاه»

مستند «لیست سیاه» به کارگردانی مهدی حق‌وردی، می‌کوشد به بررسی جنگ رسانه‌ای غرب علیه ایران در آخرین بازی رایانه‌ای ضد ایرانی با عنوان «اسپلینترسل بلک لیست» بپردازد. در این مستند موضوعاتی چون ایران هراسی و سپاه هراسی، چگونگی تبلیغ پنهان رشته رزمی صهیونیستی «کراوماگا»، پهپادهای آمریکایی در ایران، انتساب‌های کذب تروریستی به سپاه قدس در سطح بین الملل و بسیاری از مصادیق پیدا و پنهان بازی لیست سیاه مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

سالن دو - ساعت 18:50 - مستند «چشم جنگ»

مستند «چشم جنگ» به کارگردانی مشترک یوسف حاتمی‌کیا و مهدی برجیان، روایت برگزاری یک نمایشگاه عکس دفاع مقدس است، اما عکس‌ها مربوط به دوران دفاع مقدس نیست، بلکه یاد آور خاطرات آن دوران برای رزمندگانی است که در عکس ها حضور دارند. سیر داستانی مستند در ابتدا، مقدمات برگزاری نمایشگاه را نمایش می‌دهد که پس از آن مستند،به یک سال پیش فیدبک می‌خورد تا به روایت عکس‌های نمایشگاه بپردازد...

سالن دو - ساعت 19:45 - انیمیشن «میزبان خورشید»

انیمیشن «میزبان خورشید»، گوشه‌ای از زندگی یکی از شیعیان در زمان امام موسی کاظم و امام رضا علیهمالسلام است که به سفارش موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی به مدت زمان 30 دقیقه و در قالب سه بعدی تهیه شده و در حدود 15 لوکیشن و 33 کاراکتر در آن بکار رفته است.

پس از شهادت امام جعفر صادق علیه السلام، برخی از شیعیان نیشابور دچار سردرگمی می شوند و یکی از بزرگان شهر به نام ابوجعفر را برای یافتن امام راهی مدینه می کنند. در بخشی از این انیمیشن نیز به ماجرای معروف بی بی شطیطه اشاره شده و داستان با ورود حضرت رضا علیه السلام به شهر نیشابور خاتمه می یابد. در این میان خط سیر داستانی نوجوانی بنام احمد است که ببیننده با او همراه می شود.

سالن دو- ساعت 20:15 - فیلم داستانی «پنجره»

«پنجره»، عنوان فیلم کوتاه داستانی از کارگردان جوان، علی زندیه است، که در فیلم خود به دنبال نمایش فرهنگ غلطی است که سال هاست در کشور رواج یافته و سبب تنهایی کودکان خانواده های ما و پیر شدن جمعیت کشور شده است. فیلم داستانی پنجره روایتگر زندگی بچه ای است، که تنهایی خود در خانه را با دوست اینترنتی کامل می کند. فیلم داستانی «پنجره» به گفته علی زندیه، کارگردان اثر، با لبیک به رهنمود رهبرمعظم انقلاب پیرامون مسئله فرزند آوری ساخته شده است.

سالن سه - ساعت 14:25 - فیلم داستانی «بازار محبت 4»

فیلم داستانی «بازار محبت» که به کارگردانی هادی محمدی نسب در پنج قسمت کوتاه و با موضع سبک زندگی ساخته شده است. محمدی نسب خودش دیر این باره می گوید: امروزه در جامعه اجناس تقلبی در فروشگاه ها بدون هیچ وجدانی به اسم اجناس اصلی فروخته می شود و از سوی دیگر سبک زندگی، به زندگی خصوصی ما محدود نمی شود و باید آن را در جامعه و در بازار نیز تعمیم دهیم تا مشکلات اجتماعی به سراغ بازار نیاید، از این رو با مروری بر زندگی چند تن از معتمدین و بازاریان قدیمی، تولید فیلم های کوتاه«بازار محبت: در پنج قسمت شد که با استقبال خوب مسئولان صدا و سیما مواجه شد و از رسانه ملی نیز پخش شد.

«بازار محبت 4» روایت جوانی است که در فروشندگی لوازم خانگی، منش پدر را فراموش کرده است و با تلنگری به خود می آید ...

سالن سه - ساعت 19:45 - مستند «موشیخ»

این مستند یک اپیزود سه قسمتی است که در سه بعد ورزشی، فرهنگی و اقتصادی به جامعه ارامنه پرداخته است. داوود جلیلی، کارگردان مستند «موشیخ» درباره ایده اولیه ساخت این مستند، می‌گوید: در بررسی هایی که انجام دادم به این نتیجه رسیدم که جامعه ارامنه در دفاع مقدس خدمات زیادی داشته اند و یکی از این افراد موثر، موشیخ زرگریان است که برای اولین بار به همراه عده ای از مکانیک های ارمنی و معروف، به جبهه اعزام می شوند و ایشان در جبهه تعمیراتی بر روی وسایل جنگی انجام می داد که قبلا بوسیله تعمیرکاران خارجی انجام می شد...

سالن سه - ساعت 20:05 - انیمیشن «خرید کالای داخلی، عهدی با خدا»

انیمیشن «خرید کالای داخلی، عهدی با خدا» به کارگردانی مشترک سید حامد قاسمی و علی رهجو، با طرح آمارهای قابل توجه از میزان واردات و قاچاق و مصرف کالاهای خارجی توسط مردم، پیامدهای ناگوار این مسئله برای کشور را به مخاطب گوشزد می کند.

سالن سه - ساعت 21:25 - مستند «فرمانده 76»

مستند «فرمانده 76» به کارگردانی حمید شعبانی صمغ‌آبادی، داستان زندگی کاری و خانوادگی یک رزمنده عملیاتی در نیروی دریایی ارتش است که فرماندهی ناو جماران را بر عهده دارد که آرمان‌ها، دغدغه‌ها ، مسئولیت‌ها و اهداف بلندی را که در ذیل راهبردهای فرمانده کل قوا در حوزه نیروی دریایی شکل گرفته است، روایت می‌کند و بیش از آنکه یک مستند باشد صرفا یک گزارش است که وضعیت یک فرمانده عملیاتی ارتش را که در پی تحقق استراتژی‌های نیروی دریایی‌ست را بیان می‌کند.

مستند با ابهامی که موضوع اصلی فیلم است شروع می شود و در ادامه نیز سیر روایت داستان با طرح سوالات جزئی و پاسخگویی منطقی به آنها مقدمه ای برای طرح سوالات بعدی فراهم می شود که همه در جهت موضوع فیلم و پاسخ گویی به مسئله آن می باشد.

سالن سه - ساعت 22:10 - انیمیشن «خلق پول از عدم»

انیمیشن «خلق پول از عدم» به کارگردانی مشترک سید حامد قاسمی و علی رهجو، با محوریت اقتصاد مقاومتی، بانک های امروزی را به عنوان جادوگرانی معرفی می کند که با جادو دست به خلق پول از هیچ زده و با این کار موجبات رشد بی رویه قیمت ها را فراهم می کنند.

لازم به ذکر است که اکران آثار ششمین جشنواره مردمی فیلم عمار ازچهارشنبه نهم‌دی‌ماه آغاز شده و به مدت هشت روز همه روزه از ساعت 13 آغاز می‎شود و تا ساعت 22:40 در سینما فلسطین ادامه خواهد داشت.

از دیگر برنامه‌های اولین روز از این جشنواره، اولین نمایش مستند «میم، مثل مسجد؛ آ، مثل آتش» در مسجد لولاگر تهران بود.

این مستند به نویسندگی، پژوهشگری و کارگردانی زهره یزدان‌پناه، و تهیه‌کنندگی دفتر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، درباره به آتش کشیده شدن مسجد لولاگر در فتنه سال 88، برای اولین بار در همین مسجد، با حضورکارگردان فیلم، اکران شد.

اکران این فیلم که همزمان با سالروز حماسه نهم دی‌ماه همراه بود، بعد از نماز مغرب و عشای چهارشنبه نهم دی‌ماه، با حضور نمازگزاران و حجت الاسلام سعید طالبی‌نیا، امام جماعت مسجد لولاگر، روی پرده نمایش رفت و با استقبال نمازگزاران مواجه شد.

این مستند همچنین در آغاز اولین روز از اکران فیلم‌های ششمین جشنواره مردمی فیلم عمار، ساعت 20:21، درسالن شماره دو سینما فلسطین، با حضورخانواده شهید مدافع حرم، عبدالله باقری که ازشخصیت‌های مورد روایت دراین فیلم بوده است، به نمایش درآمد.

جشنواره عمار از لحاظ فیلمسازی، رشد و جهش خوبی داشته

همچنین روز گذشته در حاشیه‌ی اولین روز از جشنواره مردمی فیلم عمار، شفیع آقامحمدیان، کارگردان سینما با حضور پیدا کردن در سینما فلسطین در مورد این جشنواره سخنانی را مطرح کرد و گفت: جشنواره عمار از لحاظ فیلمسازی، رشد و جهش خوبی داشته.

او با اشاره به اینکه از دوره اول در جریان برگزاری این جشنواره بوده است، گفت: جشنواره عمار، همان طور که در عنوانش وجود دارد، یک جشنواره مردمی است و مانند سایر برنامه های فرهنگی، مسئولان و برگزار کنندگان آن سیاست‌های خاص خود را دارند.

این کارگردان ادمه داد: به اعتقاد من، جشنواره عمار از لحاظ فیلمسازی، رشد و جهش خوبی داشته است ولی به لحاظ اجرایی هم چنان جای کار دارد. به عنوان مثال جشنواره امسال، تبلیغات خوبی نداشته و اطلاع‌رسانی درستی صورت نگرفته است، بنده علی رغم اینکه خودم از علاقه‌مندان این جشنواره هستم، درلحظات آخر، از افتتاحیه جشنواره مطلع شدم و این روند چندان درست نیست.

آقامحمدیان اضافه کرد: اطلاع رسانی ضعیف خود می‌تواند از لحاظ جذب نیرو ضربه مهلکی به جشنواره عمار بزند، گرچه رسانه‌ها تا حدودی در زمینه اطلاع رسانی فعالیت می‌کنند، ولی به نظر من در این زمینه باید به طور جدی کار شود.

این کارگردان سینما اظهار داشت: فیلم‌هایی که ساخته می‌شوند اگر بیننده و مخاطب نداشته باشند، روند تولید آثار آتی سخت می‌شود، چرا که نظرات مخاطبان انعکاس داده نمی‌شود.

آقامحمدیان در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: معتقدم ضعف جدی که در این جشنواره وجود دارد، این است که فیلمسازان جوان کمتر سراغ پیشکسوتان عرصه هنر و سینما می ‌روند که این هم به عنوان یک بخش مغفول و مهجور مانده در عرصه فیلمسازی است.

او در همین مورد اضافه کرد: جشنواره عمار به لحاظ بکارگیری زبان هنر نسبت به دوره های گذشته رشد خوبی داشته است ولی در زمینه فرم آثار مقداری کُند پیش می‌رود.

آقامحمدیان بیان کرد: سینما یک کار گروهی است و در عرصه سینمای کشور هم فیلمسازان و فعالان متعهد و خوبی هم داریم که می‌توان از تجربیات آنها برای بهتر کردن تولیدات بهره گرفت.

مدیرعامل سابق مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ادامه داد: جشنواره عمار به دنبال محتوایی است که فیلمسازان دیگر از اینکه سراغ آنها بروند، ابا دارند ولی اگر به این صورت پیش برود که به ساختار فیلمها کمتر توجه شود و زبان سینما به درستی به کار گرفته نشود، ممکن است محتوا و سوژه به درستی منتقل نشود که این منجر به سوژه سوزی می‌شود.

آقامحمدیان اظهار داشت: درست است که فیلمسازان جشنواره عمار به صورت خودجوش و با ظرفیتهای موجود خود به تولید اثر می پردازند ولی این خودجوش بودن به این معنا نیست که از تجربیات دیگران و پیشکسوتان این عرصه استفاده نشود، حداقل می توانند فیلمهای ساخته شده به پیشکسوتان ارائه دهند که این چه از لحاظ فرمی، چه دکوپاژ، چه تدوین و چه از لحاظ کارگردانی می‌تواند به فیلمسازان جوان کمک کند.

این کارگردان سینما با بیان اینکه توقعش از عمار بالاست، خاطرنشان کرد: فعالیت جشنواره عمار را باید به فال نیک گرفت چرا که سراغ سوژه هایی رفته است که زمین مانده ولی در کنار این باید به مواردی هم اشاره شد، توجه داشته باشند.

آقا محمدیان درباره فیلمهای این دوره و اکران های مردمی هم گفت: پیشنهاد می‌کنم که در اکران‌های مردمی در نقاط مختلف کشور، تعدادی از آثار حرفه‌ای هم نمایش داده شوند.

او ادامه داد: در میان فیلمهایی که در جشنواره امسال وجود دارد، مستند «تنها میان طالبان» محسن اسلام‌زاده، به لحاظ فرمی و ساختار بسیار زیبا ساخته شده است، همچنین مستند «A157» اگر اشکالات کمی که که دارد رفع شوند می‌تواند به عنوان یک اثر نمونه در کشور مطرح شود.

آقامحمدیان در پایان با اشاره به غرور کاذب برخی فیلمسازان جوان گفت: فیلمسازان و هنرمندان جوان باید از تجربیات پیشکسوتان سینمایی کشور استفاده کنند.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین